2021-12-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Klart mer troligt än en GM som glömmer vad han ljuger om.
Dessutom ljuger om ett samtal med polis och om ett vittne. Uppgifter som är lätta att kontrollera där SE som GM inte har någon aning eller kontroll på vad polisen utreder.

Lisbeth förnekar att hon pratat med SE. Polisen säger att de inte nekat honom. Ingen verifierar hans löpning. Vittnesmålet han beskriver är felaktigt. Måhända att SE inte ljuger men jag hävdar att möjligheten inte ska uteslutas.
Citera
2021-12-14, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Han sade även grå herrhatt, stämmer bra. Dock nämner han såvitt vi vet aldrig keps, glasögon och handledsväska.

SE springer efter poliserna och när han kommer tillbaka hör han Delsborn säga hatt och rock. Då känner han sig ”lik” gärningsmannen och i senare förhör spinner han vidare och tror sig ha hört keps, glasögon och handledsväska. Är det din uppfattning om förloppet?

Jag tror att du tillhör en minoritet som verkar tro på väldigt mycket av det SE säger. Såvitt jag är de allra flesta eniga om att han ljuger om det mesta, och det oavsett var man står i skuldfrågan. Det är bara en iakttagelse från mig. Möjligt att du är rätt ute.
SE som ensam galning, plus palmemördare, den förklaringen på MOP gillar sv. folket till stor del!!
Till SE.s eventuella samverkan med vissa andra, såsom med C*nneth N*ilb*rg och den finsktalande och wt-pratande polismannen nära mordplatsen, verkar man ha svårt att komma. Varför det??
Citera
2021-12-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
SE som ensam galning, plus palmemördare, den förklaringen på MOP gillar sv. folket till stor del!!
Till SE.s eventuella samverkan med vissa andra, såsom med C*nneth N*ilb*rg och den finsktalande och wt-pratande polismannen nära mordplatsen, verkar man ha svårt att komma. Varför det??

Tja, du kanske har ett svar?
Senast redigerad av Makarov.24 2021-12-14 kl. 15:37.
Citera
2021-12-14, 15:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Lisbeth förnekar att hon pratat med SE. Polisen säger att de inte nekat honom. Ingen verifierar hans löpning. Vittnesmålet han beskriver är felaktigt. Måhända att SE inte ljuger men jag hävdar att möjligheten inte ska uteslutas.

Vart är uppgiften om att Lisbeth förnekat ett samtal?
Citera
2021-12-14, 16:34
Medlem
Citat:
Vart är uppgiften om att Lisbeth förnekat ett samtal?

Som du brukar säga, var inte lat utan gör jobbet.
Citera
2021-12-14, 16:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Som du brukar säga, var inte lat utan gör jobbet.

Nej, jag brukar dela med mig av mina källor även till de som uppenbart har problem att hantera information! Jag har inget behov av att dölja uppgifter eller ljuga.

"Göra jobbet" syftar till annat.
Citera
2021-12-14, 16:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Och i Aktuelltsändningen kl. 08:00 den 1/3 skall man tydligen ha berättat om en man i mörk täckjacka (möjligen mörkblå?) som sprang från mordplatsen och in mot gränden. Det stämmer ju i så fall med det som SE berättade i de där tidiga intervjuerna samma dag, och skulle alltså kunna vara en alternativ gärningsman. Vet du hur den där mannen i Rapportsändningen 4 mars 1986 skall ha varit klädd?

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Mannen i Rapportsändningen sammanfattningsvis: : svart rock, svart sotarmössa nedrullad till öronen,
glasögon med blanka eller guldfärgade bågar, mörk i hyn.

https://drive.google.com/file/d/1OUqEGatC6uAb_YVo6K04KgdT7YcKDNq8/view
Anki Robrandt 19860311 EAD 1094 a
Hon gick tillsammans med Gerhard Samson, så det finns två vittnen som har sett den här mannen.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD1094-01

I förhör med AR 18 mars gör hon en rättelse. "Hon hade tillsammans med Samson besökt restaurang Albatross på Mäster Samuelsgatan. Ej restaurang Albertina."

De hade enligt vad de säger gått från restaurang Albatross på Mäster Samuelsgatan ca 23.15 och var på väg till restaurang Bolaget i hörnet av Birger Jarlsgatan/Regeringsgatan dit de anlände ca 23.35. Mannen sprang på AR ungefär i korsningen David Bagares gata/Regeringsgatan.

Någon som vet mer exakt var dessa restauranger låg/ligger?

Edit: Platsen där de mötte mannen, dvs korsningen David Bagares gata/Regeringsgatan, bör ligga ungefär halvvägs till Bolaget. De bör i så fall ha mött mannen omkring 23.25. Nästan samma plats och nästan samma tid som YN ser en springande man på David Bagares gata.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-12-14 kl. 17:02.
Citera
2021-12-14, 17:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är kul att någon går till biblioteket och hittar tidigare okända tidningsartiklar, och t.ex. att SVT lägger ut gamla TV-inslag från 1986 som kan förklara sådant som tidigare var oklart. Jag tror säkert att det kan finnas mer intressant t.ex. ute i kanterna på den suddiga SvD-artikeln. Och har vi tur så lägger kanske SVT ut även Aktuelltsändningen från kl. 08:00 på SVTplay, precis som man för ett tag sedan lade ut Rapportsändningen från kl. 04:00.

Sedan håller jag med SE om det han sade i den här sista intervjun han gav 1992, att det är besynnerligt att man inte intresserade sig för mannen med den blå täckjackan:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992.pdf

Det var ord och inga visor från Skandiamannen. Men den han pratar om med blå täckjacka är här CP det måste du väl ändå se? Uppenbarligen är det CP som SE misstänker för mordet, och det har man alltså fått till att SE "sätter sig själv i mördarens ställe".

Drogsugen, spelklubben Oxen, sprang uppför samma trapp och gömde sig vid ett annat dåd, impulsivt tvärilsk, eldade upp jackan ... Artikeln handlar om SE:s teori om MOP där GM är CP.

Är du en millennial, Draifos? Såg du aldrig Aschbergs och Fylkings program om MOP på 90-talet?

En passage i intervjun med SE fick en att hoppa till dock, att LP fick fram: "Dom har skjutit min Olof!" En snarlik ordalydelse lyckades en ljudmixtrare på YouTube få fram på LAC-bandet häromveckan. Är det allmänt känt att hon sa så: "Dom har ... min Olof"? D.v.s någon minut efter skotten ...

Var fick SE det annars ifrån om han inte var där som vittne?
Senast redigerad av Dalulven 2021-12-14 kl. 18:00.
Citera
2021-12-14, 17:34
Medlem
Citat:
Hans uppfattning om "tidigt" motsägs av hans uppgifter om:
Att det är folk på plats då han kommer fram.
Han hör EN avgasknall. (inte två)
Han hör inte en skrikande Lisbeth. (Som GM borde han ju hört det, men nämner det inte.)

(Det är många som uppfattar sig vara bland de första. Det är flera vittnen vars uppgifter inte går ihop)

Gällande LJ så tror jag det är först uppåt 60 sekunder efter skotten han blir synlig i ca10-15 sekunder från mordplatsen.
GM har precis lämnat trappkrönet och LJ blickar ned mot mordplatsen.
Det är då Lisbeth iakttar honom och möjligen även SE.

Hur lät det ifrån mordplasten 45 sekunder efter skotten?
Var det anledningen till klocktittandet, att se om han hade tid att stanna till?

Visst han kan vara mkt sen till brottsplatsen att han inte ens är ute på Sveavägen när skotten kommer...

Men då är han väldigt aktiv när han kommer dit ...

Dels hinner han se LJ..
Sen vet han vart GM sprang så han kan peka ut..
Snappar upp blå täckjacka..
Hinner lite att hjälpa Olof..

Han hinner med mkt på rätt kort tid om han är så sen..

Sen brukar det inte vara det "sena" vittnet som pekar o ska lämna signalement utan det borde vara dom som verkligen såg det med egna ögon..
Citera
2021-12-14, 17:41
Medlem
Citat:
Tja, du kanske har ett svar?
Kanske. Att hela FUn om mordet - inkl krister peterzåns tragiska sorti - är en enda Bolsjoj Maskirovka.
Nämligen, att en konspiration inom staten aldrig har (eller kommer att) blivit utredd som ett span.uppslag!!!
En svensk Syndabock var det enda som kunde produceras. Den siste, med svarte petter, blev den gode stig engström!!
Citera
2021-12-14, 17:46
Medlem
Citat:
Hans uppfattning om "tidigt" motsägs av hans uppgifter om:
Att det är folk på plats då han kommer fram.
Han hör EN avgasknall. (inte två)
Han hör inte en skrikande Lisbeth. (Som GM borde han ju hört det, men nämner det inte.)

(Det är många som uppfattar sig vara bland de första. Det är flera vittnen vars uppgifter inte går ihop)

Gällande LJ så tror jag det är först uppåt 60 sekunder efter skotten han blir synlig i ca10-15 sekunder från mordplatsen.
GM har precis lämnat trappkrönet och LJ blickar ned mot mordplatsen.
Det är då Lisbeth iakttar honom och möjligen även SE.

Hur lät det ifrån mordplasten 45 sekunder efter skotten?
Var det anledningen till klocktittandet, att se om han hade tid att stanna till?

Du som har koll på det mesta...

När kommer Anders B kompisar ut från banken efter uttag ?
Citera
2021-12-14, 17:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Visst han kan vara mkt sen till brottsplatsen att han inte ens är ute på Sveavägen när skotten kommer...

Men då är han väldigt aktiv när han kommer dit ...

Dels hinner han se LJ..
Sen vet han vart GM sprang så han kan peka ut..
Snappar upp blå täckjacka..
Hinner lite att hjälpa Olof..

Han hinner med mkt på rätt kort tid om han är så sen..

Sen brukar det inte vara det "sena" vittnet som pekar o ska lämna signalement utan det borde vara dom som verkligen såg det med egna ögon..

Hur kort tid då? Och hur lång tid krävs det egentligen för det du punktar upp?

Lisbeth talade om vägen och signalementet, "mörkblå täckjacka"

När han ska ha företagit sin språngmarsch är ju polisen där.
Sena "vittnet"?
Tänker vi Delsborn så parkerade han först på den andra sidan Sveavägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in