2021-12-13, 17:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bara vaccinera på således.
Nej, utan det saknas data på helheten av negativ påverkan av vaccinet. Därför finns ingen sådan.
Citera
2021-12-13, 17:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Tror man måste definiera vad "folk" är för något. Är det de 5% som skriker högst på sociala medier? Jävligt många förbannar också "öppningar" och återgång till det "normala", då man ser att det leder till ökad smitta, fler sjuka, högre belastning på vården och fler döda. Är det värt det frågar sig många? En majoritet av befolkningen tror jag värnar hälsan före nöjen. Det är inte livsviktigt att öppna upp, förutom för näringsidkarna, men de är i klar minoritet.
Nej, det handlar om gruppsykologi och man behöver därför inte definera "folk".

Sverige har inte haft speciellt strikta restriktioner, det var också en delpoäng jag gjorde. Vi har kvar ammunition, så att säga. Danmark har mindre av den varan efter sina drastiska åtgärder i början av pandemin.
Citera
2021-12-13, 17:52
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, en hel del blev det

Inräknat lång-COVID.

Är det betydligt fler än idag? Det tycker inte jag.
Citera
2021-12-13, 17:59
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Har ej tid att leta igenom alla videoklipp med herr Tegnell men är 100% säker att det var vad han sa för ett tag sedan. Du kan ju leta eftersom du ändå inte har något annat liv än att sitta här. Du får ju till och med betalt av staten samtidigt som du gör det.
En googlesökning bort, men folk är så jävla lata. Börja strax före minut 20:
https://www.youtube.com/watch?v=IcuNAJOaIJI
Citera
2021-12-13, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, det innebär att det inte finns någon tillgänglig nytta/risk- balans beräkning. Den som finns baserar sig på fall med biverkningar som framkommit.

Dvs;
Det finns en dokumenterad negativ påverkan. Det saknas data för att kunna bedöma den.

Det finns visst. FHM har för övrigt redan beslutat att alla över 18 år ska få en tredje dos. Det är bara genomförandet vi väntar på. I denna takt är det inte klart förrän till sommaren. Andra länder kommer vara klara vid årsskiftet.
Citera
2021-12-13, 18:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, det handlar om gruppsykologi och man behöver därför inte definera "folk".

Sverige har inte haft speciellt strikta restriktioner, det var också en delpoäng jag gjorde. Vi har kvar ammunition, så att säga. Danmark har mindre av den varan efter sina drastiska åtgärder i början av pandemin.

Tror jag inte ett ögonblick på. Dessutom är folk i Sverige fogligare än de flesta och det finns ett brett folkligt stöd för åtgärder att stoppa smittan.
Citera
2021-12-13, 18:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har Omikron uppkommit som alla andra varianter där vaccinationstäckningen varit dålig eller icke-existerande.

Naturligtvis skulle strikta PCR-testkrav kanske minska smittspridningen men för att få det att fungera har man de regler man har.

Lock-downs också.

Är du på! Det fixar vi!
Ja, som jag påtalade när det begav sig med uppmaningar att vaccinera alla svenskar för att "förhindra mutationer", så är det en ren utopi att tro att det är en framkomlig väg. För att lyckas måste hela världen vaccineras nästan samtidigt, och vi kommer ändå att få en vaccinresistent mutation i så fall.
Men det är oavsett helt orealistiskt. När hela Afrika och stora delar av Asien inte går med i det här orimliga vaccinationsprogrammet ändå, så gör det ingen större skillnad om ens vi skulle lyckas vaxa varenda kotte här.
Citera
2021-12-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
En googlesökning bort, men folk är så jävla lata. Börja strax före minut 20:
https://www.youtube.com/watch?v=IcuNAJOaIJI
Bra jobbat! Han säger alltså "den stora huvuddelen dör med covid, inte av covid." rätta mig om jag har fel. Han pratar ju som en kratta. Detta måste ju betyda att minst hälften har dött med covid, inte av covid. Men skulle kunna vara ännu fler än hälften som dött med covid, inte av covid.

Vad säger du nu IMBILDEN?
Citera
2021-12-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Finns det någon som kan räkna ut ungefär hur många smittade som smittar det finns samtidigt i Sverige med den ungefärliga smittspridningstakt som vi har i dag? Jag försöker räkna utifrån det vi fått information om att man är smittsam ungefär en vecka. Om det då smittas ca 3.000 personer per dag så blir det 21.000, plus några dagar när man kan smitta innan man vet att man är sjuk. Då blir det ungefär 30.000 personer som går omkring i Sverige och smittar andra samtidigt.

Under november månad var alla fullvaccinerade på IVA 40 % enligt svt.se, som också skriver att de flesta fullvaccinerade var över 60 år.

Man undrar hur många av de ca 30.000 personerna som är smittsamma som också är fullvaccinerade.

På något vis får jag för mig att det inte är så många ovaccinerade som driver smittan just nu.

Dessutom undrar jag om folk förstår hur liten risken är att träffa på någon ovaccinerad som smittar, även om man är på allmänna sammankomster med mer än 100 deltagare.

Här finns några modeller du kan sätta siffror i. Bättre än att räkna med en vanlig kalkylator men det saknas parametrar för att få en bra trovärdig modell.

https://www.omnicalculator.com/health/viral-infection-sir
Citera
2021-12-13, 18:18
Medlem
Någon som sett en beräkning på antal individer på IVA och döda vid 100% vaccineringsgrad? Viruset lär ju inte försvinna även om alla är vaccinerade.
Citera
2021-12-13, 18:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag frågade efter en skriftlig källa till ditt påstående och inte dina egna spekulationer.
Kolla nätet, vettja. Minns att jag läst nåt.

https://www.reuters.com/world/europe/dutch-find-61-covid-cases-among-south-africa-passengers-looking-new-variant-2021-11-27/

AMSTERDAM, Nov 27 (Reuters) - Dutch health authorities said on Saturday they had detected 61 COVID-19 cases among people who flew from South Africa on Friday and believe at least some infections are of the new omicron variant.

The cases were discovered among 624 passengers who arrived at Amsterdam's Schiphol Airport on two flights on Friday before the Dutch government restricted air traffic from southern Africa due to concerns over the variant. read more
A spokesperson for KLM, the Dutch arm of Air France (AIRF.PA), said the passengers on the flight had either tested negative or shown proof of vaccination before getting on planes in Cape Town and Johannesburg.

"It goes too far to say we are surprised" by the high number of cases, a KLM spokesperson said. "But we don't have an explanation."

The spokesperson said it was possible many of the positive cases were among vaccinated people, or that an unusual number of people developed infections after having tested negative.
https://www.bbc.com/news/world-europe-59451103
The new coronavirus variant Omicron has been detected in 13 people who arrived in the Dutch capital Amsterdam on two flights from South Africa.

They are among 61 passengers who tested positive for coronavirus.
Så ett par flyg lämnar Sydafrika. Passagerarna är antingen vaccinerade eller har uppvisat negativt test innan avresa. Sydafrika rapporterar ny virusvariant. Passagerarna testas vid ankomst och 61 visar sig vara smittade, 13 med omicron. Flygbolaget kan inte förklara att så många positiva kunde finnas bland passagerarna och ger som enda alternativ förklaring till att de smittade fanns bland de (otestade) vaccinerade att de ovaccinerade måste ha utvecklat sjukdomen under själva flygresan.

Hur kan det vara så svårt att förstå att vaccinerade ofta bär på smitta? Vet inte alla det?

Förvånad att du inte hört talas om det.

Det var alltså för att vaccinerade slapp testa sig innan avresa som 13 med omikron damp ner i Amsterdam denna dag. Men vad ska man tro om dagarna och veckorna innan? Och alla andra ställen de flugit till? Förmodligen samma sak, fast de testades kanske inte vid ankomst. De viftade kanske bara med sina vaccinationsbevis och fick fri passage med virus och allt.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 18:48.
Citera
2021-12-13, 18:25
Medlem
Citat:
Tror jag inte ett ögonblick på. Dessutom är folk i Sverige fogligare än de flesta och det finns ett brett folkligt stöd för åtgärder att stoppa smittan.
crisscross skickade länk som jag vill att du tittar på och sedan återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in