Citat:
Avståndet är tvärs över Michigansjön, närmare 10 svenska mil. Jag har inte varit där själv så jag kan inte verifiera, men det verkar som att ingen förnekar att givet avstånd och fotografens position så borde hela staden varit dold bakom kurvaturen. Inte heller de som "debunkat" bilden har förnekat detta. Den officiella förklaringen är alltså "hägring".
Avståndet är säkert närmare 10 mil någonstans över sjön men mellan Chicago och observationspunkten där bilden togs ifrån så är avståndet 86,3 km (53 miles). Fenomenet här orsakas av en form av atmosfärisk refraktion som sker när ljuset, på sin väg upp i atmosfären, plötsligt stöter på ett skikt med ett högre lufttryck och en högre densitet som ligger under skiktet det färdas i vilket gör att ljuset bryts ner mot det tyngre skiktet och därmed blir synligt längre bort än normalt.
Hägringar uppstår när det är temperaturskillnader (och alltså även där skillnader i luftens densitet) nära jordens yta som orsakar den atmosfäriska refraktionen som där bryter av en del av ljuset och på så sätt kan skapa en eller flera extra bilder av ett objekt. Hägringar uppstår alltså närmare ytan än fenomenet man ser på bilden. Vid en hägring så är det möjligt att se både hägringen och objektet som det verkligen ser ut samtidigt, det är inte möjligt vid fenomenet ovan då det inte existerar någon "hägring".
Plattjordare har en tendens att uppvisa grava kognitiva problem när det börjar användas ord som kan ha olika betydelser i olika sammanhang där de sen gärna väljer att tolka en term så fel som möjligt för att slippa erkänna att de inte har en susning om vad de pratade om från första början.
Så, kalla det inte för en "hägring" då det lätt förvirrar plattjordare eftersom det inte är någon hägring. Amerikanarna kallar fenomenet för "looming" (respektive "sinking" om objektet i stället verkar ligga längre bort, och därmed för lågt under horisonten, än det borde vilket sker enligt exakt samma princip, bara det att de atmosfäriska skikten är omvända med det tyngre skiktet ovanför det lättare) men jag känner inte till någon svensk variant på de orden (med betydelserna "ser ut att ligga högre över horisonten än det gör" respektive "ser ut att ligga lägre under horisonten än det gör")