Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Jag har både stora och små, men totalt 10 bolag. Fick tummen ur och köpte kazatomprom för några veckor sedan. Surt när jag tänkt köpa dem men tyckte en telefånårder på avanza lät jobbigt och dyrt... Det går att köpa kazatomprom på nordea hur lätt som helst, tyvärr hann deras kurs dubblas innan jag slog till...
Det låter perfekt. Det räcker ibland med att ett enda mindre förhoppnings-bolag rusar kraftigt (guldägg) i en portfölj för att täcka upp förluster från de andra, eller ja framtida förluster. Jag tror även att uran-hypen hos pöbeln inte har hunnit infinna sig ännu, vilket är positivt. Även om vi köper in oss och får dåliga entries p.g.a. enorma volatiliteten i dessa bolag, så är vi ändå med i racet. Men det ska tydliggöras att flera bolag kommer att konka, även om framtidspotentialen är högst positiv. Det kan bero på aspekter som dålig ledning, eller dålig exponering utåt.
Trist med Kazatomprom, men lassar man inte in storkovan i sin initiala entry så är det ju vettigt att köpa ned sitt GAV om lite signifikantare kurssänkning ses. När vollan är hög brukar jag vara försiktig med att stoppa in för mycket flis direkt. Följer istället kursen och tar tillvara på tillfällen när större dyk ses och tankar på (läs köper ned mitt GAV).
Frankrikes nya, offensiva approach gentemot kärnkraft känns modernt och aktuellt. Jag tror att det sätter ett starkt avtryck och att många länder kommer att rygga:
https://www.dagensps.se/bors-finans/...m-gron-energi/
Volatilt, osäkert, men massiv potential. Jag gillar det, och vi investerar ju faktiskt i en grön energi-form som minskar den globala uppvärmningen i längden. Vänta bara tills pöbeln inser detta. Jag tog positionering sent, men har varit intresserad av uran och kärnkraft som alternativ grön bränslekälla vs fossil förbränning i över tio år.