2021-12-13, 23:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Sydafrika är det anti-vaxxandet som är problemet.

Mycket möjligt, kan vara problemet på många håll.

Jag hade en tanke kring att det kanske är att binda ris åt egen rygg att ta boosterdoser istället för att dela med sig till svaga individer världen över, men så tycks inte vara fallet.

Tedros på WHO tycks vara av den uppfattningen att det inte är hur många som vaccineras som räddar liv utan vilka som vaccineras, så har jag uppfattat honom.

Han menar att det är onödigt att ge boosterdoser till friska och barn, istället bör doserna gå till svaga individer i fattiga länder.

I Norge har man nu som målsättning att boosta i princip alla över runt 40 år om jag minns rätt.

Risken att bli allvarligt sjuk och i värsta fall avlida vid smitta bör vara högre för individer i riskgrupperna än för en random frisk individ.

Den som är frisk i Norge och tar en boost gör ju att en dos mindre finns tillgänglig för någon i riskgrupp i ett land som lider brist på doser. Kan den som tar en boost hävda att hen tar dosen för de svagas skull, det är ju vaccinet som skyddar mot svår sjukdom och död påstås det. Jag tycker att argumentet haltar något nu när vi vet vad som skyddar de svaga.

Är det liv man vill rädda så bör ju doserna gå till individer i riskgrupper i första hand för spridningen tycks inte sakta av trots massvaccinering.

Jag klandrar inte den som tänker på sig själv och de sina, tycker bara att argumentet inte håller längre.
Citera
2021-12-13, 23:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
https://youtu.be/IcuNAJOaIJI

Strax innan 20 min.

Tegnell tror det. Huvuddelen, dvs mer än 50% skulle avlidit ändå, dvs det var bara en slump att de var smittade med covid19 precis när de dog. Är detta vad som menas med att dö MED Covid19? Har lite svårt att tro på det ärligt talat. Jag tror det mer handlar om att försöka förringa de relativt höga dödstal vi haft i Sverige.
Citera
2021-12-13, 23:38
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, du måste tänka lite själv också. Förlåt att jag glömde mata dig med sked.

De vaccinerade undantogs krav på negativt test innan avresa. De kunde alltså kliva ombord planen med smitta och av 61 smittade hade 13 omicron.

Betyder inte det att omicron sannolikt spreds med lätthet för att vaccinerade, till skillnad från ovaccinerade, inte behövde testa sig? Det gjordes undantag för vaccinerade. De hade skilda regler för vaccinerade och ovaccinerade.

Kanske någon omicron slunkit med även om alla testats, men sannolikt mycket mindre.

Värst är flygbolagets avsaknad av förklaring till att så många smittade kunde finnas på planet trots att så många inte testats.

När flygbolag och folk går omkring och tror att vaccinerade inte smittar kommer vaccinerade att sprida omicron. Ovaccinerade är sannolikt överlag försiktigare än övermodiga 3-taggare som stoltserar med sin boost.

Precis så är det. Överallt trängs folk och skryter om sina sprutor.

Det är ganska löjligt när de på presskonferenser säger att de ovaccinerade måste hålla avstånd. Hur ska det gå till när de vaccinerade tror att de är odödliga efter sina 2 sprutor och flåsar en i nacken överallt? Vore bättre om de sa att alla ska hålla avstånd.
Vaccinet är inte frälsningen.
Citera
2021-12-13, 23:42
Medlem
outoftheblues avatar
Omicron visar väl att det inte bara är att stänga ner tills det finns vaccin och sen vaccinera alla, för plötsligt finns en mutation som inte bryr sig om vaccinet. Då kanske det är bättre att låta folk utanför riskgrupp smittas i lagom takt. Som Tegnell föreslog.

Och tro inte som korkade regeringen att vaccinerade kan undantas regler som gäller för vanligt ovaccinerat folk.

Det är som om regeringen förstår att det är en uppoffring att underkasta sig vaccinet, och därför måste de vaccinerade gullas med och få favörer som plåster på såren. Men om man verkligen behövt vaccinet så hade det ju varit belöning nog att få det.

Det ligger något väldigt småaktigt omoget i att som regeringen dela upp folket i de stygga och de snälla, och straffa de uppstudsiga ovaccinerade med utstötning och välkomna de som fogligt underkastat sig in i nattklubbsvärmen. Vad är det för ledning vi har egentligen? Som små sandlådebarn som kastar sand i ansiktet på de som inte gör som dom vill.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 23:50. Anledning: m
Citera
2021-12-13, 23:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Precis så är det. Överallt trängs folk och skryter om sina sprutor.

Det är ganska löjligt när de på presskonferenser säger att de ovaccinerade måste hålla avstånd. Hur ska det gå till när de vaccinerade tror att de är odödliga efter sina 2 sprutor och flåsar en i nacken överallt? Vore bättre om de sa att alla ska hålla avstånd.
Vaccinet är inte frälsningen.
Det finns bara en lösning. Låt de ovaccinerade bära någon slags bindel med en väl synlig symbol så att de vaccinerade förstår att de inte ska gå nära.
Citera
2021-12-13, 23:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu har jag läst här inne länge nog för att veta hur du fungerar och när du trycker på lite extra för att det är skoj att läsa reaktionerna.

Faktum är att det är precis dit vi kommer hamna tror jag dvs att du tar så många du vill och jag tar så många jag vill.

Förslagsvis en ny varje höst för riskgrupper och andra som vill precis som med... oj nu höll jag på att jämföra med influensan igen som du blir så upprörd över.

700 döda det senaste halvåret är inte någon speciellt hög siffra. Säsongen 17-18 hade vi 1100 döda i influensa med positiv prov, 21 000 vårdtillfällen och ungefär 3000 beräknat på överdödligheten.

När är dödsiffran för covid "acceptabel" 3000, 1000, 100, 0?????

Tja, jag vet inte. Samtidigt ska vi komma ihåg att de 700 döda har skett MED relativt färska vaccinationer för stora merparten av befolkningen och dessutom MED vissa rekommendationer, där den viktigaste kanske är den om hemarbete samt att hålla avstånd och tvätta händerna.

Jag tror att det går att komma långt med vaccineringar. Tätare intervall och bättre vaccin. Sedan handlar problemet om covid19 inte bara om alla döda. Under pandemin har ju 80 tusen personer varit så sjuka att de behövt sjukhusvård. Många har dessutom fått långtidscovid, men förstört luktsinne, neurologiska skador, fått svårt att gå, fått problem med andning och syresättning osv osv osv. Det är inte riktigt den typ av skador man ser från influensa
Citera
2021-12-13, 23:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tja, jag vet inte. Samtidigt ska vi komma ihåg att de 700 döda har skett MED relativt färska vaccinationer för stora merparten av befolkningen och dessutom MED vissa rekommendationer, där den viktigaste kanske är den om hemarbete samt att hålla avstånd och tvätta händerna.

Jag tror att det går att komma långt med vaccineringar. Tätare intervall och bättre vaccin. Sedan handlar problemet om covid19 inte bara om alla döda. Under pandemin har ju 80 tusen personer varit så sjuka att de behövt sjukhusvård. Många har dessutom fått långtidscovid, men förstört luktsinne, neurologiska skador, fått svårt att gå, fått problem med andning och syresättning osv osv osv. Det är inte riktigt den typ av skador man ser från influensa
Tror inte man sparar in så mycket på vården om hundratusen sjuksköterskor ska måsta ägna sig åt att vaccinera på löpande band året runt.
Citera
2021-12-13, 23:56
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kanske finns en gräns för hur många som får träffas hemma, och där träffar man mer sällan främlingar utan sprider bara till sina vänner som en fin liten julklapp.

Det var nog 10 stycken som får träffas hemma med undantag på nyår då 20 kan festa hemma samtidigt.
Citera
2021-12-14, 00:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Fast det är nuläget vi pratar om 21 000 vårdtillfällen på en säsong 17-18 kan jämföras med ungefär det dubbla för covid 19-20 och 20-21 men nu är vi i en ny säsong och om vi ligger på säg 1500 döda och 20 000 vårdtillfällen så kommer media och du med flera fortfarande måla upp det som om apokalypsen är här.

Covid var nytt det är skillnaden men nu är det inte så nytt längre.
Citera
2021-12-14, 00:25
Medlem
Musikhjälpen uppmanar till hålla avstånd någon slags banderoll högt upp sidan av buren. Programledarna sitter oskyddat folk i produktionen springer runt i munskydd och ute på torget tidigare idag stod folk som packade sillar

Sverige är sjukt på många sätt hoppas Folkhälsomyndigheten inför nya restriktioner i veckan så torget gapar tomt.
Citera
2021-12-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det var nog 10 stycken som får träffas hemma med undantag på nyår då 20 kan festa hemma samtidigt.
Som det skulle kunna göra skillnad lär ju bli smittpridning ändå

Folkhälsomyndigheten hur fan tänker dom?
Citera
2021-12-14, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezk
Skrämmande och vidrigt.

"4th child dies after Pfizer vaccine injection in Vietnam"

https://e.vnexpress.net/news/news/4th-child-dies-after-pfizer-vaccine-injection-in-vietnam-4400466.html

"12-year-old in Bình Phước Province becomes third child in the country to die after receiving COVID-19 vaccine"
https://vietnamnews.vn/society/1089117/12-year-old-in-binh-phuoc-province-becomes-third-child-in-the-country-to-die-after-receiving-covid-1 9-vaccine.html

"At Least Three Children Die, 120 Hospitalized by Pfizer-BioNTech Vaccine in Vietnam"
https://trialsitenews.com/at-least-three-children-die-120-hospitalized-by-pfizer-biontech-vaccine-in-vietnam/

Uppföljning: Ytterligare ett barn dött i Vietnam av vaccindos, 5 bekräftade hittills(officiellt).

"Fifth student dies after receiving Pfizer vaccine shot in Vietnam"
https://vietnamnet.vn/en/society/fifth-student-dies-after-receiving-pfizer-vaccine-shot-in-vietnam-799995.html

https://english.vov.vn/en/society/fifth-student-dies-after-receiving-pfizer-vaccine-shot-in-vietnam-910605.vov

Återigen, galenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in