2021-12-13, 17:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige har inte upplevt någon tydlig fjärde våg. Andra länder har haft betydligt högre smittspridning än vad Sverige har haft och ändå fått en svår fjärde våg. Skulle bli ärligt förvånad om vi inte får någon ytterligare våg av Covid19. Jag tror inte svenska folket är flockimmuna mot sjukdomen. Speciellt inte omikron-varianten. I det här tempot med vaccineringarna kommer vi heller inte att kunna vaccinera i kapp.
Eller så hade vi en lindrig 4e våg i augusti/september med IVA-topp 9 September.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-12-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förstår inte heller varför man helt plötsligt tillåter en sådan enorm spridning i våra grannländer. Att medvetet riskera tusentals människors liv i onödan genom att inte vidta kraftiga åtgärder är en gåta, vad har hänt, varför har de bytt strategi?

Politikerna styr nu istället för experterna.
Citera
2021-12-13, 17:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Precis

Bara vaccinera på således.
Citera
2021-12-13, 17:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bör nog ändå ge bra skydd mot allvarlig sjukdom.

Bättre än inget kanske, men bra, nja tveksamt vad det verkar som...
Citera
2021-12-13, 17:30
Medlem
arbetets avatar
Straight from the horse's mouth:

UK Health Security Agency
@UKHSA
THREAD: We can confirm 10 people have been hospitalised with the Omicron variant in England; these individuals were diagnosed on or before admission.
They are spread around the country and ages range between 18-85 years. The majority had received 2 doses of vaccination.
One individual diagnosed in hospital has sadly died.

UKHSA Chief Medical Adviser Susan Hopkins:
https://twitter.com/UKHSA/status/1470393608654237701?s=20
Citera
2021-12-13, 17:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Eller så hade vi en lindrig 4e våg i augusti/september med IVA-topp 9 September.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Ja, svårt att säga helt säkert. Störst osäkerhet har vi nog kring den första vågen, då det testades alldeles för dåligt. Många döda på få smittade kan man säga. Å andra sidan var rutinerna absolut sämst till en början.
Citera
2021-12-13, 17:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förstår inte heller varför man helt plötsligt tillåter en sådan enorm spridning i våra grannländer. Att medvetet riskera tusentals människors liv i onödan genom att inte vidta kraftiga åtgärder är en gåta, vad har hänt, varför har de bytt strategi?
Det är precis som Tegnell försökte förklara i början av pandemin;
Människor orkar inte hålla allt för stränga krav under för lång tid. I ett öppet land behöver man därför ligga på en nivå i restriktioner som befolkningen kan hålla över tid. Man kan stundtals ha strängare regler, men då endast under kort tid. Se bara hur folk redan i våras var less och ville "öppna samhället" trots att Sverige varit öppet tills nu.

Om detta är anledningen till våra grannars ageranden vet jag förstås inte, men det är en faktor även de tvingas hantera.
Citera
2021-12-13, 17:33
Medlem
Citat:
Tack vare vaccinpass behövde vaccinerade flygresenärer inte testa sig inför avresa från Sydafrika. Vaccinet tillät dem sprida smitta.

Jag frågade efter en skriftlig källa till ditt påstående och inte dina egna spekulationer.
Citera
2021-12-13, 17:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är precis som Tegnell försökte förklara i början av pandemin;
Människor orkar inte hålla allt för stränga krav under för lång tid. I ett öppet land behöver man därför ligga på en nivå i restriktioner som befolkningen kan hålla över tid. Man kan stundtals ha strängare regler, men då endast under kort tid. Se bara hur folk redan i våras var less och ville "öppna samhället" trots att Sverige varit öppet tills nu.

Om detta är anledningen till våra grannars ageranden vet jag förstås inte, men det är en faktor även de tvingas hantera.

Tror man måste definiera vad "folk" är för något. Är det de 5% som skriker högst på sociala medier? Jävligt många förbannar också "öppningar" och återgång till det "normala", då man ser att det leder till ökad smitta, fler sjuka, högre belastning på vården och fler döda. Är det värt det frågar sig många? En majoritet av befolkningen tror jag värnar hälsan före nöjen. Det är inte livsviktigt att öppna upp, förutom för näringsidkarna, men de är i klar minoritet.
Citera
2021-12-13, 17:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det jag tänkte på var att tack vare vaccinet så sänks kraven på negativt test inför flygresa. Som jag förstått har många flygbolag krav på vaccinbevis eller negativt test. Vaccinerade kan naturligtvis vara smittsamma de med, men behöver inte testa sig. Utan vaccin hade alla behövt testa sig.
Nu har Omikron uppkommit som alla andra varianter där vaccinationstäckningen varit dålig eller icke-existerande.

Naturligtvis skulle strikta PCR-testkrav kanske minska smittspridningen men för att få det att fungera har man de regler man har.

Lock-downs också.

Är du på! Det fixar vi!
Citera
Medlem
Citat:
Då får du nog leta då.
Har ej tid att leta igenom alla videoklipp med herr Tegnell men är 100% säker att det var vad han sa för ett tag sedan. Du kan ju leta eftersom du ändå inte har något annat liv än att sitta här. Du får ju till och med betalt av staten samtidigt som du gör det.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Bara vaccinera på således.
Nej, det innebär att det inte finns någon tillgänglig nytta/risk- balans beräkning. Den som finns baserar sig på fall med biverkningar som framkommit.

Dvs;
Det finns en dokumenterad negativ påverkan. Det saknas data för att kunna bedöma den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in