2021-12-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta skulle alltså innebära att gemene man hatar ovaccinerade.

Jag hatar inte ovaccinerade. Finns inget som helst hat inom mig. De begränsar inget liv för mig. Jag förstår bara inte varför man inte vaccinerar sig.

Det känns snarare som att ovaccinerade har begränsat möjligheterna för sig själva. Gjorde judarna det också?

Vari ligger förföljelsen?

Håller med. Jag känner några som inte vaccinerat sig av olika anledningar, de har full förståelse för att med det valet kommer vissa begränsande konsekvenser under några vintermånader. Dessa personer är också försiktiga och tänker på omgivningen.

Det vi behöver vara medveten om är att på detta forum sitter rätt många offerkoftor och personer som inte har balans i detta med rättigheter och skyldigheter i ett samhälle. Vidare en tydlig narcissistisk läggning (att mitt val eventuellt kan kosta massor med skattepengar skiter man i). Lägg sen till paranoian och konspirationstänket som härjat i denna tråd (som i så många andra trådar).
Citera
2021-12-15, 11:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Politiker runt om i världen hetsar ganska hårt mot ovaccinerade. Retoriken är läskig. Vi och dom. Fler och fler uttrycker hat och att allt är vårat fel.

Hur kan du på allvar mena att vi begränsar oss själva? Det är staten som begränsar oss för att vi inte vill ha en medicinsk behandling många av oss inte behöver. Förstår du inte att det bara kommer eskalera? Ser du inte vad som händer i andra länder?
Jag ser vad som händer i andra länder men ingenting av det berör oss i Sverige. Mycket av det är uppblåst över proportion. Det pratas om koncentrationsläger i Australien. Det är karantänsläger. Som ett exempel så känner jag en veterinär som skulle åka till Australien för en massa år sedan. Hon hamnade i ett sådant läger för hon hade varit i kontakt med någon djursmitta några dagar innan avresa. Hon klagade inte för det utan förstår att Australien har, och har alltid haft hårda karantänsregler. Men nu så säger alla att människor tvingas dit. Jag förstår inte hysterin. De aboriginfamiljer som har tvingats dit har hamnat där för sitt egna bästa. Läs lite om aboriginer i Australien och försök att förstå innan man motsätter sig det. Det gör inte människor. Där har du ett problem. Listan kan göras hur lång som helst på saker som människor har motsatt sig utan att förstå varför.

Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
När kommer du förstå? När vi blir portade från matbutiker? Inte får jobba? Blir nedslagna på gatan? Skickade till "karantänsläger"?
Detta kommer inte att hända. Fånigt att tro något annorlunda. Den dagen "Ni" blir nedslagna på gatan och inte får någon mat så kommer jag också göra uppror. Begriper inte du hur verklighetsfrånvänt det är?
Citera
2021-12-15, 11:58
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Jag ser vad som händer i andra länder men ingenting av det berör oss i Sverige. Mycket av det är uppblåst över proportion. Det pratas om koncentrationsläger i Australien. Det är karantänsläger. Som ett exempel så känner jag en veterinär som skulle åka till Australien för en massa år sedan. Hon hamnade i ett sådant läger för hon hade varit i kontakt med någon djursmitta några dagar innan avresa. Hon klagade inte för det utan förstår att Australien har, och har alltid haft hårda karantänsregler. Men nu så säger alla att människor tvingas dit. Jag förstår inte hysterin. De aboriginfamiljer som har tvingats dit har hamnat där för sitt egna bästa. Läs lite om aboriginer i Australien och försök att förstå innan man motsätter sig det. Det gör inte människor. Där har du ett problem. Listan kan göras hur lång som helst på saker som människor har motsatt sig utan att förstå varför.

Detta kommer inte att hända. Fånigt att tro något annorlunda. Den dagen "Ni" blir nedslagna på gatan och inte får någon mat så kommer jag också göra uppror. Begriper inte du hur verklighetsfrånvänt det är?
Det har ju redan gått alldeles för långt. Varför tror du alla dessa stora protester i Europa har ägt rum? För att dom är sällskapssjuka?

Man gör livet riktigt svårt för ovaccinerade i många länder, riktigt jävla svårt. Tror man inte det kan hända här också är man ganska naiv.
Citera
2021-12-15, 11:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Håller med. Jag känner några som inte vaccinerat sig av olika anledningar, de har full förståelse för att med det valet kommer vissa begränsande konsekvenser under några vintermånader. Dessa personer är också försiktiga och tänker på omgivningen.

Det vi behöver vara medveten om är att på detta forum sitter rätt många offerkoftor och personer som inte har balans i detta med rättigheter och skyldigheter i ett samhälle. Vidare en tydlig narcissistisk läggning (att mitt val eventuellt kan kosta massor med skattepengar skiter man i). Lägg sen till paranoian och konspirationstänket som härjat i denna tråd (som i så många andra trådar).
Problemet är att vaccinpass inte minskar smittspridningen. Passet är ett bestraffning/ belönings- redskap.

Edit;
Jag förtydligar med att ovaccinerade med läkarintyg får pass och därmed utsätts för smitta. Passet får människor att tro att vaccinerade inte smittar, vilket faktiskt utsätter just människor med riskfaktorer för livsfara.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-15 kl. 12:06.
Citera
2021-12-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Men nu när det är fastslaget att för Omricron så är det vaccinerade som smittar MER än ovaccinerade så då är du beredd på att restriktionerna kommer gälla dig istället?
Citera
2021-12-15, 12:10
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/fredagsbon-med-vaccinering-ahmed-satter-press-i-mosken

Kommer dom följa reglerna?
Citera
2021-12-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jo fast nu bevisades ju vaccinen till 90% förhindra allvarlig sjukdom och död den första perioden, så själva smittspridningen spelar ju ingen roll ur det hänseendet.
Att hålla sin kropp i trim och äta nyttigt har jag inte läst något om att det skulle vara positivt
Skämtar du? Att hålla sin kropp i trim och äta hälsosamt är a och o när det gäller att undvika sjukdomar. Seb så är det inte alls bevisat att vaccinen förhindrar svår sjukdom och död till 90 procent! Det är något som vaccinföretagen påstår.
Citera
2021-12-15, 12:16
Medlem
Citat:

Varför skulle vi klara oss bättre? Många vaccinerade ligger inlagda på IVA i Danmark? Ge det tre veckor så är det kaos här också. Min pappa fick precis bekräftad omrikon (är dubbelvaccinerad) och ligger nu inlagd i kritiskt läge.
Citera
2021-12-15, 12:19
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Skämtar du? Att hålla sin kropp i trim och äta hälsosamt är a och o när det gäller att undvika sjukdomar. Seb så är det inte alls bevisat att vaccinen förhindrar svår sjukdom och död till 90 procent! Det är något som vaccinföretagen påstår.
Tiotusentals unga friska har dött av covid. Finns massor med studier.
90% under första tiden stämmer. Finns massor med studier.

Men du kan få fortsätta TRO att det inte stämmer, om det känns bra för dig. Strutsmetoden allan.
Citera
2021-12-15, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Såg på TV igår att många experter tycker att man ska sänka tiden från 6 månader till 5 eller 4,5 månader för att fler ska få tredje dosen snabbare. Problemet är dock inte riktigt i den änden. Faktum är att det redan har gått +6 månader sedan många i medelåldern fick sin andra spruta, men regionerna håller fortfarande på med de allra äldsta. De måste släppa på fler grupper snabbare.
Citera
2021-12-15, 12:25
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/ny-svensk-studie-munskydd-effektiv-atgard-mot-smittspridning/?referrer=pos-2

Munskydd funkar så finns inget att vänta på inför krav på det nu.
Citera
2021-12-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Problemet är att vaccinpass inte minskar smittspridningen. Passet är ett bestraffning/ belönings- redskap.

Edit;
Jag förtydligar med att ovaccinerade med läkarintyg får pass och därmed utsätts för smitta. Passet får människor att tro att vaccinerade inte smittar, vilket faktiskt utsätter just människor med riskfaktorer för livsfara.

I åldersgruppen 0-40 år vårdas det 10 ggr så många fler ovaccinerade än vaccinerade på våra sjukhus. Varför ska jag som skattebetalare betala mångmiljonbelopp för att lättkränkta narcissister inte vill dra sitt strå till stacken? Ska dessa riskera att vår vård kollapsar och att vårt samhälle tar onödigt mycket stryk på många olika sätt och vis?

Vaccinet kanske inte dämpar smittspridningen så mycket, man hindrar människor från svår sjukdom och död, det trodde jag alla i denna tråd visste sedan länge.

Att läkare skriver ut vaccinpass till ovaccinerade i låter sjukt och extremt oetiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in