2021-12-13, 16:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En väg brukar vara några månader. Om man en bit in i vågen blir desperat och börjar göra något, t ex vaccinera mera, så får det effekt ungefär samtidigt som det kanske skulle ha vänt ändå.

Smittan ökar och minskar även om man inte försöker styra den.
Det här syns väldigt tydligt i Danmark från deras väg förra vintern. Smittan går spikrakt ned innan vaccinen rullats ut
Citera
2021-12-13, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, den är definitivt inte klar. Långt ifrån, faktiskt.

Jodå. Israel hade sin analys klar för flera månader sedan.
Citera
2021-12-13, 16:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förhållandena är olika i olika länder. Vi har kanske högre naturlig immunitet än andra.

Flera länder som haft högre smittspridning än Sverige upplever svår fjärde och femte våg.
Citera
2021-12-13, 16:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det svarade jag på;
Socialstyrelsen, i huvudsak.

Inte vad jag sett. Har du någon länk?
Citera
2021-12-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Inte svar på frågan, men tittar man på antal IVA-fall med Covid och med avliden som vårdresultat, alla åldersgrupper under hela pandemin, ser man att totalt 1713 avlidit. Sorterar man bort riskgrupper hamnar totala antalet avlidna på 135 personer!

Man kanske kan anta att de flesta avlidna som inte var i riskgrupp passerade IVA på sin väg till Sankte Per? (Även 65+ räknas som riskgrupp).

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.kumulativ

2020 dog det 204 i trafiken.
Den är då farligare för folk ej i riskgrupp än covid-19.
Citera
2021-12-13, 16:32
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
2020 dog det 204 i trafiken.
Den är då farligare för folk ej i riskgrupp än covid-19.

Och 340 misstänkta dödsfall av vaccinerna, hittills.
Citera
2021-12-13, 16:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, så kan det ju vara, men de flesta experter är ändå överens om att ökad grad av vaccinering pressar ned smittan. Man är också tämligen överens om att en tredje dos höjer skyddet. Så det är egentligen inte särskilt mycket att fundera över. Bara att genomföra och gärna genomföra så snart som möjligt.
Det finns ingen poäng i sig med att pressa ned smittan.

Det är mycket bättre att avvakta och använda den lilla respit vi fortfarande tycks ha med vaccinet till att skydda riskgrupper och bygga flockimmunitet bland oss andra.

Jag förstår dock varför FHM ändå vill vaxa de ovaccinerade, eftersom trycket kan bli förhöjt på vården samt att vi redan ser effekter av restriktionerna på andra smittor.
Samtidigt kommer en del oroande siffror på risksidan gällande vaccinen.
Jag är dock glad att FHM ändå försöker att ha kvar en försiktighetsprincip, trots att media drevar för att skrämma upp folk.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-13 kl. 16:39.
Citera
2021-12-13, 16:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Inte vad jag sett. Har du någon länk?
Inte nu längre.
Citera
2021-12-13, 16:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Flera länder som haft högre smittspridning än Sverige upplever svår fjärde och femte våg.
Vi har nog haft mycket högre spridning än vad som registrerats så det kan vara svårt att jämföra länder.
Citera
2021-12-13, 16:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jodå. Israel hade sin analys klar för flera månader sedan.
Jag har inte sett någon israelisk analys vad gäller vaccineringens negativa effekter på folkhälsan.
Citera
2021-12-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Och 340 misstänkta dödsfall av vaccinerna, hittills.

Ja, jag får dock revidera mig då omkomna i trafiken också kan vara riskgrupp.
Men siffror är ändå anmärkningsvärda.
Kan någon ge någon anledning till att döda av covid-19 ej i riskgrupp ej skulle finnas med i IVA statistik?
Förutom något enstaka fall.
Citera
2021-12-13, 16:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ja, så kan det ju vara, men de flesta experter är ändå överens om att ökad grad av vaccinering pressar ned smittan. Man är också tämligen överens om att en tredje dos höjer skyddet. Så det är egentligen inte särskilt mycket att fundera över. Bara att genomföra och gärna genomföra så snart som möjligt.
De kanske är överens för att de lyssnar på varandra. Det är risken med konsensustänkande. Dessutom kanske man bara skapar en norsk smittbomb om man pressar ner för mycket. Se bara vad som händer där, de förväntar sig visst 300 000 nya fall per dag. Låt oss lära av andras misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in