2021-12-07, 15:13
Medlem
Babydolls avatar
Nu trycks det på i Lilla Svedala från oppositionen gällande kärnkraft. De inser att med dagens rekordhöga elpriser så är det ett bra tillfälle att driva frågan:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Bjm0l0/vi-kraver-besked-om-slutforvar-strandhall

"En hållbar omställning där kärnkraften tillsammans med vattenkraften utgör basen i svensk elförsörjning men där även det förnybara har en viktig roll att spela."
Citera
2021-12-07, 16:00
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Fyllde på lite uran nu i veckan, för närvarande utgör det ca 17% av min portfölj därav inköpspris ligger på ca 11%. Tillsammans med oljeaktierna jag har jag ca 45% energiaktier nu till följd av stora uppgångar i sektorn .

Hur stor andel har ni andra i tråden i uran?
Citera
2021-12-07, 16:18
Medlem
thinkagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Fyllde på lite uran nu i veckan, för närvarande utgör det ca 17% av min portfölj därav inköpspris ligger på ca 11%. Tillsammans med oljeaktierna jag har jag ca 45% energiaktier nu till följd av stora uppgångar i sektorn .

Min portfölj består av 80% uran.
Citera
2021-12-07, 16:23
Medlem
smoerreboms avatar
Aja back on track då. Det är dessvärre svårt att känna någon glädje inombords när man har suttit på händerna så här jävla långt ner från toppen.

Den här sista peaken tycker jag dock kom väldigt oväntat snabbt innan det vände
Citera
2021-12-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss

100% i uran, en av dom få tillgångarna som verkar ok att investera i , känns inte så sugen på att köpa pe 150 bolag 😁
Citera
2021-12-07, 16:38
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
100% i uran, en av dom få tillgångarna som verkar ok att investera i , känns inte så sugen på att köpa pe 150 bolag 😁

Nej lite så jag känner, oljebolagen är dock också väldigt nedtryckta, och risken att vi inte behöver olja till minst 2040-2050 ser jag som tämligen liten + låga investeringar.

Sen finns det några bolag som har andra osäkerheter och som inte är hypade som har rimliga värderingar. Men helt klart att det är väldigt svårt i dagens börsklimat att hitta guldkornen, när folk tycker att det är rimligt att börsen har snitt P/E 35.

Jag skulle nog inte våga gå in till 100%, med det sagt så finns det helt klart potential för fantastisk avkastning de närmaste åren.
Citera
2021-12-07, 17:01
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Nu trycks det på i Lilla Svedala från oppositionen gällande kärnkraft. De inser att med dagens rekordhöga elpriser så är det ett bra tillfälle att driva frågan:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Bjm0l0/vi-kraver-besked-om-slutforvar-strandhall

"En hållbar omställning där kärnkraften tillsammans med vattenkraften utgör basen i svensk elförsörjning men där även det förnybara har en viktig roll att spela."
Till slut fattar alla andra det vi här i tråden har klurat ut för länge sen. Kärnkraft är framtiden.

Anna Dahlberg lägger inga fingrar emellan när hon avslöjar vad S och MP har gjort. Ansvar bör utkrävas.

För övrigt känner jag mig stolt som fan över hela uranium-gang. Minimalt med gnäll under dippen och vissa handlade.
Märks att ni börjar bli härdade. Jag skulle tro att vissa utvecklar bra is i magen av det här.

Jag ligger på cirka 20% av innehaven i U
Citera
2021-12-07, 17:30
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Till slut fattar alla andra det vi här i tråden har klurat ut för länge sen. Kärnkraft är framtiden.

För övrigt känner jag mig stolt som fan över hela uranium-gang. Minimalt med gnäll under dippen och vissa handlade.

Jag har känslan av att alla (de flesta) som ligger i uran nu har gjort hemläxan och förväntar sig inte short-term gains, även på andra ställen där folk investerat i uran. För mig själv låg det långt inne att gå in från början men när jag läste på så bildade jag uppfattningen att det finns enorm potential, och då ska det mer till än lite volatilitet för att jag ska överge min uppfattning när förutsättningarna för uran blivit bättre snarare än sämre.
Citera
2021-12-07, 17:52
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Anna Dahlberg lägger inga fingrar emellan när hon avslöjar vad S och MP har gjort. Ansvar bör utkrävas.

Märks att ni börjar bli härdade. Jag skulle tro att vissa utvecklar bra is i magen av det här.

Har lyckats snitta ner mig alldeles för dyrt så är numer på minus. Min övertro på WUC, Baselode samt Canalaska har kostat mig dyrt. Kanske bara ska sitta på mina innehav, från och med nu och bestämma en summa jag är nöjd med och sälja där

Någon fler som gjort misstaget att köpa dyra WUC får kanske lite hopp av nedanstående artikel/inlägg

https://investorintel.com/markets/uranium-energy/uranium-energy-intel/western-uranium-has-saleable-above-ground-ore-in-inventory/
Senast redigerad av brolinlever 2021-12-07 kl. 18:04.
Citera
2021-12-07, 19:47
Medlem
Har ca 10% av min portfölj i uran. Är i övrigt 99,90% i råvarusektorn.

Är skitkul med gruvbolag, men samtidigt grymt mot psyket.
Citera
2021-12-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag funderar på att inte kolla över mina innehav något mer i år. Tror jag sover bättre när jag inte vet hur det går.... Får se om jag klarar mig... Schrödingers katt...

Jag sprack igår... 😂 Så går det när man leker allan ballan på internät... Tycker jag klarar mig ganska bra under massakern.
Citera
2021-12-07, 21:29
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Någon som kan rekommendera några bolag/ETNer/Certifikat som kan köpas på Avanza eller Nordnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in