Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Genom att se på vinst per aktie kvartalsvis och uppskatta vad den blir totalt för helåret 2022. Med den tillväxten som råder så får jag fram ett väldigt lågt PE-tal för ett företag med så grym tillväxt från bara fordonssektorn. Jag tycker förvisso att PE-talet är en klumpig indikator för att bedöma värderingen på ett företag med så aggressiv tillväxt. Ungefär som att avgöra hur snabbt man kommer fram genom att titta i backspegeln. Multiplar som FSD och energisektorn borde räknas in i kursen av marknaden men värderingen står på egna ben endast med hänsyn till det som genererar intäkter idag. Förstår ärligt talat inte hur folk inte kan se detta. Jag har dessutom en övergripande förståelse om neurala nätverk, och efter att ha lyssnat på vad framstående A.I designers tänker om det Tesla gör så är min uppfattning att marknaden inte alls förstår de potentiella intäkterna från den delen.
Med ett PE tal runt 130 om man tar vinsten från de bästa kvartalet någonsin och utgår från det är det knappast lågt värderat, en hel del tillväxt inräknat där. Dagens kurs bygger mao på en fortsatt aggressiv och framgångsrik tillväxt, detta i tider med halvledarbrist (att man stänger orderboken för Model S och X i Europa är troligtvis därför) och ökad konkurrens från andra biltillverkare.
Det du säger är att du tror att Tesla kommer lyckas med allt dom gett sig in på, inom närstående tid, trots att dom redan är försenade med i princip allt dom lovat, samtidigt som konkurrenterna tvärtemot håller i princip allt dom säger och är på god väg att ta över mer och mer av Teslas andelar.
Energidelen har inte gått bra än så länge och AI räknar jag med när det faktiskt är något dom har att visa upp på riktigt, men dom är knappast ensamma om att forska på AI, nvidia är där med bland andra.