Citat:
Ursprungligen postat av
Megabambino
Jag tolkade dig som att Vårby inte hade hämndmotiv pga att åtalet mot dem avseende människorov vilade tyngst på underlag från Encro än Nisses mammas vittnesmål (golande). Vad gäller då eventuell hämnd mot Nisse för utebliven betalning vid kidnappningen av Vårbys påhittade skuld. Är skulden också avförd som ett motiv eller delmotiv för Vårby till mordet enligt din mening?
Det är klart att vi kan prata om att dem har ett motiv i det som du säger, det kan ingen neka till.
Men om du frågar mig är det inte troligt att det är något som man agerar på i verkligheten. Det fungerar bara inte så utan det vore väldigt unikt snarare. Och när du väl sitter häktad med fulla restriktioner och inte vet om du ska få se din familj under de närmaste tio åren. Så funderar du bara inte på om man ska genomföra ett mord eller inte. Det finns tillfällen för allt här i livet.
Dessutom är det som sagt inget som skulle påverka ens utgång i kommande rättegång till det positiva. Tvärtom! Åtalet är redan baserat på annan bevisning och bara att en domare sitter med det i bakhuvudet, att Vårby
skulle kunna ligga bakom mordet också vill man inte ska spela in. Alla är bara människor..
Gällande själva kidnappningen/utpressningen/skulden eller vad du vill kalla det. För att citera mig själv från ett tidigare inlägg;
Man kan väl enkelt säga att Einar var en misslyckad stöt, som många andra, man torskar för.
Låt oss säga att du torskar för ett bankrån. Inte åker du och klipper bankens VD i ren ilska efteråt..
I min värld är det ett avslutat kapitel för Vårby relativt kort efter själva händelsen, man fick inte ut något av det helt enkelt och man fokuserar på nya "projekt". Det är ingen betydande eller återkommande del av deras verksamhet. Dem riskerar inte att tappa ansiktet för att dem inte fick ut några cash. Utan deras övriga business kan fortsätta som planerat och kanske får dem tom lite mera cred bara för att dem trots allt pulled it off. Självklart betyder inte det att allting är lugnt och att man ringer Einar för en fika och fredspipa inom sin tid, men att det leder till ett mord är inte troligt.