2021-12-07, 21:37
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Någon som kan rekommendera några bolag/ETNer/Certifikat som kan köpas på Avanza eller Nordnet?

Om du menar uran, så finns det bara utländska etf så vitt jag vet, och de går inte att handla med. SPUT är väl det närmaste du kommer. Då äger du fysiskt uran.

I tråden finns det massor av tips på bolag, något av de större bolagen med god potential, Global Atomic och UUUU.

Annars rekommenderar jag att du söker efter ett av mina inlägg där jag har länkat Stokdogs uranbolagslista från twitter. Annars kan du bara söka efter Stokdog på twitter så hittar du listan där

Edit: här är den, klicka på länken så är den överst i hans flöde
Edit 2: Appiah är heta idag efter att de annonserat ett fynd av prima REE

https://twitter.com/stokdog
Senast redigerad av brolinlever 2021-12-07 kl. 21:42.
Citera
2021-12-08, 18:09
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

För övrigt känner jag mig stolt som fan över hela uranium-gang. Minimalt med gnäll under dippen och vissa handlade.
Märks att ni börjar bli härdade. Jag skulle tro att vissa utvecklar bra is i magen av det här.

Jag ligger på cirka 20% av innehaven i U

Har ca 15-20% nu i uranium. Försökte fiska uuuu på 7.45 men gick inte igenom. Bannade mig själv lite lätt för att jag inte sålt en del av Goviexvinsten för att återköpa mer under dippen.
Citera
2021-12-08, 18:43
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Har ca 15-20% nu i uranium. Försökte fiska uuuu på 7.45 men gick inte igenom. Bannade mig själv lite lätt för att jag inte sålt en del av Goviexvinsten för att återköpa mer under dippen.
Jo, lite pissigt att jag inte agerade på min opexteori som verkar stämma och bli lite mer mainstream.
Jag är alltså inte galen. Det är skönt. Men jag har lärt mig att det lönar sig att vara kontrarian. Man ska sälja när alla är glada och köpa på peak despair när det gnälls. Därför tankade jag inte på i dippen för att alla var så jävla chill.

Eftersom jag inte vill missa något har jag enbart swingat en post denison från 1.41, då bottnade den 1.35 som jag sålde för 2.02 eller nåt. Denna gången bottnade den på 1.43 vilket känns som en higher low. (DNN på NYSE för att undvika förvirring)

Frågan är vad den mystiske svenske herr Krafft har för planer med Goviex ? Han köpte drivor med aktier av Denison.
Ska Sveriges framtida reaktorer drivas av finfint afrika-uran ? Kanske är den där drömmen om trailern och de oljade livvakterna realistisk. Najs. Hoppas kina köper forsys.

Sprott har tagit över URNM, undrar om det ska omviktas ? Pga tidsbrist hinner jag inte följa allt.

Aktierna rör sig lite som sist inför opex. De går upp fast spotten går ner. Snart har sput massvis med pengar och börjar handla.
Jag ska iaf hålla ett öga på maxpain för urnm ifall nån börjar gammahärja.

Max pain ligger fan på 90 (nu 82) för den 17:e så chansen för rally finns absolut.

Jag jobbar på en wall of text med en ännu vansinnigare teori än opex, men jag behöver först ett par veckor ledigt med lucy och en driva böcker, så det får vänta. Men jag jobbar på det.
Citera
2021-12-08, 22:46
Medlem
thinkagains avatar
Elon är en av oss

https://twitter.com/elonmusk/status/1468689628161052674
Citera
2021-12-09, 00:00
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkagain
Elon är en av oss

https://twitter.com/elonmusk/status/1468689628161052674

De han twittrar med verkar lite förståndshandikappade. Så jävla irriterande med folk som utan att ens orkat läsa på uttalar sig negativt om kärnkraft.
Citera
2021-12-09, 19:48
Medlem
Lagerthas avatar
Allt som har med uran dippar.
Ni som är experter, vad beror det på och är det nu man ska shoppa loss eller ska det ner mer?

Och är det någon som har kloka tankar kring MINI L URANIUM SPROTT AVA?
Citera
2021-12-09, 20:06
Medlem
ojjande över afrika snuvan... caset är fortfarande intakt
Citera
2021-12-14, 08:12
Medlem
jack.danielss avatar
Hörde att eu skall besluta om taxonomin den 22 december och att eventuella obekväma beslut (kärnkraft) kommer att drunkna i den allmänna julhysterin 😃 gott så!

Men slänger ut en fråga i tråden: eventuell framtida uranförbrukning ligger många år i framtiden, först skall skiten byggas! De som bygger verken ligger närmare i tid att bli raketer! Så finns det några lämpliga bolag att satsa på?

Lite hackar och spadar teori 😀
Citera
2021-12-14, 08:52
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Hörde att eu skall besluta om taxonomin den 22 december och att eventuella obekväma beslut (kärnkraft) kommer att drunkna i den allmänna julhysterin 😃 gott så!

Men slänger ut en fråga i tråden: eventuell framtida uranförbrukning ligger många år i framtiden, först skall skiten byggas! De som bygger verken ligger närmare i tid att bli raketer! Så finns det några lämpliga bolag att satsa på?

Jag tror Rolls Royce bygger SMR, de lite större byggena tror jag inte det finns något noterat bolag som pysslar med. I alla fall inte de namn jag sett nämnas. Har också tänkt i dina banor, men det är ett underskott som det är och KAZ ska också börja med en SPUT, så jag antar att intressenter av uran, särskilt Kina behöver börja binda upp litegrann. Kommer se löjligt ut med 150 kärnkraftverk om man inte har bränsle till dom. Ser det som lite av ett chickenrace mellan producent och konsument. I slutändan krävs högre priser om det ska finnas uran till kärnkraften.

Några av oss här var för tidiga eller för sena, men alla som ligger kvar kommer tjäna bra med pengar så länge det inte sker en kärnkraftsolycka.

Tungt med minusdagar, håll i, håll ut
Citera
2021-12-14, 09:00
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag tror Rolls Royce bygger SMR, de lite större byggena tror jag inte det finns något noterat bolag som pysslar med. I alla fall inte de namn jag sett nämnas. Har också tänkt i dina banor, men det är ett underskott som det är och KAZ ska också börja med en SPUT, så jag antar att intressenter av uran, särskilt Kina behöver börja binda upp litegrann. Kommer se löjligt ut med 150 kärnkraftverk om man inte har bränsle till dom. Ser det som lite av ett chickenrace mellan producent och konsument. I slutändan krävs högre priser om det ska finnas uran till kärnkraften.

Några av oss här var för tidiga eller för sena, men alla som ligger kvar kommer tjäna bra med pengar så länge det inte sker en kärnkraftsolycka.

Tungt med minusdagar, håll i, håll ut
Om kina bygger 150 verk så finns det garanterat ett 10 tal västerländska företag inom en speciell nisch som kommer att blomstra! Att hitta dem kan se ut som överkurs 😀 men till syvende och sist så finns dem! Och kinas 150 verk väntar inte på nåt taxonomi beslut, det sker här och nu!
Citera
2021-12-14, 09:03
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Om kina bygger 150 verk så finns det garanterat ett 10 tal västerländska företag inom en speciell nisch som kommer att blomstra! Att hitta dem kan se ut som överkurs 😀 men till syvende och sist så finns dem! Och kinas 150 verk väntar inte på nåt taxonomi beslut, det sker här och nu!

Jag ifrågasätter inte din slutsats, men jag har inte hittat något noterat bolag som gör det du vill. På urantwitter har lite namn nämnts, men inte ett enda har gått att köpa via svenska börsen
Citera
2021-12-14, 09:43
Medlem
Citat:

I kärnkraftsindustrin förhandlar man långtidskontrakt. Så att jag vet inte om man behöver bygga klart reaktorer först. Det tror jag verkligen inte. Planerar man bygge som är klart om 10-15 år så förhandlar man kontrakten av uran redan nu.

Någon länkade en video där goviex har någon konferens och nämner något om 85$/lb. Minns inte vad det var. Har dom fått sådana kontrakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in