2021-12-13, 12:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla har ingen pressavdelning och svarar inte på pressens förfrågningar. Pressen frågar sällan något heller, numera. Allt detta är katastrofalt för kunderna. Men electrek.co har fått tag i ett mail från en tysk kund som väntar på leverans:

https://electrek.co/2021/12/10/tesla-stops-taking-model-s-x-orders-outside-north-america/

Man kan fråga sig om Tesla rullar i sin sista utförsbacke, men vi får se ...

S och X är väl ändå deras lönsammaste produkter med störst marginal. Dom vet att dom kan gå långt med att behandla kunder illa och ändå slippa undan. Dom har anammat silicon valley andan med icket existerande kundsupport.

Isenaste intervjuen med WSJ så hade Musk "djupa" insikter om statsteori och gjorde uttalanden om statsbildning på pojkrums-nivå där han jämförde en stat med ett stort bolag, han gjorde en lång konstpaus och berättade sen att staten har våldsmonopol. -Publiken kippade efter andan-. Vem fan flrutom Musk hade klarat sig undan att uttala sig om statsbildnig på högstadienivå utan att bli mosad? Han lyckades så klart klämma in sitt religiösa manta om Marskolonier 10ggr.
Senast redigerad av raskens 2021-12-13 kl. 12:35.
Citera
2021-12-13, 16:24
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Riktig självkörning, inte vara att följa markerade vägar kommer ta minst 30år. Annars ligger nog Waymo långt före alla andra.

Jag är inte intresserad av att övertyga dig specifikt, för du verkar ha bestämt dig för att vara en motståndare till Tesla och de som gillar det Tesla gör. Tycker bara att man skall säga emot det man vet är felaktigt. Det krävs inte mer än nån timma att sätta sig in i saken tillräckligt för att förstå att man diskvalificerar sig från att diskutera autonomi om man påstår att Waymo är långt före Teslas FSD som för närvarande har beta 10.6.1 släppt.

Det är ganska påfrestande med människor som pratar mest trots att de förstår minst, men utanför flashback kan man hitta experter som vet vad de pratar om.
Citera
2021-12-13, 16:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag är inte intresserad av att övertyga dig specifikt, för du verkar ha bestämt dig för att vara en motståndare till Tesla och de som gillar det Tesla gör. Tycker bara att man skall säga emot det man vet är felaktigt. Det krävs inte mer än nån timma att sätta sig in i saken tillräckligt för att förstå att man diskvalificerar sig från att diskutera autonomi om man påstår att Waymo är långt före Teslas FSD som för närvarande har beta 10.6.1 släppt.

Det är ganska påfrestande med människor som pratar mest trots att de förstår minst, men utanför flashback kan man hitta experter som vet vad de pratar om.

Waymo har haft helt autonoma Taxis i Phoenix sen 2017, alltså i fyra år och nu i Los Angeles. Tesla har inte haft ett enda storskaligt test hittills. Att dom har version 10 av deras programvara säger ingenting, annat än att Tesla-fans gärna betala 70000kronor för betaprogramvara. Dom kan lika gärna säga att det är verison 2000.99 det förändrar ingenting. Teslas storhet ligger helt i branding och att sälja förhoppningar. Dom satsa allt på ett kort att större datorkraft ska lösa AI genom deras Dojo-projekt med Wafer-scale integrerade kretsar och att fokusera 100% på bildsensorer. Det är en extrem högoddsare AI blir så mycket bättre med enbart datorkraft. AI i dag bygger i stort på Samma algoritmer för simulering av neurala nätverk som utvecklades på 60-talet. Waferscaleintegrering är i sig en spännande teknik men som vanligt finns det företag som ligger 10-tals år före Tesla men som inte har samma skrikande fan-bas, nämligen Cerebras som i dag säljer färdiga system där Tesla inte ens har lyckats få ihop en enda fungerande krets.
Senast redigerad av raskens 2021-12-13 kl. 16:51.
Citera
2021-12-13, 16:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Waymo har haft helt autonoma Taxis i Phoenix sen 2017, alltså i fyra år och nu i Los Angeles. Tesla har inte haft ett enda storskaligt test hittills. Att dom har version 10 av deras programvara säger ingenting, annat än att Tesla-fans gärna betala 70000kronor för betaprogramvara. Dom kan lika gärna säga att det är verison 2000.99 det förändrar ingenting. Teslas storhet ligger helt i branding och att sälja förhoppningar. Dom satsa allt på ett kort att större datorkraft ska lösa AI genom deras Dojo-projekt med Wafer-scale integrerade kretsar och att fokusera 100% på bildsensorer. Det är en extrem högoddsare AI blir så mycket bättre med enbart datorkraft. AI i dag bygger i stort på Samma algoritmer för simulering av neurala nätverk som utvecklades på 60-talet. Waferscaleintegrering är i sig en spännande teknik men som vanligt finns det företag som ligger 10-tals år före Tesla men som inte har samma skrikande fan-bas, nämligen Cerebras som i dag säljer färdiga system där Tesla inte ens har lyckats få ihop en enda fungerande krets.

Jag förstår att du tror att du är kunnig när du försöker bilda folk. Men jag är rädd att dina kunskaper är bristfälliga. Men kunskapen finns därute. Är du intresserad av den så finner du den.
Citera
2021-12-13, 19:19
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Hur går det för aktien?
Citera
2021-12-13, 19:46
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så Tesla har inte förtroende för sitt eget program, men klappmongona i tråden tycker att det är fantastiskt.

Jag ser inte hur en stämpel om att köra stop-and-go trafik på delar av det tyska vägnätet på något sätt skulle gynna någon.

Lever man med funktionen dagligen kan man inte leva utan den sen.
Men de flesta bilar löser det någorlunda MB gör det bra men även många andra.
Men det är dock skåpmat, bara MB som vill ha medalj och klapp på axeln.
Citera
2021-12-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag ser inte hur en stämpel om att köra stop-and-go trafik på delar av det tyska vägnätet på något sätt skulle gynna någon.

Lever man med funktionen dagligen kan man inte leva utan den sen.
Men de flesta bilar löser det någorlunda MB gör det bra men även många andra.
Men det är dock skåpmat, bara MB som vill ha medalj och klapp på axeln.
Du missar poängen att den är laglig att använda, och oavsett hur du vrider och vänder på det är Tesla långt ifrån att vara laglig att använda i något sammanhang. Nu är det ändå på motorväg, speciellt i köbildning som det är mest troligt att man verkligen skulle vilja ha funktionen. Att det är spärrat till 60 km/t är pga Tyska regler, säger inget om att systemet inte skulle klara motorvägsfart.
Citera
2021-12-13, 20:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Hur går det för aktien?

Vi har ett eventuellt så kallat "gap-fill" vid 910-950 som agerar både stöd och magnet. Om kursen sugs in i det så kan det bli smått våldsamma rörelser och sannolikt stor uppstuds, då det finns mycket köpvilja där. Ypperligt tillfälle att fylla på enligt mig.
Citera
2021-12-14, 10:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Vem vet 😅

Jag har sålt majoriteten av mitt TSLA innehav så antagligen är det denna gång jag står vid sidlinjen när den sticker iväg upp ^^

Jag förstår att du är nöjd med din avkastning och är jätteglad att det gått bra, men jag tror inte det är dags att oroa sig för hybris riktigt än. Säger inte att aktien inte kan falla ner mer, men vägt mot det fundamentala så är kursen väldigt prisvärd. Har man dessutom haft fördelen av att sälja av hela sitt innehav högre upp så är det ju en underbar chans att gå in med en del av vinsten igen. Jag avundas dig som kom in tidigt, men på 5-10 års sikt så har vi ju bara sett början. Jag hoppas verkligen att folk har vett att nonchalera de semi-intellektuella här inne som tror sig förstå Tesla bättre än de bästa och mest begåvade på de områden som Tesla är verksamma.
Citera
2021-12-14, 11:41
Medlem
Citat:
Jag förstår att du är nöjd med din avkastning och är jätteglad att det gått bra, men jag tror inte det är dags att oroa sig för hybris riktigt än. Säger inte att aktien inte kan falla ner mer, men vägt mot det fundamentala så är kursen väldigt prisvärd. Har man dessutom haft fördelen av att sälja av hela sitt innehav högre upp så är det ju en underbar chans att gå in med en del av vinsten igen. Jag avundas dig som kom in tidigt, men på 5-10 års sikt så har vi ju bara sett början. Jag hoppas verkligen att folk har vett att nonchalera de semi-intellektuella här inne som tror sig förstå Tesla bättre än de bästa och mest begåvade på de områden som Tesla är verksamma.
Vad finns det för fundamentalt som ens motiverar dagens kurs?
Citera
2021-12-14, 12:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad finns det för fundamentalt som ens motiverar dagens kurs?

Genom att se på vinst per aktie kvartalsvis och uppskatta vad den blir totalt för helåret 2022. Med den tillväxten som råder så får jag fram ett väldigt lågt PE-tal för ett företag med så grym tillväxt från bara fordonssektorn. Jag tycker förvisso att PE-talet är en klumpig indikator för att bedöma värderingen på ett företag med så aggressiv tillväxt. Ungefär som att avgöra hur snabbt man kommer fram genom att titta i backspegeln. Multiplar som FSD och energisektorn borde räknas in i kursen av marknaden men värderingen står på egna ben endast med hänsyn till det som genererar intäkter idag. Förstår ärligt talat inte hur folk inte kan se detta. Jag har dessutom en övergripande förståelse om neurala nätverk, och efter att ha lyssnat på vad framstående A.I designers tänker om det Tesla gör så är min uppfattning att marknaden inte alls förstår de potentiella intäkterna från den delen.
Citera
2021-12-14, 13:46
Medlem
Citat:
Genom att se på vinst per aktie kvartalsvis och uppskatta vad den blir totalt för helåret 2022. Med den tillväxten som råder så får jag fram ett väldigt lågt PE-tal för ett företag med så grym tillväxt från bara fordonssektorn. Jag tycker förvisso att PE-talet är en klumpig indikator för att bedöma värderingen på ett företag med så aggressiv tillväxt. Ungefär som att avgöra hur snabbt man kommer fram genom att titta i backspegeln. Multiplar som FSD och energisektorn borde räknas in i kursen av marknaden men värderingen står på egna ben endast med hänsyn till det som genererar intäkter idag. Förstår ärligt talat inte hur folk inte kan se detta. Jag har dessutom en övergripande förståelse om neurala nätverk, och efter att ha lyssnat på vad framstående A.I designers tänker om det Tesla gör så är min uppfattning att marknaden inte alls förstår de potentiella intäkterna från den delen.
Med ett PE tal runt 130 om man tar vinsten från de bästa kvartalet någonsin och utgår från det är det knappast lågt värderat, en hel del tillväxt inräknat där. Dagens kurs bygger mao på en fortsatt aggressiv och framgångsrik tillväxt, detta i tider med halvledarbrist (att man stänger orderboken för Model S och X i Europa är troligtvis därför) och ökad konkurrens från andra biltillverkare.

Det du säger är att du tror att Tesla kommer lyckas med allt dom gett sig in på, inom närstående tid, trots att dom redan är försenade med i princip allt dom lovat, samtidigt som konkurrenterna tvärtemot håller i princip allt dom säger och är på god väg att ta över mer och mer av Teslas andelar.

Energidelen har inte gått bra än så länge och AI räknar jag med när det faktiskt är något dom har att visa upp på riktigt, men dom är knappast ensamma om att forska på AI, nvidia är där med bland andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in