2021-12-15, 17:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, de som är gamla nu har varit med om betydligt värre pandemier än denna. Bla två omgångar H1N1 samtidigt som två världskrig var igång när pandemin skedde.

Nästan allt du skriver här är fel. Det stämmer att Spanska flunsan än så länge var värre än Covid (antagligen, vi vet inte hur många som dött i Kina ännu) men den inträffade efter FVK och innan AVK.

Hong Kong dödade 4 miljoner, d.v.s betydligt färre än covid och covid kommer fortsätta i minst ett år till.
Citera
2021-12-15, 17:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Varför svarar du inte på andra frågan? Verkar Covidpass rimligt när vaccinerade också sprider smitta?
Så länge ingen blir allvarligt sjuk så gör det ju inget. Det är bara 70+ och ovaccinerade så blir allvarligt sjuka.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ecdc-vaccin-r%c3%a4cker-knappast-mot-omikron/ar-AARQkrJ?li=BBqxCu3

En tidsfråga innan det blir munskyddskrav i Sverige.
Hur skulle man kunna införa det i Sverige?
Då blir folk kränkta och finns säkert något i grundlagen som skyddar mot sådant.

Man kan ju inte ens kräva munskydd inom kollektivtrafiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är återigen ett statistiskt medelvärde. Om han blev så svårt sjuk att han nästan dog så är risken överväldigande att han faktiskt skulle ha dött utan vaccin. Statistiskt så blir folk som dör utan vaccin lätt sjuka med vaccin. Folk som blir lätt sjuka med vaccin blir kanske lite snoriga med vaccin medan 50% blir helt opåverkade. Hade han varit nyvaccinerad så hade skyddet varit ca 90%. Hade han fått en tredje dos 2 veckor innan hade han sannolikt inte ens behövt uppsöka sjukhus.
Hade det funnits enhörningar så hade han haft 100% skydd.

Ungefär så vetenskapligt är ditt resonemang.
Citera
2021-12-15, 17:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
I bästa fall påverkar det konsekvenserna positivt. Det har ingen påverkan på smittspridning, det ser vi tydligt.

Vi ser dock ett färre antal som blir svårt sjuka och dör bland de vaccinerade, det ser vi tydligt.
Citera
2021-12-15, 17:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Du svarade inte på min fråga. Du skrev i ditt förra inlägg att vaccinerade inte blir allvarligt sjuka. Stämmer det eller inte??

Det är inte 95% av populationen som är vaccinerad. Var har du fått det från?
Vaccinerade under 70år blir sällan allvarligt sjuka nej.

95% av populationen över 70 år är ovaccinerade. ursäkta min otydlighet men trodde nog att du skulle begripa ändå.
Citera
2021-12-15, 17:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jepp, det beror på vaccinpassets falska säkerhet. Folk tror att de är helt immuna mot virus när de har tagit sina sprutor. De tror även att de fritt kan gå in i vilka folksamlingar de vill så länge de har sitt vaccinpass utskrivet. Att vaccinpasset är gammalt bara efter dess halveringstid är något som gemene man inte känner till.

Nu vaccinerar man femåringar i tron om att det minsann inte finns någon risk för att få biverkningar såsom narkolepsi. Att barn är smittspridare har vi vetat om i några hundra år. Vi har även vetat om att det är vårdgivarna (dvs föräldrar, vårdpersonal etc.) som sprider smitta mest, då de ombesörjer sina familjemedlemmar och sprider således smitta som de får av kroppsvätskorna från vårdtagarna. Detta kommer inte något vaccin i världen att hindra.

De flesta utbrott börjar alltid med en godnattpuss eller ett blöjbyte.
Det översta;
Ja, det är även min erfarenhet. Utan att gå in på hur, så har jag god insyn i flertalet SÄBO trots rigorös spritande och skurande bemannas av folk som trots symtom inte testar sig. Vid uppmaning att så göra utbrists ofrånkomligen ett "nej jag är vaccinerad". Det tycks inte gå in att de smittas och smittar ändå, och jag förstår varför. Hela offentligheten utskriker ju att smitta sprids av ovaccinerade.
Citera
2021-12-15, 17:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nästan allt du skriver här är fel. Det stämmer att Spanska flunsan än så länge var värre än Covid (antagligen, vi vet inte hur många som dött i Kina ännu) men den inträffade efter FVK och innan AVK.

Hong Kong dödade 4 miljoner, d.v.s betydligt färre än covid och covid kommer fortsätta i minst ett år till.

Utbrotten av H1N1 var betydligt värre än denna sk. "pandemi". Det för att man rapporterade korrekt på den tiden, inte som nu när man rapporterar en trafikolycka som covid-fall enbart för att den döde råkar ha en 229E-infektion.

Sedan var inte H1N1 designat för att spridas snabbt och slå ut hela populationen, det är SARS och SARS2.

Det mest ironiska är att du och dina gelikar är helt tilfreds med att komma med totalt magsjuka barn till skolan, som kräks på klassrumsgolvet. Ni kommer med mässlingssjuka förskolebarn, barn som har röda hund och andra värre infektioner. Men ni ballar fullständigt ur när vi nu råkar ha en pandemi av jordens mildaste virusstam.
Citera
2021-12-15, 17:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du vill tydligen dra om hela diskussionen igen efter det du lyckades förstå mitt argument. Så dum är du inte, vilket betyder att du inser att du har helt fel och ja;
Officiellt narrativ har varit totalt fel ute

Argumentet jag gav lyder;
Du kan inte vaccinera hela världen till en nödvändig nivå av massvaccinering för att just massvaccinering ska fungera.

Även om du vaccinerar mot ett mer stabilt protein får du problem.

Börja med att medicinera 90% HIV- positiva i Afrika, så ska vi snacka sen!
Förstår du inte att man då kommer åt den andra faktorn? Antal smittade särskilt de med immunbrist minskar. Det är ju när smittan löper fritt som riskerna ökar med mutationer. I takt med att fler regioner vaccineras desto mindre risk. Färre högriskområden, färre mutationer.

Och VOC:s är som tur är ovanliga.
Citera
2021-12-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det beror väl på typ av vaccin. Om det är efter 1 två eller 3 vaccindoser? Vilken typ av variant de blivit sjuka utav. Vi Generellt sett så kan man nog anta att vaccintillverkarnas uppgifter om skyddseffekten stämmer så nära vaccinationen.

Då gav vaccinen utmärkt skydd emot Wuhan-varianten och Alfa-varianten. Typ 96 procent skydd, lägre skydd för Astra-zenicas vaccin.
Numera skyddar vaccinerna sämre emot Delta-varianten och Omikron varianten. Pfizer 60-70 procent emot Delta varianten, men bra skydd emot allvarlig sjukdom. För att få ett 70 procentigt skydd emot Omikron varianten så måste man få en bosterdos. Två doser ger bara ett 33 procentigt skydd mot Omikron. Alltså samma som en dos gav mot Wuhan-varianten och Alfa-varianten.

Sedan vet vi ju att skyddeffekten avtar efter några månader, men för dos 3, bosterdosen vet vi inte hur länge skyddet mot att smittas varar. Omikron verkar inte orsaka allvarlig sjukdom, utom i ytterst sällsynta fall. Men varianten är ytterst smittsam. Den är, antagligen, mer luftburen än de andra varianterna. Graden av potentiell viruslast den orsakar, känner jag inte till. Inte heller varför Omikron orsakar, så gott som inga allvarliga sjukdomsfall.

Men om t.ex 100 000 norrmän blir smittade, per dag, som den norska smittskyddsmyndigheten tror kan vara fallet inom några veckor,så blir sjukhusen och IVA avdelningarna, ändå överfulla, fast Omikron nästan bara orsakar milda symptom..

Problemet med omikron är som du påpekar smittsamheten. Andelen som behöver sjukhusvård är ~1% och av dom är det runt 30% som blir allvarligt sjuka.
Får du 1 miljon fall så är det ändå trots en liten andel i behov av sjukvård 10000 pers som behöver vård och 3000 som behöver intensivvård.
Med personer som Irene Svenonius i ledningen för sjukvården kan man räkna ut att det blir problem.
Senast redigerad av Svartheden 2021-12-15 kl. 17:58.
Citera
2021-12-15, 17:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det tror jag inte. Vi får resultatet av nuvarande våg snart, och då kan vi säga mer om hur långt vi nått idag. Håller det i sig att länder med hög naturlig immunitet klarar sig bättre gällande Omikron börjar vi kunna skönja resultat.

Nästa fetning;
Ja det stämmer.

För övrigt följer jag inte "evolutionära principer", så jag finner det oviktigt om detta är "meningen". Jag är inte ödestroende på det viset. Vad jag kan säga om det är dock att vi inte lever i grottor utan förebyggande och behandlande åtgärder.

Naturen följer evolutionära principer och den bryr sig inte om vad du tycker och tror.
Citera
2021-12-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så länge ingen blir allvarligt sjuk så gör det ju inget. Det är bara 70+ och ovaccinerade så blir allvarligt sjuka.
Ska vi vinkla statistik för att vi inte kan argumentera med korrekt statistik så...
Det är bara vaccinerade som dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in