Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Tedros på WHO tycker att det är en skandal att vi ger boosterdoser till friska människor när det finns bättre behövande.
Jag tycker att Tedros är en skandal. Han vill att västerlänningar ska offra liv och hälsa, och istället ge bort vaccindoserna. Hur rättvist är det att hårt drabbade länder ska ge hjälp till lindrigt drabbade länder? Borde det inte vara tvärtom?
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Här uttalar sig Tedros om saken:
https://youtu.be/bdDuvm6Wh_o
Länken fungerar icke.
Prova den här länken.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Många svaga individer som riskerar svår sjukdom och död när egoister tänker på sig själva och roffar åt sig en boosterdos med förevändningen att de gör det för att skydda de svaga.
Vadå roffa åt sig? Du får det som att låta som att rika länder invaderar fattiga länder, och stjäler deras vaccindoser. I verkligheten är det tvärtom. Det är västländer som har bekostat utvecklingen av vaccinerna, och har dessutom delat med sig av vaccinerna till fattiga länder.
Vilka är det egentligen som är egoister? Hur många gången har Europa visat omtanke mot Afrika, och donerat bistånd till Afrika? Hur många gånger ha Afrika visat omtanke mot Europa? Afrikanerna skulle kunna börja med att visa omtanke mot Europa, genom att begränsa sina astronomiska födelsetal. Afrikas befolkningsöverskott har nämligen en tendens att skölja upp på Europas stränder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Inte alls någon skandal. Det är hög tid att Afrika tar hand om sina egna problem. Den vite mannen kan inte längre ta hand om dem, vi har fullt upp att slåss mot covid själva.
Och den enda faran med covid är inte sjukhusinläggningar och dödsfall. Det är välkänt numera att covid attackerar de grå hjärncellerna också (spekuleras om minskat IQ, risk för demens) och att uppåt 10-30% får olika långtidssymptom.
Så för min del anser jag att den vite mannen bör få åtminstone 3 doser vaccin innan vi ens bör börja diskutera Afrika.
Till stor del håller jag med dig. Vita västerlänningar har redan gjort stora uppoffringar för att försöka hjälpa Afrikas snabbt växande befolkning. Biståndet har missbrukats, och använts till att öka mängden afrikaner istället för att minska fattigdomen.
Men beträffande vacciner, så kan det vara idé för västländerna att donera vaccindoser till Afrika. Ifall vaccinerna minskar risken för mutationer, genom att dämpa smittspridningen, så ligger det i västländernas intresse att donera vacciner till Afrika. Mutationer som uppstår i Afrika, kommer att hitta sin väg till Europa. Nya mutationer kan lamslå Europas samhällen ännu en gång. Då är det kanske bättre att ge afrikanerna gratis vaccin.