2021-11-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Men kvaliteten är inte allt utan förmågan går framför. Om du får flera gripar per F-35 så kanske de ändå drar längsta strået. Sen är det nog stor skillnad om du köper in F-35 för att anfalla nu i år eller om du tänker att du skall ha dem flygande småuppdrag i 40 år framöver. I det senare fallet spelar kostnaden in mer.

Nu är inköpspris ungefär samma för bägge planen. Ett är helt nytt och i yttersta framkant på alla områden, det andra är ett gammalt plan med ny hård/mjukvara, och har även inbyggda begränsningar då det är för litet.
Citera
2021-11-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det var ju med i Libyen och hade, vilket överraskade NATO, överlägsen övervakningsutrustning. Vapnen är ju dessutom prövade i strid av andra nationer.

Ja, övervakningsutrustningen bestod i en israelisk/amerikansk spaningskapsel.

För övrigt tror jag Norge och Danmark satsade rätt när de valde F-35. Säger jag som aktieägare i SAAB AB, som är ett fint företag.
Citera
2021-11-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machinaryinsect
Ja, övervakningsutrustningen bestod i en israelisk/amerikansk spaningskapsel.

För övrigt tror jag Norge och Danmark satsade rätt när de valde F-35. Säger jag som aktieägare i SAAB AB, som är ett fint företag.

Hade vi prioriterar maximal försvarsförmåga borde vi också köpt F35 istället för Gripen E. Nu sitter vi med Saab och då blev det tyvärr Gripen istället.
Citera
2021-11-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Israel har använt F35 i skarpt läge i Syrien.

Nja, att svänga in över Syrien och droppa några raketer på några AK-47 skjutande Hizbollahstollar i hucklen är knappast meriterande.
Citera
2021-11-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Nja, att svänga in över Syrien och droppa några raketer på några AK-47 skjutande Hizbollahstollar i hucklen är knappast meriterande.

Att flyga in över ett land som har en hel del lufvärn och släppa bomber är att användas i skarpt läge.
Citera
2021-11-22, 00:26
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nu är inköpspris ungefär samma för bägge planen. Ett är helt nytt och i yttersta framkant på alla områden, det andra är ett gammalt plan med ny hård/mjukvara, och har även inbyggda begränsningar då det är för litet.

Nu är jag inte expert, men jag tror att Gripen-E är ett nytt plan. Visst, det finns likheter med Gripen-C men det är väl onödigt att ändra på alla aspekter när man gör ett nytt plan?

Priset per plan verkar vara samma men totalkostnaden skilja mycket.

Från https://www.nbcnews.com/think/opinion/air-force-admits-f-35-fighter-jet-costs-too-much-ncna1259781

And even the relatively low $80 million-per-F-35 price tag is deceptive, because the F-35 has proven so expensive and challenging to maintain that every hour an F-35 is flown costs $36,000 on average, compared to $22,000 for an F-16. By an alternate metric, the F-35 is over three times more expensive per hour to fly.

Jag tror dessutom Gripen är avsevärt billigare att sköta än F-16.
Citera
2021-11-22, 00:51
Medlem
Större chans att man vinner på eurojackpott. Gripen är chanslös mot USA. Kanada och Finland lär knappast välja Sverige.

SAAB har väl aldrig vunnit en order förutom Brasilien, men det var väl inte så många plan.
Citera
2021-11-22, 01:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Man kanske inte kan veta allting, men mycket genom tester etc.
Fast det har ju aldrig testats.
Och inte ens varit med i krig.
Citera
2021-11-22, 01:14
Medlem
Jools84s avatar
[quote=BusyGuy|78011231]Lycka till, säger jag. Det kommer inte att bli av. Finland har väl redan beställt F-35? De vill ha goda relationer med USA. Ryssland reducerade nyligen fartygstrafiken (med huvudsakligen trä till pappersindustrin) genom den kanal som förenar inre sydöstra Finlands sjöar med Finska Viken. EU/NATOs eskalering av konflikten i buffertzonerna Ukrajna/Vitryssland bådar inte gott. Särskilt som Sverige ju är ett "farligt strategiskt vakuum" enligt Finlands egen f.d. ÖB, och lätt kan ockuperas av Ryssland för att omringa Finland. Det finska flygvapnet kommer ju inte att besegra Ryssland vid krig, utan det är bara det diplomatiska med en affär som räknas.
/QUOTE]
Mycket bs i ovanstående text. Finland ser inte Ryssland som ett hot såsom Sverige och är verkligen inte rädd för att bli attackerad västerifrån. Det finns inte på kartan.

Finland president kan åka på statsbesök till Moskva och det var exempelvis efter samtal mellan Niinistö och Putin som Ryssland gick med på att flytta Navaljlny till ett tyskt sjukhus.

Något beslut om att köpa F-35 har inte fattats. Ärendet diskuterades nyligen i A-studion och där framkom att den politiska effektiv var lika viktig som den militära.
Citera
2021-11-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Det här snacket har man ju hört sen Gripen kom på 90-talet. Som vanligt blir det väl ingenting.

Håller med MEN denna gång finns det faktorer som ger anledning att se ljust på det.
Citera
2021-11-22, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Fast det har ju aldrig testats.
Och inte ens varit med i krig.

Aldrig testats?? De har övat mycket och har säkerligen testas när det kommer till hastighet, svängradie, radar, uthållighet med mera. Vad exakt ytterligare skulle man få reda på med riktigt krig menar du? Jag har svårt att komma på det.
Citera
2021-11-22, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFireFuck3000
Vi vet ingenting om Gripens duglighet då det aldrig prövats i strid.

Det är alltså F-15 från 80-talet man ska köpa?

Känns modernt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in