2021-12-16, 14:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Källa?
På att Sars2 smittar trots att du är vaccinerad?
Citera
2021-12-16, 14:15
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ett annat alternativ är ju att riskgrupper inte nödvändigtvis måste mingla runt i samhället mitt under en pandemi.
Dvs det som var sunt förnuft för lite drygt 1 år sedan.
Men det är ju svårare att kapitalisera på.

Visst ett alternativ i teorin . Men hur har man kontroll på det ? Samt det strider ju mot opinionen i en demokrati..
Citera
2021-12-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På att Sars2 smittar trots att du är vaccinerad?

Det var inte det jag frågade om..
Citera
2021-12-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Visst ett alternativ i teorin . Men hur har man kontroll på det ? Samt det strider ju mot opinionen i en demokrati..

Eget ansvar?
Och fåren som du baserar opinion på kommer gladeligen gå med på att riskgrupperna får ta det försiktigt om dom har att välja på det och lockdown.
Allt beror på hur det framställs.
Citera
2021-12-16, 14:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det var inte det jag frågade om..
Det hela är väldigt enkelt om man vet att vaccinerade smittas och smittar:
Tanken med vaccinpass var ursprungligen att eftersom vaccinerade smittar mindre och inte blir lika sjuka ska man delvis segregera samhället så att vaccinerade är för sig och ovaccinerade för sig, och då kan man låta vaccinerade konsumera som vanligt (och rädda olika näringar).

Detta resulterar ofrånkomligen i att smittspridningen ökar bland vaccinerade och initialt minskar bland ovaccinerade.

Således minskar vaccinpass skillnaden i spridning mellan grupperna och jämnar tillsist ut den. Fortsätter man blir vaccinerade drivande.
Citera
2021-12-16, 14:26
Medlem
Nordiska länderna väljer olika vägar för att bekämpa viruset och det finns ingen gemensam strategi

https://svenska.yle.fi/a/7-10010320
Citera
2021-12-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Regeringen kom egentligen inte med någonting nytt idag. Covidpass från de nordiska grannländerna ska införas i den mån det nu gör någon skillnad. Ska införas om en vecka. Känns lite som att ringa brandkåren när huset redan är övertänt.

Du pratar mycket om "suboptimala" åtgärder du. Suboptimalt för vem undrar jag då? Supoptimalt för dig antagligen. Ge exempel på optimala åtgärder för att hindra smittspridningen då!
Suboptimalt för samhället fattar du väl dvs för oss som medborgare generellt. På individnivå, för själviska och egoistiska personer såsom dig utan förmåga att tänka längre än näsan räcker eller tant Agda 100+ på ålderdomshemmet kan det vara optimalt med ex att stänga ner skolan nu och ta tidigt jullov, som du föreslagit. Men för oss övriga som betalar skatt osv är det fullständigt hjärndött och suboptimalt, helt uppenbart att nyttan med skolstängning är en piss i Mississippi i förhållande till kostnaderna. Men det är du alldeles för skelögd för att förstå, det har du återupprepande ggr bevisat här i tråden.

Ps. exempel på en optimal åtgärd är att jobba hemma om du kan göra ett lika bra jobb på distans. Marginell kostnad för samhället men gör troligen lite nytta och reducera smittspridningen.
Senast redigerad av jerka11 2021-12-16 kl. 14:36.
Citera
2021-12-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nordiska länderna väljer olika vägar för att bekämpa viruset och det finns ingen gemensam strategi

https://svenska.yle.fi/a/7-10010320

Men alla expert har ju rätt.
Jag förstår inte hur detta är möjligt.
Citera
2021-12-16, 14:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Eget ansvar?
Och fåren som du baserar opinion på kommer gladeligen gå med på att riskgrupperna får ta det försiktigt om dom har att välja på det och lockdown.
Allt beror på hur det framställs.

Ok så i teorin . En våg utanför arenan = ”Du är för fet för att komma in” eller du är för gammal. Många som har blivit allvarligt sjuka har först då fått reda på underliggande ohälsa. Så då behöver man hälsoundersökning på alla ? Eller hur resonerar du ? Skulle strida mot diskrimineringslagen gällande ålder med.
Citera
2021-12-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
336000 tester förra veckan, 5,7% positiva.
Förra veckan var det 274000 tester, 5,4 % positiva. Det är alltså fortfarande så att majoriteten av ökningen i fall förklaras av ökad testning.

Smittspridningen ökar, men det exploderar inte.
Vi ser inte heller någon explosion på sjukhus (än)

Intressant. Var hittar man de här siffror?
Citera
2021-12-16, 14:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men alla expert har ju rätt.
Jag förstår inte hur detta är möjligt.
Nå väl

Land efter land vände ifrån sina epidemiologers råd och följde istället opinionen. Längst höll Nederländerna, Storbritannien och Sverige ut.
Vi höll faktiskt ut allra längst, och det är inte förvånande om vi får resultat den här vågen. Resultat mäts bäst i total överdödlighet.

Det här med att offra sig själv för andra och kommande generationer hade vi behövt i kriser som denna.

https://youtu.be/i9BupglHdtM
Citera
2021-12-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ok så i teorin . En våg utanför arenan = ”Du är för fet för att komma in” eller du är för gammal. Många som har blivit allvarligt sjuka har först då fått reda på underliggande ohälsa. Så då behöver man hälsoundersökning på alla ? Eller hur resonerar du ? Skulle strida mot diskrimineringslagen gällande ålder med.

För det första,fungerar nu inte vaccin du vill tvinga alla andra att ta?
Och som jag sa, eget ansvar.
Vet man att man har diabetes eller väger 250kg,gå inte på bio, vi är mitt i en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in