2021-12-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, ganska många har kunnat avgöra det redan. Titta på Israel. De såg tidigt under hösten att två sprutor inte räckte och började ge tre sprutor. De har det rätt lugnt nu. Storbritannien och Danmark har nu också insett att det behövs tre sprutor och har som syfte att panikvaccinera hela befolkningen och få det klart innan årsskiftet för att undvika stora problem inom sjukvården och för att undvika massdöd. Vi i Sverige däremot tycks skynda väldigt långsamt. "Inhämta mer data...", eller hur nu FHM brukar uttrycka sig...

Det är ganska många länder som har det lugnare nu, utan någon tredje dos.
Citera
2021-12-13, 16:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Så, nu vet vi att en person i världen har dött av/med Omikron. Dags att slå igen butiken (världen).
Samtidigt går våra grannar i väst (Norge alltså) full bananas och spår 300.000 fall om dagen. Jösses, finns det ingen självinsikt i sina beräkningar.
Å andra sidan uppnår de flockimmunitet på två veckor. Tio dar med 300K per dag blir mer än halva befolkningen. De får väl trösta sig med att det är över till nyår.
Citera
2021-12-13, 16:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, det behövs för en riskanalys.

Den är egentligen redan klar. Alla länder behöver inte göra varsin analys, lika lite som du gör din och jag min.
Citera
2021-12-13, 16:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, jag skrev att av 15.000 döda med covid blev 8000 konstaterat döda i covid.

Och jag undrar fortfarande hur du kommit fram till den siffran, eller varifrån du hämtat de uppgifterna.
Citera
2021-12-13, 16:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jo, ganska många har kunnat avgöra det redan. Titta på Israel. De såg tidigt under hösten att två sprutor inte räckte och började ge tre sprutor. De har det rätt lugnt nu. Storbritannien och Danmark har nu också insett att det behövs tre sprutor och har som syfte att panikvaccinera hela befolkningen och få det klart innan årsskiftet för att undvika stora problem inom sjukvården och för att undvika massdöd. Vi i Sverige däremot tycks skynda väldigt långsamt. "Inhämta mer data...", eller hur nu FHM brukar uttrycka sig...
En våg brukar vara några månader. Om man en bit in i vågen blir desperat och börjar göra något, t ex vaccinera mera, så får det effekt ungefär samtidigt som det kanske skulle ha vänt ändå.

Smittan ökar och minskar även om man inte försöker styra den.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 16:29.
Citera
2021-12-13, 16:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är ganska många länder som har det lugnare nu, utan någon tredje dos.

Kan säkert vara så. Smittan går ju i vågor. De som har det lugnt idag kan ha ett helvete imorgon. Sverige ligger lite efter många andra länder. Den tiden borde utnyttjas till att jobba proaktivt med att ge alla en tredje dos så snart det bara går för att om möjligt undvika ytterligare en mycket svår våg.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Den är egentligen redan klar. Alla länder behöver inte göra varsin analys, lika lite som du gör din och jag min.
Nej, den är definitivt inte klar. Långt ifrån, faktiskt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Förhållandena är olika i olika länder. Vi har kanske högre naturlig immunitet än andra.
Citera
2021-12-13, 16:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och jag undrar fortfarande hur du kommit fram till den siffran, eller varifrån du hämtat de uppgifterna.
Det svarade jag på;
Socialstyrelsen, i huvudsak.
Citera
2021-12-13, 16:23
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Du skrev att bara 8000 skulle ha dött av Corona i Sverige. Jag undrar varifrån du har fått den uppgiften.

Inte svar på frågan, men tittar man på antal IVA-fall med Covid och med avliden som vårdresultat, alla åldersgrupper under hela pandemin, ser man att totalt 1713 avlidit. Sorterar man bort riskgrupper hamnar totala antalet avlidna på 135 personer!

Man kanske kan anta att de flesta avlidna som inte var i riskgrupp passerade IVA på sin väg till Sankte Per? (Även 65+ räknas som riskgrupp).

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.kumulativ

Man kan ju även jämföra det med att det hittills rapporterats om 340 dödsfall kopplade till vaccinerna, alla åldrar. Och då har bara handlagt en bråkdel av alla inkomna rapporter...
Senast redigerad av Ravatos 2021-12-13 kl. 16:31.
Citera
2021-12-13, 16:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, om vaccinerade inte blir allvarligt sjuka så är det nu viktigare än någonsin att vaccinera så många som möjligt. Just därför Omikron tycks spridas trots vaccinerna.
Omicron sprids tack vare vaccinerna. Trodde det var klarlagt.
Citera
2021-12-13, 16:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En väg brukar vara några månader. Om man en bit in i vågen blir desperat och börjar göra något, t ex vaccinera mera, så får det effekt ungefär samtidigt som det kanske skulle ha vänt ändå.

Smittan ökar och minskar även om man inte försöker styra den.

Ja, så kan det ju vara, men de flesta experter är ändå överens om att ökad grad av vaccinering pressar ned smittan. Man är också tämligen överens om att en tredje dos höjer skyddet. Så det är egentligen inte särskilt mycket att fundera över. Bara att genomföra och gärna genomföra så snart som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in