2021-12-15, 17:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Då borde du och dina kollegor gå igenom samlade rön sen 20 år tillbaka i ärendet.
Nu har jag konsulterat kollegorna som sa voff. Jag har bara två lurviga kollegor på jobbet.

Observera att jag inte sa emot dig, och en tids överkonsumtion av vitamin D är inte heller någon fara om man nu inte tar alldeles för mycket (vilket människor har en tendens att göra om man säger att de kan "köra på").
Citera
2021-12-15, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det översta;
Ja, det är även min erfarenhet. Utan att gå in på hur, så har jag god insyn i flertalet SÄBO trots rigorös spritande och skurande bemannas av folk som trots symtom inte testar sig. Vid uppmaning att så göra utbrists ofrånkomligen ett "nej jag är vaccinerad". Det tycks inte gå in att de smittas och smittar ändå, och jag förstår varför. Hela offentligheten utskriker ju att smitta sprids av ovaccinerade.

Det är meningslöst att testa vaccinerade då de redan har patogenet i systemet via vaccinet, man får då göra en massa okulära tester under mikroskop. Jag testar mig inte heller när jag känner symptom, men jag går heller inte ut i folkmassorna. Har man förkylningssymptom så är man förkyld och således sjuk. Således stanna hemma. Det spelar ingen roll om det är SARS2 eller 229E. Vardagligen hör man att folk är hemma en dag för symptom, testar sig negativt och sedan går tillbaka till folksamlingen med symptom för att de inte har SARS2. Men de har lik förbannat en virusinfektion och ska vara hemma.
Senast redigerad av Methos 2021-12-15 kl. 18:01.
Citera
2021-12-15, 18:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Problemet med omikron är som du påpekar smittsamheten. Andelen som behöver sjukhusvård är ~1% och av dom är det runt 30% som blir allvarligt sjuka.
Får du 1 miljon fall så är det ändå trots en liten andel i behov av sjukvård 10000 pers som behöver vård och 3000 som behöver intensivvård.
Med personer som Ingegerd Svenonius i ledningen för sjukvården kan man räkna ut att det blir problem.

Nja, eftersom att "Omicron" (använd korrekt namnsättning för helvete, SARS2-21K och SARS2-21L) är en naturlig mutation mellan vad man antager är SARS2-21I eller SARS2-21J och det vanliga förkylningsviruset HCoV-229E. Någon har alltså haft både SARS2 och 229E i systemet samtidigt. Därför är viruset mer smittsamt, men mindre potent då 229E inte är särskilt potent.
Citera
2021-12-15, 18:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ska vi vinkla statistik för att vi inte kan argumentera med korrekt statistik så...
Det är bara vaccinerade som dör.
Nej, 26% av de som dör är ovaccinerade. Så ditt påstående är felaktigt.

Citat:
Hittills har 27 bekräftade fall rapporterats avlidna under vecka 46. Föregående tre veckor var medeltalet 31 dödsfall per vecka. Bland de rapporterade dödsfallen vecka 46 var 7 ovaccinerade, vilket motsvarar 26 procent. Av de rapporterade avlidna vecka 46 hade 14 personer en insats enligt socialtjänstlagen, det vill säga hemtjänstinsatser eller boende på SÄBO. Under vecka 43–46 var antalet avlidna i gruppen 70 år och äldre, både med och utan insats, högre per 100 000 ovaccinerade jämfört med vaccinerade, skillnaderna var statistiskt säkerställda.
Citera
2021-12-15, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, 26% av de som dör är ovaccinerade. Så ditt påstående är felaktigt.

Hur många av dessa dog direkt AV virusets effekter? Troligen kanske 0,01% eller något sådant. Resten dog av andra åkommor, trauman eller olyckor.
Citera
2021-12-15, 18:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår du inte att man då kommer åt den andra faktorn? Antal smittade särskilt de med immunbrist minskar. Det är ju när smittan löper fritt som riskerna ökar med mutationer. I takt med att fler regioner vaccineras desto mindre risk. Färre högriskområden, färre mutationer.

Och VOC:s är som tur är ovanliga.
Det förstår jag väldigt väl. Hur du ska lyckas medicinera alla dessa förstår jag inte heller, men det torde bli betydligt lättare än att vaccinera 80% av Afrika på 5 månader.
Citera
2021-12-15, 18:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Naturen följer evolutionära principer och den bryr sig inte om vad du tycker och tror.
Visst, men inte på det vis du antydde
Citera
2021-12-15, 18:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur många av dessa dog direkt AV virusets effekter? Troligen kanske 0,01% eller något sådant. Resten dog av andra åkommor, trauman eller olyckor.
Jaha, vad händer mer i din fantasi?
Citera
2021-12-15, 18:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är meningslöst att testa vaccinerade då de redan har patogenet i systemet via vaccinet, man får då göra en massa okulära tester under mikroskop. Jag testar mig inte heller när jag känner symptom, men jag går heller inte ut i folkmassorna. Har man förkylningssymptom så är man förkyld och således sjuk. Således stanna hemma. Det spelar ingen roll om det är SARS2 eller 229E. Vardagligen hör man att folk är hemma en dag för symptom, testar sig negativt och sedan går tillbaka till folksamlingen med symptom för att de inte har SARS2. Men de har lik förbannat en virusinfektion och ska vara hemma.
Nej, det är inte meningslöst.

Blir det positivt kör man test på alla på boendet för att isolera och behandla boende så snart som möjligt.
Detta oavsett att snörvlande personal förstås bör hålla sig hemma. Lättare sagt än gjort dock.
Citera
2021-12-15, 18:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så länge man inte smittar någon 70+ eller någon ovaccinerad så är ju risken att någon blir allvarligt sjuk otroligt liten.
Och om den 70+ är vaccinerad är risken att hen blir allvarligt sjuk också liten.
Citera
2021-12-15, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, det är inte meningslöst.

Blir det positivt kör man test på alla på boendet för att isolera och behandla boende så snart som möjligt.
Detta oavsett att snörvlande personal förstås bör hålla sig hemma. Lättare sagt än gjort dock.

Är det negativt skall boendet lik förbannat isoleras då symptomen är så snarlika alla möjliga virusinfektioner.
Citera
2021-12-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nästan allt du skriver här är fel. Det stämmer att Spanska flunsan än så länge var värre än Covid (antagligen, vi vet inte hur många som dött i Kina ännu) men den inträffade efter FVK och innan AVK.

Hong Kong dödade 4 miljoner,
d.v.s betydligt färre än covid och covid kommer fortsätta i minst ett år till.
Å andra sidan var jordens befolkning 1968 hälften mot vad den är nu så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in