Citat:
Ursprungligen postat av
Dnoil
I det ögonblicket Max tryckte ut Lewis av banan utan att få någon form av bestraffning så slutade iaf jag att titta. Då visste jag att domarna kommer se till att han vinner oavsett vad.
Denna säsong har vart helt kass gällande regler och bestraffningar.
Det har varit många liknelser de senaste sidorna om både löpning och fotboll.
Själv tänkter jag på ishockey. Finaler i VM, OS, World Cup och Stanley Cup. Domarna släpper igenom mer när de är final jämfört med gruppspel. Känns lite liknande här. Ledningen ville ha match till slutet istället för att halva laget sitter i utvisningsbåset.
När som mest står på spel blir reglerna annorlunda än en vanlig match. De finns där, men man tänjer på dem.
Inget konstigt, domare i finaler både fotboll och ishockey får skit både när de dömer och när de inte dömer.
För mig är domaren en del av spelet. Domaren ser oftast, men bland inte. Fattar rätt beslut oftast, men ibland inte.
Jag tycker tävlingsledningen gjorde sitt bästa för att få ett race i mål. Mercedes gjorde, så här med facit i hand och om exakt samma händelser hade inträffat, ett felaktigt beslut att inte ta in Hamilton direkt.
Men Hamilton låg först, de försökte nog göra det säkraste de kunde. Red Bull var nog helt enkelt tvugna att chansa.
Det är svårigheten att ligga först i ett sånt här läge och veta att du kan förlora hela säsongen om du fattar fel beslut, du vet vad du har men inte vad du kan få. Vilket gör det lätt att försöka konsollidera och säkra istället för att chansa. Tvåan har det lite lättare, för om de inte chansar så förlorar de nästan helt säkert säsongen.