Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Jag sa att han utifrån tidningarna beskrev rörelsemönstret på mördaren på liknande sätt som LP och HJ. Dessutom den mörkblå täckjackan. Åldern visste man väl inte lika bra den 1 mars som vi vet nu? Han satt på enormt viktig information eller hur?
Men okey. Varför kommer inte detta rörelsemönster med i första förhöret? Varför kommer inte smala ben, bulsig täckjacka, frillan med där också? Det är all sådan information polisen vill ha in?
Eller varför berättar han det inte för poliserna på mordplatsen eller till väktarna?
Jag har lite svårt för dessa märkligheter och tror att tidningsuppgifterna är stöpta i lögnform. Det blir liksom inte något starkt alibi-argument med historierna kring LJ tycker jag.
Hur kan han beskriva ett rörelsemönster när han endast såg mannen stå alldeles still och titta? Det där med sprang är en slutledning som drogs eftersom mannen senare var försvunnen, och inget som SE såg hända.
Kroppsbyggnad och hållning är det som SE säger sig kunna bedöma silhuetten utifrån. Smala ben, täckjacka och ungdomligt fluffig frisyr kan rymmas i detta.
Observationen av LJ är tvärtom en av de starkaste alibi-bitarna, då SE redan dagen efter kunde redogöra för LJ:s position, ålder och klädsel. Det tyder på att han var den enda som just då stod så till, 40-60 sekunder efter skotten, att han kunde göra den observationen.
Som man hör på LAC-bandet och ser i förhören var alla andra upptagna med annat den första minuten, eller hade inte en sån position att de kunde se in i gränden på vänstra sidan av barackerna.