Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
På något vis önskar jag att han kommer att förklara det så. Jag vill inte tro att det är begånget med berått mod med leverans av idiotförklaring. Sådan ondska har jag svårt att ta till mig.

Avskyn försvinner något och empatin väcks när en mördare erkänner fullt ut, står sitt kasst och ber om ursäkt. Iaf för mig. Så hoppas att detta är vad han gör.
Citera
2021-12-14, 13:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej. Vännen.
Ja, vi skall nog se det som en bekräftelse. (eller nåt i den stilen)
En annan märklig sak är att Cezary hade rätt till en omhäktningsförhandling två veckor
efter den den förra häktesförhandlingen (24/11) och fick även en påminnelse om
det den 3/12. (Upplysning om rätten till omhäktningsförhandling) men skickade aldrig
in nån nån sån begäran. (möjligheten gick ut den 8/12)
Om han är oskyldig och motsätter sig både restriktioner och häktning så kan jag tycka att
han borde använt sig av den möjligheten.
Framförallt nu när Tingsrätten även påminde honom.
Men idag är det den 14:e så den möjligheten seglade sakta förbi.
Personligen - Hade jag varit "oskyldig" till mord så hade jag tagit varje chans att
påvisa min oskuld och rejält argumenterat min oskuld i tingsrätten varje gång jag fick chansen.
Men han valde som sagt att inte ta sin rätt till en omförhandling utan väntar nu in
den 20/12 kl 11.00
Tack för info!
Han såg kanske loppet som kört när han erkänt sig skyldig till att ha orsakat hennes död?
Citera
2021-12-14, 13:10
Medlem
Citat:
Hej. Vännen.
En annan märklig sak är att Cezary hade rätt till en omhäktningsförhandling två veckor
det den 3/12. (Upplysning om rätten till omhäktningsförhandling) men skickade aldrig
Om han är oskyldig och motsätter sig både restriktioner och häktning så kan jag tycka att
Personligen - Hade jag varit "oskyldig" till mord så hade jag tagit varje chans att
påvisa min oskuld och rejält argumenterat min oskuld i tingsrätten varje gång jag fick chansen.
Men han valde som sagt att inte ta sin rätt till en omförhandling utan väntar nu in
den 20/12 kl 11.00
Han blev omhäktad 4 veckor. Varför han underättades om möjligheten till ny omhäktesförhandling är för att enligt lagen måste sådan underrättelse skickas ut var 14:de dag. Även om du inte har möjligt att begära ny förhandling.
Citera
2021-12-14, 13:19
Medlem
Citat:
Hej. Vännen.

den 20/12 kl 11.00
Halloj!
Long time no see :-). En liten grej här är ju att han faktiskt förklarat sig som skyldig. Eller skyldig och skyldig. Han är "orsaken" till hennes död, även om han inte tar ansvar för det, eller vill godkänna mordrubriceringen. Han vet ju att han sitter där just pga att han "orsakat" hennes död. Så det är ju inte längre läge att motsätta sig nånting egentligen, och det har kanske hans advokat berättat för honom. Troligen begriper han att det inte är nån mening med tramsa med häktningsfrågan - även om man kan protestera mot restriktionerna. Han är nog ganska ensam där han sitter.

Eller - gud förbjude - så glömde advokaten bort att skicka en sådan begäran.
Citera
2021-12-14, 13:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Han blev omhäktad 4 veckor. Varför han underättades om möjligheten till ny omhäktesförhandling är för att enligt lagen måste sådan underrättelse skickas ut var 14:de dag. Även om du inte har möjligt att begära ny förhandling.
Det lät motsägelsefullt. Kan han eller kan han inte få omhäktesförhandling? Han han väl inte få underrättelse om något som inte är möjligt?
Citera
2021-12-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det lät motsägelsefullt. Kan han eller kan han inte få omhäktesförhandling? Han han väl inte få underrättelse om något som inte är möjligt?
Jo dom måste skicka underrättelse men han har ändå ingen möjlighet till ny förhandling
Citera
2021-12-14, 13:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jo dom måste skicka underrättelse men han har ändå ingen möjlighet till ny förhandling
Varför har han inte det?
Citera
2021-12-14, 13:45
Bannlyst
Citat:

Nja.
Att han underrättas om möjligheten till en ny omhäktningsförhandling, som han INTE har
möjlighet att begära....... Nja, där tänkte du nog lite fel.

I detta fall så har han rätt att påkalla en förhandling och det står även inskrivet
i Häktningsprotokollet den 24/11.

"Tingsrätten erinrar om rätten till omhäktningsförhandling om två veckor från detta beslut.
Påkallas förhandling ska försvararen anmäla detta till tingsrätten."

Fast det skickades aldrig in nån.

Det handlar nog istället om att han omhäktades för Mord.
Alltså en ny och grövre rubricering.
En ny häktning, helt enkelt. (enkelt sagt)
Och då har åklagaren 14 dagar på sig att hitta bevis som styrker mord, men eftersom åklagaren redan
hade den bevisningen så fick åklagaren sina 4 veckor direkt, och Cezary fick istället själv
påkalla en förhandling efter 14 dagar om han behagade.

Det blev lite tvärt om ........

Skit samma, i vilket fall så tog han inte den möjligheten att påkalla sin oskuld inför rätten.
Citera
2021-12-14, 13:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nja.
Att han underrättas om möjligheten till en ny omhäktningsförhandling, som han INTE har
möjlighet att begära....... Nja, där tänkte du nog lite fel.

I detta fall så har han rätt att påkalla en förhandling och det står även inskrivet
i Häktningsprotokollet den 24/11.

"Tingsrätten erinrar om rätten till omhäktningsförhandling om två veckor från detta beslut.
Påkallas förhandling ska försvararen anmäla detta till tingsrätten."

Fast det skickades aldrig in nån.

Det handlar nog istället om att han omhäktades för Mord.
Alltså en ny och grövre rubricering.
En ny häktning, helt enkelt. (enkelt sagt)
Och då har åklagaren 14 dagar på sig att hitta bevis som styrker mord, men eftersom åklagaren redan
hade den bevisningen så fick åklagaren sina 4 veckor direkt, och Cezary fick istället själv
påkalla en förhandling efter 14 dagar om han behagade.

Det blev lite tvärt om ........

Skit samma, i vilket fall så tog han inte den möjligheten att påkalla sin oskuld inför rätten.
Vad händer om det visar sig att advokaten "glömt" men C velat ha förhandling?
Senast redigerad av sybel 2021-12-14 kl. 14:01. Anledning: tillägg
Citera
2021-12-14, 14:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agnieszkaa
Jag vet inte om det Barby säger är sant, men han är för stolt för att acceptera att han får slag av fru.

Tror du att C blev arg och slog tillbaka?

Det kan ju i så fall förklara teorin om en sorglig olycka i samband med ett uppslitande gräl?

Men vad gäller skribenten Barby, varför skulle han ljuga? Varför talar du sanning? 😎
Citera
2021-12-14, 14:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Hej. Vännen.
den 20/12 kl 11.00

Cezary kan nog inte svenska så bra och tolken kan kanske ha missat detta?
Citera
2021-12-14, 14:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Cezary kan nog inte svenska så bra och tolken kan kanske ha missat detta?

Det är advokatens skyldighet att upplysa sin klient om vad som gäller vid omhäktning, Så någon miss från tolken kan du bara glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in