2021-12-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Hur kort tid då? Och hur lång tid krävs det egentligen för det du punktar upp?

Lisbeth talade om vägen och signalementet, "mörkblå täckjacka"

När han ska ha företagit sin språngmarsch är ju polisen där.
Sena "vittnet"?
Tänker vi Delsborn så parkerade han först på den andra sidan Sveavägen.

Jag menar att det ofta tar någon minut när man kommer lite sent att ens först vad som hänt o ta intryck..

Kanske är man inte den som vet signalement o vet vart GM sprang även om någon kanske sa något i all hast..
Citera
2021-12-14, 18:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du som har koll på det mesta...

När kommer Anders B kompisar ut från banken efter uttag ?

Bankomattiderna är rätt osäkra. Det var längesedan jag tittade på det där och minns nu inte om vi verkligen fick sekunder för Gustafsson och Nybergs uttag.
Vill också minnas antagandet om att den bankomaten gick lika mycket efter som Lähdes automat då båda ska ha ställts mot centraldatorns (redan felaktig ställda/felgående) klocka.
Min uppfattning är att dessa personer är rätt nära mordplatsen ändå och borde, om de inte varit berusade, ha hört skotten. Typ att de i princip passerat Gustav Adolfs Kyrkogata då Palme är på väg över åt det hållet.

Lähdes uttag slutade i vilket fall 23:18:56 och någonstans då hon slår pinkoden så hör hon skotten. (23:21:30)

Edit: Uppskattade tiden till runt 23:20:00 som senast. Tror dock jag har mer detaljerade anteckningar någonstans.
Citera
2021-12-14, 18:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En passage i intervjun med SE fick en att hoppa till dock, att LP fick fram: "Dom har skjutit min Olof!" En snarlik ordalydelse lyckades en ljudmixtrare på YouTube få fram på LAC-bandet häromveckan. Är det allmänt känt att hon sa så: "Dom har ... min Olof"? D.v.s någon minut efter skotten ...

Var fick SE det annars ifrån om han inte var där som vittne?
Spännande. Lisbeth Palme skall alltså ha sagt "Dom har skjutit min Olof" till SE. Och i Aftonbladet dagen efter mordet finns tydligen en artikel med just den rubriken:
Senast redigerad av Draifos 2021-12-14 kl. 18:49.
Citera
2021-12-14, 18:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag menar att det ofta tar någon minut när man kommer lite sent att ens först vad som hänt o ta intryck..

Kanske är man inte den som vet signalement o vet vart GM sprang även om någon kanske sa något i all hast..

Absolut, och kanske fanns det t.o.m. utrymme för en sådan paus också?
Citera
2021-12-14, 18:15
Medlem
Citat:
Bankomattiderna är rätt osäkra. Det var längesedan jag tittade på det där och minns nu inte om vi verkligen fick sekunder för Gustafsson och Nybergs uttag.
Vill också minnas antagandet om att den bankomaten gick lika mycket efter som Lähdes automat då båda ska ha ställts mot centraldatorns (redan felaktig ställda/felgående) klocka.
Min uppfattning är att dessa personer är rätt nära mordplatsen ändå och borde, om de inte varit berusade, ha hört skotten. Typ att de i princip passerat Gustav Adolfs Kyrkogata då Palme är på väg över åt det hållet.

Lähdes uttag slutade i vilket fall 23:18:56 och någonstans då hon slår pinkoden så hör hon skotten. (23:21:30)

Edit: Uppskattade tiden till runt 23:20:00 som senast. Tror dock jag har mer detaljerade anteckningar någonstans.

Men Anders kompisar kommer alltså ut minst 1min innan skotten o går motsatt håll ?
Citera
2021-12-14, 18:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men Anders kompisar kommer alltså ut minst 1min innan skotten o går motsatt håll ?

Måste kolla, här ser jag att jag kom fram till ett betydligt senare klockslag... 23:20:44
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Men det är nog på håret, för någonstans går gränsen för när de skulle ha stött på paret Palme.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-12-14 kl. 18:24.
Citera
2021-12-14, 18:29
Medlem
Citat:
Måste kolla, här ser jag att jag kom fram till ett betydligt senare klockslag... 23:20:44

Men det är nog på håret, för någonstans går gränsen för när de skulle ha stött på paret Palme.

Men är där någon som gör ett uttag som vänder mot brottsplatsen efter uttaget ?
Citera
2021-12-14, 19:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Spännande. Lisbeth Palme skall alltså ha sagt "Dom har skjutit min Olof" till SE. Och i Aftonbladet dagen efter mordet finns tydligen en artikel med just den rubriken:

Tack Draifos! Intressant information.

Ska kolla in detta senare. Men vad gäller artikeln 1992 tror du alltså att SE har glömt bort sitt utpekande av LJ, som silhuetten i gränden, från april 1986, och nu i artikeln, sex år senare, lutar åt att det var CP som stod där?
Citera
2021-12-14, 19:17
Medlem
Citat:

Men vart går Lähde efter uttaget ?
Citera
2021-12-14, 19:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men är där någon som gör ett uttag som vänder mot brottsplatsen efter uttaget ?

Nej de går alla norrut efter genomförda bankomatuttag. (Vilket även AB intygar)

Klas Nyberg E 13-7
https://drive.google.com/open?id=1nszrDcc2e1Y-tM-ATOTZYHtqN8KQsXI8

Åsa Gustavsson E 13-8
https://drive.google.com/open?id=1IoCWMTXMIwXYhsPyshNbtbe6t_WaM8Vj

Niklas Fröling E 13-6
https://drive.google.com/open?id=1jm7v2D5lgXVqzZQNSTRR0z9BRRa6mzk6
Citera
2021-12-14, 19:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men vart går Lähde efter uttaget ?

Tillbaka till pojkvännen Morelius bil... (Detta är ju en annan bankomat...)
Citera
2021-12-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Lisbeth förnekar att hon pratat med SE. Polisen säger att de inte nekat honom. Ingen verifierar hans löpning. Vittnesmålet han beskriver är felaktigt. Måhända att SE inte ljuger men jag hävdar att möjligheten inte ska uteslutas.

Citat:
Vart är uppgiften om att Lisbeth förnekat ett samtal?

Beskyller Stickan för lögner och ljuger lika gott själva.
Teorin har ljugit knut på sig själv eller så har man ljugit knut på teorin.

Glöm källan MOPspanarn, Lisbeth har aldrig förnekat något samtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in