2021-12-14, 16:31
Medlem
saijas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/faran-tre-av-fyra-ar-fullvaccinerade/
Så vaccinet som är gjort för första versionen av corona verkar inte bita alls på Omikron MEN om man fyller på med en halv dos till av samma vaccin så kommer allt ordna sig?
Vilken otrolig tur att orginalvaccinet biter på den nya varianten bara man får i sig en halv dos till! Snacka om tur.
Citera
2021-12-14, 16:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vad babblar du om? Vad är frågan egentligen?

Du kan ha en poäng i att det kan vara bra att ta tre doser vaccin och sedan råka bli infekterad någon månad efter tredje dosen och få en mild infektion.
Frågan är om någon har data på hur många som blivit svårt sjuka av infektion av Sars cov 2 inom 2-3 veckor efter vaccination,. samt om någon studie gjorts på sådana patienter.

Således inte det du svarade på
Citera
2021-12-14, 16:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, inte om riskerna, för barn mellan 5 och 11 år riskerar svårare biverkningar av vaccinet, trots att detta lär var ytterst sällsynt, som är värre än de kan få av en genomgången SARS-COV2 infektion.

Jo, jag är helt övertygad om att hybridimmunitet är, det enda, som kan bromsa/stoppa omikron varianten. Vi har, dock inte, tillräckligt med hybridimmunitet hos befolkningen för att helt stoppa Omikron. Men vi, kanske, har lite längre tid ännu, innan vi riskerar att få en norsk situation.
Det finns inga biverkningar som matchar symptomen på en COVID19-infektion. Inte ens en mild sådan. Det gäller även barn och vi har att göra med ett neurologiskt virus. Det framkommer dessutom att barn verkar påverkas mer av Omikron. Vi har också mycket god effekt på vaccinerna hos barn. Nek, själva idén att immunisera befolkningen genom infektion är helt befängd:

Love Liberty
@_LoveLiberty
We don't have long term safety data on the Sars-Cov-2 virus

That is why I am trying to delay taking the virus
https://twitter.com/_LoveLiberty/status/1470743077098864642?s=20

Citera
2021-12-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är nog din idol, värre sopkärring får man leta efter.

Vem/vilka är dina idoler då?
Citera
2021-12-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saija
https://www.expressen.se/nyheter/faran-tre-av-fyra-ar-fullvaccinerade/
Så vaccinet som är gjort för första versionen av corona verkar inte bita alls på Omikron MEN om man fyller på med en halv dos till av samma vaccin så kommer allt ordna sig?
Vilken otrolig tur att orginalvaccinet biter på den nya varianten bara man får i sig en halv dos till! Snacka om tur.

Frågan är hur länge.
Dos 4 var sagd behövas först efter 12 månader men det måste nu kortas ned.
Ska vi gissa att de stabiliserar sig på 3 månader mellan dos 3 och 4 framöver?
Citera
2021-12-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frågan är om någon har data på hur många som blivit svårt sjuka av infektion av Sars cov 2 inom 2-3 veckor efter vaccination,. samt om någon studie gjorts på sådana patienter.

Således inte det du svarade på

Och vad skulle poängen vara?

Det finns i själva ursprungsstudierna för vaccinerna grafer över insjuknade och det går gradvis ned efter vaccinationen för att nå botten efter ungefär två veckor. Innan dess har man inte särskilt bra skydd.

Förmodligen är det dock rätt få som insjuknar just efter vaccinationen eftersom denna tidsrymd bara är två veckor så risken att smittas just då är rätt liten.

Edit: för övrigt är det lite komiskt hur ni antivaxare greppar efter halmstrån. Vad ska ni efterfråga härnäst? Om det finns studier på hur många som insjuknat inom tre månader från att de ätit ingefära?

Det ni efterfrågar är sällan relevant numera. Vi kan se klart och tydligt att vaccinet skyddar till väldigt hög grad mot svår sjukdom och att vaccinen knappt har några biverkningar. Men ni fortsätter er kamp mot väderkvarnarna trots att slaget sedan länge är förlorat.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-12-14 kl. 16:41.
Citera
2021-12-14, 16:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och vad skulle poängen vara?

Det finns i själva ursprungsstudierna för vaccinerna grafer över insjuknade och det går gradvis ned efter vaccinationen för att nå botten efter ungefär två veckor. Innan dess har man inte särskilt bra skydd.

Förmodligen är det dock rätt få som insjuknar just efter vaccinationen eftersom denna tidsrymd bara är två veckor så risken att smittas just då är rätt liten
.
Jag svarar på det enda relevanta;
Om det är få eller ej beror på. Därför eftersöker jag data eller åtminstone studier, så slipper jag gissa så mycket.

Tack för din gissning!
Citera
2021-12-14, 16:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Vem/vilka är dina idoler då?

Nu pysslar jag inte med idoldyrkan men vill du lyssna på några som har något vettigt att säga så rekommenderar jag:

Shane Crotty från La Jolla Institute of Immunology.
https://www.lji.org/labs/crotty/

Medcram som förklarar saker bra.
https://www.youtube.com/channel/UCG-iSMVtWbbwDDXgXXypARQ

Eller varför inte John Campbell.
https://www.youtube.com/channel/UCF9IOB2TExg3QIBupFtBDxg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag svarar på det enda relevanta;
Om det är få eller ej beror på. Därför eftersöker jag data eller åtminstone studier, så slipper jag gissa så mycket.

Tack för din gissning!

Det behövs ingen mer data. Du bör gå och ta vaccinet. Så enkelt är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dom som bekämpar pandemin med Pfizers vaccin bör ha förtroende för Pfizers piller.

Dom har nu att välja på regelbunden vaccinering av alla inklusive 5 åringar eller piller till riskgrupperna vid behov.
Men du fattar väl att Pfizers plan är att lura på världen både och.
Citera
2021-12-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men du fattar väl att Pfizers plan är att lura på världen både och.

Ja, det är mycket som är märkligt och obegripligt som sker.
Men tittar man på det i skenet av hur man kan maximera ekonomisk vinning så blir det begripligt.

Det förändrar inte faktum att pandemin bör vara över när vi har medicin som är 90% effektivt att förhindra sjukhusvård och död.
Citera
2021-12-14, 16:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det behövs ingen mer data. Du bör gå och ta vaccinet. Så enkelt är det.
Det här är en tråd i vetenskapsforumet.

Det behövs ingen data tycker du. Okej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in