2021-12-16, 09:49
Medlem
Det relevanta här är ju ändå att endast 29% vill ha krav på det i butiker, det är ju det som kommer bli verklighet vad gäller vaccinpass om regeringen inte får massivt med negativ feedback på promemorian som är ute på remiss nu https://www.regeringen.se/4ae72b/contentassets/fab63b7557f5467eb2874e6536181ab3/pm-vaccinationsbevis-pa-serveringsstallen.pdf Så man skulle ju också kunna säga i en rubrik att 71% är emot det som regeringen vill med vaccinpass i "steg 2". Men folk har inte koll på det än, man har mjukstartat med mjuka vaccinpasskrav för att få opinionen med sig så att politiker och journalister ska kunna få in i sina talepunkter att nästan alla gillar vaccinpass.

Men om mindre än en månad kan det vara så begränsat att ovaccinerade föräldrar inte kan gå med sina bara på babysim/simskola eller gå och prova vinterskor/handla kläder man vill ska passa. Folk som exempelvis bor i Gävle utan bil och veckopendlar till Stockholm för jobb med buss kommer inte få ihop livet överhuvudtaget. Det står också i promemorian att det som kommer gälla är det totala antalet doser dvs. snart krav på tre sprutor i Sverige med och de vill även sänka åldern på krav för vaccinpass till 16 år. Det finns inget sista datum när vaccinpassen måste försvinna heller. Förhoppningsvis svänger opinionen när folk börjar fatta detta och alla partier som är för vaccinpassen blir bojkottade i höstems riksdagsval.
Citera
2021-12-16, 09:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Är det inte fullt logiskt att de som vaccinerar sig inte vill att ovaccinerade skall besöka samma events som de själva?
Eftersom de är vaccinerade så har de väl inget att vara rädda för? (det vanligaste svaret som finns på FB, många brainless här)

Kan påminna alla brainless om att omikron kom till Europa från Sydafrika med personer som alla hade vaccinpass och som alla var vaccinerade. Det är i själva verket tanken på vaccinpass som spridit omikron jorden runt.
Citera
2021-12-16, 09:51
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Eftersom de är vaccinerade så har de inget att vara rädda för? (det vanligaste svaret som finns på FB, många brainless här)
Läs igen vad jag skrev.

Frågan som ställs är ju att relatera med "Önskar du att bara de som röstat på ditt parti skall ha något att säga till om?". Varför skulle FÄRRE än de som gjort det - svara ja?
Citera
2021-12-16, 09:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Läs igen vad jag skrev.

Frågan som ställs är ju att relatera med "Önskar du att bara de som röstat på ditt parti skall ha något att säga till om?". Varför skulle FÄRRE än de som gjort det - svara ja?
Nä, jämförelsen är snarare "i alla events i Sverige från nu får ingen som röstar på SD komma in".
Citera
2021-12-16, 09:54
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nä, jämförelsen är istället "i alla events i Sverige från nu får ingen som röstar på SD komma in".
Säger du det för att du trollar eller för att du är ointelligent? Det där är inte relaterat överhuvudtaget.
Citera
2021-12-16, 09:54
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Hela 86% i åldersgruppen 18-79år är alltså för vaccinationsbevis vid offentliga sammankomster.
Detta är fem procentenheter fler än vad som faktiskt är fullvaccinerade och en procentenhet fler än de som fått endast en dos.

Vad är detta för Nordkorea-siffror och vilka mönsterelever i hjärtvätteri har Novus hittat egentligen?

85,1% är vaccinerade med 1 dos
80,8 är vaccinerade med 2 doser
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Längst ner i inforutan kan man dock läsa;

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis

Vad säger ni?
Är det möjligt att precis alla, plus 0.9%procenteneher, som fått minst en dos är för ett vaccinationsbevis?

Jo jag tror att det kan förhålla sig på det här viset. Många runtom mig och även på arbetsplatsen är för vaccinpass och en del pratar till och med om hårdare tag mot antivaxxarna som exempelvis utestängning från stora delar av samhällsaktiviteter, förbud mot att gå in i butiket etc etc...

Så det förvånar mig icke!
Citera
2021-12-16, 09:56
Medlem
PA-Staffans avatar
Självklart avrundat uppåt.

Det är enligt min bedömning nu endast de mest lättmanipulerade som fortfarande tror på vaccinernas excellens. Samma skara som sist av alla blev invandringskritiker. Det är skrämmande och höra dem prata, och de går inte resonera med. På sin höjd kan saklig och lugn fakta skapa en millisekunds tystnad följt av "du tror på ditt, och jag på mitt". Så dessa är förlorade. Man får se det med en gnutta tragikomik.

Många som sitter med två shots har sett igenom bluffen och tänker inte fortsätta sitt sprutberoende. Man följer fortfarande källor som Aftonbladet men kan nu se hur de överdriver och manipulerar.

Så det börjar gå åt rätt håll, men det räcker förmodligen inte mot det som nu är i rullning.

Spännande tider..
Citera
2021-12-16, 09:57
Medlem
89% av Tysklands befolkning i 1938 var för judestjärnan på bröstet.

På 1920 och början av -30talet la tyska myndigheter ner sjukt mycket tid och resurser på propaganda för att måla upp Juder som smutsiga och spridare av tyfus.

Vi ligger nu 10+ år framför Nazisternas tidsplan, vaxxisterna är redan övertalat att det är de ovaccinerade som är smutsiga och sprider smittan.

Ett samhälle som delar upp befolkningen i två, varav den ena är ”smutsig”, har alltid slutat i folkmord.

Ni som undrar hur Hitler fick så stor makt, och att tyskorna inte opponerade mot judeförföljelserna, behöver inte längre öppna en historiebok.

Jag hade inte ens varit för vaccinpass om vaccinet funkat till 100%.

Vakna upp får, ni kommer inte bli väl dömda när historien skrivs.
Citera
2021-12-16, 10:07
Medlem
Trodde fler skulle vara för. Hittills inte träffat någon som varit emot, men sen umgås jag inte med konspirationsteoretiker och galningar heller. Gemene man begriper att vaccin är utvägen om man vill bli av med ett virus, sen är det en skrikande minoritet som påstår sig själv veta bättre. Älskar också att antivaxx-logiken att rata alla siffror och studier som inte stödjer deras galenskaper

2021, året då alla kufar och utstötta i samhället blev självutnämnda professorer i immunologi och virologi.
Citera
2021-12-16, 10:13
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Hela 86% i åldersgruppen 18-79år är alltså för vaccinationsbevis vid offentliga sammankomster.
Historiens ironi att det är lika många procent som Hitler fick i valet till Reichatag 1933...
Citera
2021-12-16, 10:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
För att man ser att vaccinet enbart skyddar sig själv, och för att man ser mindre rättigheter bland sina medmänniskor som människorettsvidriga?

Om man inte är ett hjärntvättat får, då är det nog viktigare att andra får lida.
Du pratar skit.
Jag tog vaccinet inte primärt för att jag var rädd för min egen hälsa, utan för att vaccinen påvisade stor effektivitet både att skydda mig själv, samt att jag själv skulle sprida smitta.
Jag anser därför att, om regeringen för in vaccinpass som låter mig komma in på aktiviteter men inte antivaxxarna, så har jag därmed köpt mig en biljett, det har inte ni.
Jag behöver inte nödvändigtvis hålla med om huruvida det är rätt eller fel - det är ett beslut regeringen tar - men jag tänker inte ställa mig MOT vaccinationsbevis, ni kan gott få sitta ute i kylan och frysa, framförallt de galna antivaxxkonspirationsteoretikerna.
Citera
2021-12-16, 10:15
Medlem
baso80s avatar
Flashback är bland de roligaste forum som finns på nätet men samtidigt också det gäng som är helt frånkopplade från verkligheten (kanske därför det är så kul att vara här med er) vad gäller representation.

Den här diskussionen påminner mig mycket om diskussionen om Alternativ för Sverige. Folk på Flashback var helt övertygade att opinionssiffrorna mörkar det stora stöd som finns för de och de kommer minsann få se.

Nu är vi här igen.

Varför är ni förvånade över detta resultat? Vi är toklessa på denna pandemi. Vaccin + minskar rörlighet/social distans är enda sättet att få ner smittspridningen till nivåer så att vi kan återgå till en normal vardag.

Jag har inte träffat en enda människa IRL som är emot detta.

Om man inför restriktioner för alla kommer vaccinbenägenheten minska och då är karusellen ännu värre. Man måste hitta en gyllene medelväg där folk vaccinerar sig, kan återgå till en någorlunda normal verklighet och vaccinpasset är det bästa förslaget.

Vill du återgå till det normala? Vaccinera dig.

Vill du inte vaccinera dig? Fine, men räkna inte med att din petriskål till kropp ska odla virus och få ta del av samma rörlighet som andra som tar sitt ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in