2021-12-13, 17:04
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, jag får dock revidera mig då omkomna i trafiken också kan vara riskgrupp.
Men siffror är ändå anmärkningsvärda.
Kan någon ge någon anledning till att döda av covid-19 ej i riskgrupp ej skulle finnas med i IVA statistik?
Förutom något enstaka fall.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta.

Enligt FHM har det dött 604 personer under 60 år.
Och enligt IVA-registret avled 339 st.
Så nästan hälften av de döda i arbetsför ålder (samt barn) fick ingen IVA-vård?
Senast redigerad av Ravatos 2021-12-13 kl. 17:09.
Citera
2021-12-13, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Han har sagt att av de som dött med covid så är det ungefär hälften som dött av covid. Såg denna intervju själv för ett tag sedan, typ 1,5-2 månader sedan, men ej sparat länk. Borde ju finnas att hitta.

Då får du nog leta då.
Citera
2021-12-13, 17:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oj vilken sensationell nyhet! Var kan jag läsa mer om detta?
Tack vare vaccinpass behövde vaccinerade flygresenärer inte testa sig inför avresa från Sydafrika. Vaccinet tillät dem sprida smitta.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Efter? Det är ju tvärtom. Sverige har inte stängt ned samhället som andra länder. Vi ligger alltså FÖRE andra länder eftersom de inte har blivit utsatta för viruset i samma mängd som Sverige.

Sverige har inte upplevt någon tydlig fjärde våg. Andra länder har haft betydligt högre smittspridning än vad Sverige har haft och ändå fått en svår fjärde våg. Skulle bli ärligt förvånad om vi inte får någon ytterligare våg av Covid19. Jag tror inte svenska folket är flockimmuna mot sjukdomen. Speciellt inte omikron-varianten. I det här tempot med vaccineringarna kommer vi heller inte att kunna vaccinera i kapp.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Misstänkte det. Drygt 15 tusen döda av Covid19 således...
Nej.

Du kan se enkelt att det inte stämmer, eftersom vi hade 15.000 döda 2020 och 15.000 nu.
Citera
2021-12-13, 17:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
De har aldrig hävdat att det finns någon. Därför du inte sett någon länk.
Precis
Citera
2021-12-13, 17:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Risken är ju överhängande att vi får se samma utveckling här. Genomgången infektion i tidigare mutationer av Covid19 tycks inte ge något vidare skydd. Inte heller vaccin med två doser, speciellt inte om den andra dosen togs för åtskilliga månader sedan.
Bör nog ändå ge bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Citera
2021-12-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej.

Du kan se enkelt att det inte stämmer, eftersom vi hade 15.000 döda 2020 och 15.000 nu.

Det kan vi nog tacka vaccinet för.
Citera
2021-12-13, 17:19
Bannlyst
Finns det någon som kan räkna ut ungefär hur många smittade som smittar det finns samtidigt i Sverige med den ungefärliga smittspridningstakt som vi har i dag? Jag försöker räkna utifrån det vi fått information om att man är smittsam ungefär en vecka. Om det då smittas ca 3.000 personer per dag så blir det 21.000, plus några dagar när man kan smitta innan man vet att man är sjuk. Då blir det ungefär 30.000 personer som går omkring i Sverige och smittar andra samtidigt.

Under november månad var alla fullvaccinerade på IVA 40 % enligt svt.se, som också skriver att de flesta fullvaccinerade var över 60 år.

Man undrar hur många av de ca 30.000 personerna som är smittsamma som också är fullvaccinerade.

På något vis får jag för mig att det inte är så många ovaccinerade som driver smittan just nu.

Dessutom undrar jag om folk förstår hur liten risken är att träffa på någon ovaccinerad som smittar, även om man är på allmänna sammankomster med mer än 100 deltagare.
Citera
2021-12-13, 17:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är sannerligen inte klarlagt alls.
Det jag tänkte på var att tack vare vaccinet så sänks kraven på negativt test inför flygresa. Som jag förstått har många flygbolag krav på vaccinbevis eller negativt test. Vaccinerade kan naturligtvis vara smittsamma de med, men behöver inte testa sig. Utan vaccin hade alla behövt testa sig.
Citera
2021-12-13, 17:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du försöker göra dig lite rolig ser jag..

Förklara istället hur mästarna i våra grannländer kan vara så usla på att stoppa smittan? Det är ju för sent att stoppa omikron nu.

Undrar förresten hur det tänkt med att det kommer vara 300.000 sjuka/dag.
Flockimmunitet på mindre än en vecka när det väl smäller till om man utgår ifrån att det inte går från 1-300.000 på en dag utan snarare lite långsammare ökning..

Jag förstår inte heller varför man helt plötsligt tillåter en sådan enorm spridning i våra grannländer. Att medvetet riskera tusentals människors liv i onödan genom att inte vidta kraftiga åtgärder är en gåta, vad har hänt, varför har de bytt strategi?
Citera
2021-12-13, 17:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej.

Har ju aggregerats gradvis. Enligt https://ourworldindata.org har 15.191 personer avlidit fram till dags datum. Vid årsskiftet 2020/2021 hade cirka 10.000 personer rapporterats som avlidna. Det dog fler under 2020, vilket med all sannolikhet kan tillskrivas vaccinerna. Senaste halvåret har cirka 700 personer dött. Det var väl också där någonstans vi hade uppnått en god vaccinationstäckning med två doser i befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in