2021-12-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tyvärr vittnar affärsidkare om att det är osäkerheten som slår hårdast mot dem.

Jag konstaterar i och med ditt svar att du faktiskt struntar i smittspridningen. Det här handlar om någonting annat för dig.

Din läsförståelse är bländande måste jag säga.... . Samhället och individen ska göra vad den kan för att reducera smittspridning och sjukvård/död. Därtill finns ett antal verktyg och skyldigheter, där vaccinet bevisligen gör enormt stor skillnad eftersom du verkar tycka att man inte behöver vaccinera sig.

Den fråga en antivaxxer behöver ställa sig i en pandemi är följande: Vad skulle konsekvenserna bli om alla tänkte och agerade som mig? (Tänker då på samhället, folkhälsan, sjukvården, dödstalen, företagande, livskvalité, arbetstillfällen o s v)
Citera
2021-12-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Inget av det du påstår har någon koppling till verkligheten.
Du är och förblir ett får vars enda syfte är att vara ett eko för vad styret säger är rätt just idag

Jag vet att det är svårt att argumentera med fakta, statistik och vetenskap mot en sektmedlem. Ta väl hand om dig!
Citera
2021-12-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag vet att det är svårt att argumentera med fakta, statistik och vetenskap mot en sektmedlem. Ta väl hand om dig!

Ok, ge mig fakta på hur hockey som ej hade restriktioner tjänar ekonomiskt på "duktig medborgare klapp på huvudet" pass.
Citera
2021-12-15, 13:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och det är också anledningen till att alla varianter som dykt har gjort det från regioner med ingen eller en dålig vaccinationstäckning men hög smittspridning (och rimligtvis då hög naturlig immunitet).
Inte så säkert. Hittade en artikel igår om att bl a UV-strålningen påverkar mutationstakten Förutom att Gauteng är extremt tätbefolkat, så ligger det på 26e sydliga latituden, med Johannisburg på 1753 meters höjd över havet. UV-strålning ökar påtagligt med höjd över havet. Dessutom finns hög grad av comorbiditet i form av HIV. Tänk om det är av större betydelse? Vaccinet biter ju ändå inte på omicron. Tvärtom har det kanske selekterat fram en mer eller mindre vaccinresistens mutation, i ett geografiskt område med höga förutsättningar för mutationer.

Artikeln är från början av 2021 och handlar således inte om omicron och Sydafrika men är kanske ändå tillämpar på förhållandena där. Inte minst vad gäller UV. Gauteng liger ju inte så långt från Stenbocken vändkrets vilket betyder att solen nästan står rakt upp mitt på dagen mitt i sommaren.

Johannesburg har latitud 26,2 S, Stenbockens vändkrets 23,4 S. En sträcka på ca 30 mil mellan. Dessutom som sagt hög altitud, 1753 m ö h.

Bara för jämförelse:
In fact, there is a 6 to 10 percent increase in UV exposure for every thousand feet of elevation. For example, here in Colorado Springs, which is about 6,000 feet above sea level, the UV exposure is 36 percent higher than at sea level.
6000 ft motsvarar ungefär 1800 m. Dvs ungefär samma höjd över havet. Men då ligger Johannesburg dessutom närmare vändkretsen.

Redan i början av pandemin var man inne på att klimat och latitud var av betydelse, eftersom det tycktes spridas längs ett band Wuhan - Iran - Italien med ungefär samma mintemp och grovt räknat liknande latitud. Kanske släppte man tanken när det sen spreds over hela världen, men man kanske ska fundera över omgivningsfaktorer igen när det gäller mutationer. Vi kanske inte har rätt förhållanden i Sverige för att det ska ske här.

Tidigare inlägg med länk till artikeln jag pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det beror på vädret. Tydligen. Har inte orkat läsa hela artikeln i detalj, men den gör en koppling mellan bl a temperatur och UV-strålning och uppkomsten av mutationer.

Den publicerades redan i början av 2021 och det är Bangladesh som studeras. Men kanske den kan förklara även varför Omicron uppstod i Gauteng, som råkar vara ett mycket tätbefolkat område.

Impact of population density and weather on COVID-19 pandemic and SARS-CoV-2 mutation frequency in Bangladesh
Published online by Cambridge University Press: 07 January 2021
For the first time, this study describes the effects of metrological parameters on the frequency of mutation at different sites in novel coronavirus. Both temperature and UV index had strong effects on different mutation events. Among host factors, coinfection also affected different mutations strongly. Including COVID-19 cases, fatalities, mutations, mutation frequency and clinical data this study provides a complete picture of the COVID-19 pandemics and environmental effects on this pandemic.
https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/impact-of-population-density-and-weather-on-covid19-pandemic-and-sarscov2-mutation-frequency-in-bang ladesh/48A13CDB7ADE4F39C0E8E4BA6E4A2309

Det kanske inte är så enkelt att bara vaccinera bort UV-strålningen.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-15 kl. 14:01. Anledning: m
Citera
2021-12-15, 14:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur olika vacciner står sig. En jämförelse mellan Wuhan-varianten och den nya Omikron. Olika vacciner och monoklonala antikroppar samt konvalescentplasma. Jag antar att det handlar om två doser vaccin här pch en för J&J:

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
New VACCINE RANKING of ability to neutralize #Omicron—Moderna appears to be the strongest against Omicron in this study, but still big drop. Pfizer next best (but we know infection efficacy is 30-34%), AstraZeneca & Sinopharm poor. J&J & Sputnik = zero. https://biorxiv.org/content/10.1101/2021.12.12.472269v1
2) Natural infection immunity is on the left … “convalescent” = practically no neutralization against #Omicron in this study by itself without vaccine.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1471035675382358018?s=20

Graf:

https://pbs.twimg.com/media/FGorJmuXsAExO6h?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FGotZzCXsAIf6zh?format=jpg&name=small

Pre-print:

Broadly neutralizing antibodies overcome SARS-CoV-2 Omicron antigenic shift

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.12.12.472269v1.full.pdf
Det var någon rapport nyligen som listade effektiviteten av de olika vaccinerna och konstaterade att AZ var bland de sämsta mot Omicron (men att AZ+AZ+Pfi alt. Mod var bland de bästa?).

Kan det vara anledningen till att de är så nervösa i Storbritannien och manar på befolkningen för att få en booster (som om jag fattat saken rätt ges med en Pfizer eller Moderna)?
Citera
2021-12-15, 14:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Vilken medicinsk behandlig som kan leda till döden är nödvändig för att ta körkort?

Jag förstår inte din fråga faktiskt. Vistas du berusad på din arbetsplats riskerar du inte bara din egen hälsa, utan även dina kollegors hälsa och ev även era kunders hälsa. Tycker du det är okej? Vem vill åka med en berusad busschaufför eller en pilot?

Bedriver du bara ensamarbete och inte riskerar att möta någon kan det säkert vara okej att du är ovaccinerad på jobbet. Arbetar du däremot tillsammans med kollegor och kunder anser många med rätta att det inte är okej.
Citera
2021-12-15, 14:05
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det var någon rapport nyligen som listade effektiviteten av de olika vaccinerna och konstaterade att AZ var bland de sämsta mot Omicron (men att AZ+AZ+Pfi alt. Mod var bland de bästa?).

Kan det vara anledningen till att de är så nervösa i Storbritannien och manar på befolkningen för att få en booster (som om jag fattat saken rätt ges med en Pfizer eller Moderna)?

Det stämmer att 3e sprutan i UK är antingen Pfizer eller moderna. Och ja detta måste ju verkligen göra det angeläget för GB att rulla ut tredje sprutan illa kvickt.
Citera
2021-12-15, 14:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ok, ge mig fakta på hur hockey som ej hade restriktioner tjänar ekonomiskt på "duktig medborgare klapp på huvudet" pass.
De kan släppa in publik istället för en hel lock-down där ingen får gå på hockey.

Det kan man räkna ut med röven och en krita.
Citera
2021-12-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår inte din fråga faktiskt. Vistas du berusad på din arbetsplats riskerar du inte bara din egen hälsa, utan även dina kollegors hälsa och ev även era kunders hälsa. Tycker du det är okej? Vem vill åka med en berusad busschaufför eller en pilot?

Bedriver du bara ensamarbete och inte riskerar att möta någon kan det säkert vara okej att du är ovaccinerad på jobbet. Arbetar du däremot tillsammans med kollegor och kunder anser många med rätta att det inte är okej.
vad har detta med körkort attt göra?

Om man går till en arbetsplats där alla andra också är berusade så förstår jag inte varför det skulle vara så farligt , man kanske t.om har ett bättre ölsinne så man undviker problem bättre än dom med dåligt dito.
Senast redigerad av overthehead 2021-12-15 kl. 14:11.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Man smittar även innan man vet/märker att man är sjuk.
Dessutom stannar - de facto - inte alla hemma när de har symptom.
Sant, men om de flesta stannar hemma blir i alla fall smittspridningen lägre och spridningen avtar när R hamnar under ett. Man behöver alltså inte stoppa all smitta för att det till slut ska dö ut av sig självt. Vaccinet verkar ju vara ett skämt eftersom spridningen ökar våldsamt även i välvaccinerade länder där man förlitat sig för mycket på vaccinet, vars effekt dessutom snabbt avtar.
Citera
Medlem
Som väntat så börjar nu flertalet länder vaccinera 5 åringar.
Snart också u Sverige.
Dags för alla får att vakna snart kan man tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Var någonstans är det fastslaget? Är det en gissning som blivit sanning eller vad?

Alla data pekar på det. Men det kan ju såklart också bero på att vaccinerade springer omkring och smittar varandra och inte bryr sig om om de är "lite förkylda".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in