Jag drömde en otäck mardröm, som började fint. Jag klädde en julgran tillsammans med en man som jag känner i verkligheten, men som jag nog aldrig kommer att klä någon gran tillsammans med. Vi hade en stilla gemenskap. Granen doftade härligt, och vi hade stora, blanka julgranskulor, de största jag sett utom typ i butikers skyltning. Det var bara det att mannen var gammal i drömmen, av någon anledning visste jag att han var precis 90 år. Men jag kände igen honom trots att han var så åldrad. Hans fina, varma, pigga, nyfikna ögon var desamma. Med oss var också en stor, grå, fluffig katt som strök sig mot mig. (Ingen katt jag känner till i verkligheten.)
...så slog det mig plötsligt, att eftersom vi är jämnåriga, och han är 90 år, så måste jag också vara..? Jag greps av FASA!

Såg ner på mina händer, och mycket riktigt var de tunna, rynkiga och fulla med åldersfläckar. Jag undrade hur jag såg ut i ansiktet. Ville spegla mig i en julgranskula, men kände på mig att jag absolut inte borde göra det, att allt skulle bli förstört då. Kunde inte låta bli ändå utan höll upp kulan och tittade i den. Såg inte mitt ansikte där, utan det som var bakom mig i rummet, bland annat en gammal moraklocka vid väggen! Då förstod jag att jag var död, att jag var ett spöke!

Tittade mot mannen, men han var inte där längre. Julgranen var också borta, och katten. Allt var borta och sedan blev det alldeles mörkt, svart. Jag kände en fruktansvärd ångest! Sedan vaknade jag som tur var.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japanskrapan
Jag drömde att jag flyttat till Trelleborg.
Åkte runt i en bil som kördes av en tjock
man och hans fv. Han visade bla en Pressbyråkiosk
och en psykmottagning som hade fönster på NB
utan gardiner så man kunde se alla som var där.
Vi avslutade i hamnen. När jag sen vaknade på fm
så slog jag upp Trelleborg på Google och tittade på
bilder. Det såg precis ut som i drömmen trots att
jag inte har varit i staden eller ens funderat på att
flytta dit...
Du har aldrig tagit tysklandsfärjan därifrån, då? Trelleborg var rätt mycket i media då när Kim Wall-mordet var aktuellt också, hennes föräldrar bor ju där. Du kanske har sett bilder och TV-inslag då? Jag ser i alla fall Trelleborgs hamn framför mig för mitt inre öga nu!