Citat:
Tersaeus kanske var klasskamrat med Johann Binninge på mäklarutbildningen på Hermods?
Om jag vore Ebba Busch nu så skulle jag uppmana min advokat att gå vidare med ett krav om att förlikningen och stadfästelsen bör omprövas eftersom Esbjörn Bolin har brutit mot det man kommit överens om. Det ska dock inte ske på Bolins överklagan utan på initiativ av Busch.
Att återföra tvisten till tingsrätten i det här läget är det enda vettiga, det finns ingen anledning för Ebba Busch att ta strid för en förlikning där man kom fram till att parterna tog sina egna rättegångskostnader och en tramsig nyttjanderätt på det.
Nu är det bättre att gå ”all in” och låta tingsrätten meddela en dom och därmed också lägga samtliga rättegångskostnader på Esbjörn Bolin som genom sitt agerande orsakat dem och sedan ansöka om kontaktförbud och se till så han aldrig mer får sätta sin fot på tomten.
Om jag vore Ebba Busch nu så skulle jag uppmana min advokat att gå vidare med ett krav om att förlikningen och stadfästelsen bör omprövas eftersom Esbjörn Bolin har brutit mot det man kommit överens om. Det ska dock inte ske på Bolins överklagan utan på initiativ av Busch.
Att återföra tvisten till tingsrätten i det här läget är det enda vettiga, det finns ingen anledning för Ebba Busch att ta strid för en förlikning där man kom fram till att parterna tog sina egna rättegångskostnader och en tramsig nyttjanderätt på det.
Nu är det bättre att gå ”all in” och låta tingsrätten meddela en dom och därmed också lägga samtliga rättegångskostnader på Esbjörn Bolin som genom sitt agerande orsakat dem och sedan ansöka om kontaktförbud och se till så han aldrig mer får sätta sin fot på tomten.
Ja, som läget är nu kan man tänka att det hade varit bättre för Ebba att låta det gå till domstol. Det var också vad jag tyckte att hon borde gjort, men jag förstår att hon ändå valde denna vägen av rent politiska skäl. Tyvärr slog det bakut rejält. Iofs hade Esbjörn helt säkert överklagat en dom i tingsrätten också, men då hade han inte haft några "nya" saker att ta upp och det hade varit en betydligt smalare sak för hovrätten att avfärda ett överklagande, än i detta fallet.
Som läget är just nu, så är det snabbaste för Ebba att SH nekar prövningstillstånd. Fast det är ändå inte säkert. För även i ett sådant fall så skulle Esbjörn kunna väcka en ny talan emot förliknignsavtalet. Men om han gör det, då är risken att han ändå går förlorande ur den striden och får betala hela den tvisten ur egen ficka. Och vem skulle han ha som ombud, Stollige Sture? Ja jösses. Därtill så börjar det hela då bli så himla absurt, att Ebba helt säkert kommer få massvis med sympatiröster bara för att det är så uppenbart att hon är utsatt för en extrem rättshaverist.
Fördelen för Ebba med att backa är framförallt ekonomisk. Men att öppna den gamla tvisten i tingsrätten igen är förmodligen inte görligt. Den är stängd. SH kan förvisso återförvisa saken till UT, men det man då återförvisar är stadfästningen, och den lär inte återförvisas, där blir det istället så att om prövningstillstånd ges, då utreder SH om det var rätt av UT att utfärda domen, och därefter meddelar SH om stadfästelsedomen undanröjs eller inte. Och sedan är det slut.
Man skulle kunna spekulera i möjligheten att SH anser att UT borde ha försäkrat sig i större utsträckning om Esbjörns vilja, efter brevet från Esbjörn till domstolen, och att SH av den anledningen återförvisar saken till UT. Men det är då återigen bara för UT att i tydligare ordalag göra gällande det jag redan påtalat, att det redan är fastslaget att Esbjörn är rättsförmögen och att han hade tre personer på sin sida med rätt, och skyldighet, att föra hans talan, varav två var advokater, och därefter pånytt utfärda stadfästelsedom. Dock för SH inse att det är precis vad som kommer att ske, och därför inte ens utfärda något prövningstillstånd.
Jag tror att efter att Katrin yttrat sig, dröjer det inte länge innan vi får ett beslut om att överklagandet inte bifalles. Det tror jag att även Katrin är övertygad om, och därför tror jag att vi inte behöver vänta så länge på Katrins inlaga.
Därefter, oavsett hur det går, så är förlikningsavtalet fortfarande giltigt.
det blir dyrt för Esbjörn, eller Majkgård, eller vem som nu betalar