Citat:
Ursprungligen postat av
Blaze.
Tjena.
Är det någon som har koll på följande:
Jag har gått på A-kassa (byggnads) nu ett bra tag, 250 dagar förbrukade och 50 kvar. Härom veckan pratade jag med någon från AF och han skickade mig till Rusta och Matcha programmet och kommer nu tidsrapportera till försäkringskassan.
Min fråga är egentligen varför jag blev antagen till det här när jag har 50 dagar kvar på min A-kassa?
Rusta och matcha anvisas med hjälp av det statistiska bedömningsstödet vid den uppföljningen som ni gjorde tillsammans. Det jämför din profil gentemot data och då ger ett utslag hur nära arbetsmarknaden du befinner dig. Passar du för insatsen och inga särskilda skäl att inte anvisa finns så anvisas du den.
Rusta och matcha är inte specifikt knutet till förbrukade dagar annat än att det finns bestämmelse på myndighetsnivå att arbetssökande inskrivna med arbetslöshetsförsäkring och som har förbrukat 250 ersättningsdagar ska kunna anvisas. Detta i och med att långtidsarbetslösheten har ökat men även att det finns en pengapåse som anpassas utifrån regeringens önskan.
Utöver det som arbetssökande med runt 250 förbrukade ersättningsdagar så bör man kunna dra nytta av det då man kliver in i långtidsarbetslöshet.