2021-11-12, 21:19
Medlem
MittNyaSalivs avatar
52%ish plus. Gled in i våras och har kronakostnadmedlat in sedan dess. Hodlar mina sex bolag nu, och varken köper eller säljer.
Citera
2021-11-12, 21:23
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
52%ish plus. Gled in i våras och har kronakostnadmedlat in sedan dess. Hodlar mina sex bolag nu, och varken köper eller säljer.
Som dig, gick in i våras, har fyllt på lite här o där under resans gång! Ligger runt 50 plus.
Citera
2021-11-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
+1200%, men min kuk är inte så stor.

Hur länge har du lekt med uran om man får fråga?
Citera
2021-11-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Hur länge har du lekt med uran om man får fråga?
Sedan början av året.
Citera
2021-11-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Sedan början av året.

Trodde du varit med i flera år, men extra gött när der inte var längre.

Jag räknade fel förövrigt var bara upp 78%, men är väldigt nöjd ändå. Jag håller ett bra tal till. Men ibland tycker jag allt man hör om uran nästan låter för bra, så jag ska tänka ut en bra exitstrategi.
Citera
2021-11-13, 21:17
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Trodde du varit med i flera år, men extra gött när der inte var längre.

Jag räknade fel förövrigt var bara upp 78%, men är väldigt nöjd ändå. Jag håller ett bra tal till. Men ibland tycker jag allt man hör om uran nästan låter för bra, så jag ska tänka ut en bra exitstrategi.

Bra att sprida riskerna i ett flertal uran-bolag. Många juniorer lär konka under resans gång och en del lär köpas upp. Men med det sagt så kan man självklart göra bra investeringar och glida med på hypen tills dess.
Citera
2021-11-13, 22:03
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Ayo! vad gör du med mina Fission, den är ner fem procent nästan!

Fuck min FCU position oxå då antar jag? aja fuck bambruff too då, whadday got! You think you got something? you coming to norrland you gonna get got! Tror han att han är White Eagle eller Navajo Joe eller nåt? fuck mina FCU!?! fattar inte hur han tror att han ska komma undan med detta.

Skämt åsido så tycker jag att det verkar som det finns något toxiskt i denne K-Bams personlighet i de här meddelandena som man har kunnat skönja tidigare och det är lite dålig stil att lägga ut konversationer såhär, det känns som nåt man kan göra om man har avslöjat en watergate skandal eller nåt. Sån här aggressivitet brukar väl vara tecken på att socialkonton kanske inte kommer att finnas kvar så länge till?

Annars börjar det kännas rätt bullish igen nu. Vi har fått typ 50 procent till utan nån större rörelse i spoten. Det gör att man får starkare förhoppningar på sista spiken upp.

Vet du vad de ska använda alla pengarna till från aktierna de ska trycka? Det rör sig om 250 miljoner så det är en rejäl summa. Jag har försökt läsa men hittar inte läsbrillorna så det går segt att hitta något. Är det något uppköp på g eller uppstart av gruva?
De passar väl inte på att fylla kistorna bara för att de kan nu när kursen är hög hoppas jag
Citera
2021-11-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Bra att sprida riskerna i ett flertal uran-bolag. Många juniorer lär konka under resans gång och en del lär köpas upp. Men med det sagt så kan man självklart göra bra investeringar och glida med på hypen tills dess.

Jag har både stora och små, men totalt 10 bolag. Fick tummen ur och köpte kazatomprom för några veckor sedan. Surt när jag tänkt köpa dem men tyckte en telefånårder på avanza lät jobbigt och dyrt... Det går att köpa kazatomprom på nordea hur lätt som helst, tyvärr hann deras kurs dubblas innan jag slog till...
Citera
2021-11-13, 22:51
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Jag har både stora och små, men totalt 10 bolag. Fick tummen ur och köpte kazatomprom för några veckor sedan. Surt när jag tänkt köpa dem men tyckte en telefånårder på avanza lät jobbigt och dyrt... Det går att köpa kazatomprom på nordea hur lätt som helst, tyvärr hann deras kurs dubblas innan jag slog till...

Det låter perfekt. Det räcker ibland med att ett enda mindre förhoppnings-bolag rusar kraftigt (guldägg) i en portfölj för att täcka upp förluster från de andra, eller ja framtida förluster. Jag tror även att uran-hypen hos pöbeln inte har hunnit infinna sig ännu, vilket är positivt. Även om vi köper in oss och får dåliga entries p.g.a. enorma volatiliteten i dessa bolag, så är vi ändå med i racet. Men det ska tydliggöras att flera bolag kommer att konka, även om framtidspotentialen är högst positiv. Det kan bero på aspekter som dålig ledning, eller dålig exponering utåt.

Trist med Kazatomprom, men lassar man inte in storkovan i sin initiala entry så är det ju vettigt att köpa ned sitt GAV om lite signifikantare kurssänkning ses. När vollan är hög brukar jag vara försiktig med att stoppa in för mycket flis direkt. Följer istället kursen och tar tillvara på tillfällen när större dyk ses och tankar på (läs köper ned mitt GAV).

Frankrikes nya, offensiva approach gentemot kärnkraft känns modernt och aktuellt. Jag tror att det sätter ett starkt avtryck och att många länder kommer att rygga:

https://www.dagensps.se/bors-finans/...m-gron-energi/

Volatilt, osäkert, men massiv potential. Jag gillar det, och vi investerar ju faktiskt i en grön energi-form som minskar den globala uppvärmningen i längden. Vänta bara tills pöbeln inser detta. Jag tog positionering sent, men har varit intresserad av uran och kärnkraft som alternativ grön bränslekälla vs fossil förbränning i över tio år.
Citera
2021-11-14, 03:12
Medlem
Såg den här idag:
https://twitter.com/rickshawtrade/st...195881472?s=21

Någon vänlig själ som kan förklara vad som menas? Det är bilder på ett antal gruvbolags bolagsvärde, och graferna visar att bolagsvärdena nu är lika eller mer än all time highs, större än 2007 alltså.

Har han glömt att justera för inflation, gör han något misstag eller har han rätt? Isåfall är det väl klokt att investera i SPUT istället för gruvor.
Citera
2021-11-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Såg den här idag:
https://twitter.com/rickshawtrade/st...195881472?s=21

Någon vänlig själ som kan förklara vad som menas? Det är bilder på ett antal gruvbolags bolagsvärde, och graferna visar att bolagsvärdena nu är lika eller mer än all time highs, större än 2007 alltså.

Har han glömt att justera för inflation, gör han något misstag eller har han rätt? Isåfall är det väl klokt att investera i SPUT istället för gruvor.
Tror inte på någon justering för inflation i hans grafer men det spelar ingen roll. Folk köper ändå, klart mer lotteri än investering och man måste vara rätt aktiv i vollan.
Dom som varit med en period här lär sälja småexplorers och juniorminers för att trygga oss lite i SPUT, Kazatomprom och Cameco.

Sen är det rätt vanskligt att göra jämförelser rakt av utifrån en graf. Helt andra förutsättningar gäller idag så det blir lite som att jämföra äpplen och päron.
Citera
2021-11-14, 13:51
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Taxonomin är väl i stort sett klart, sett artiklar skrivna i en massa olika tidningar.

Jag tar det piano med fastighetsköp tillsvidare, börsen(uran) bör fortsätta utklassa framöver.

Överskatta inte nytekniks eventuella inverkan. Det tar 5-10 år att bygga en ny flygplats och det är 0 ny teknik. Tror inte vi ser nått kommersiellt hot från ny teknik innan 2050 och även om det kommer nått ultra häftigt då så kommer de köra de då befintliga kärnkraftverken ytterligare 50 år.

You still have money to buy dips?

Du har rätt! Mycket kan hända. Någon ny metod för energiutvinning lär nog dröja. Där tror jag att det är fusionen som tar över tids nog, men den har ju oerhört lång väg att gå. Revolutionerande batteriteknik eller energitransport skulle möjligtvis kunna påverka.

Yes! Jag har låst mig själv i ett märkligt läge med kontanter där jag kan sätta in max 6-8k/månad. Så det är min ungefärliga budget i cirka 12 månader till, på gott och ont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in