2021-12-13, 16:54
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Verstappen blir påkörd när hamilton bromsar så sent att han inte kan hålla spåret, utan driftar ut och in i verstappens bakhjul. Det är rätt vedertaget nu inom F1-världen att Hamilton orsakade den krashen.

Hamilton var den som blev bestraffad.
2021-12-13, 17:35
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Måste fråga.
Första gången jag tittade på F1 då alla snackade om hur jämt och spännande det skulle bli.
Är F1 en riktigt sport eller ska det mer jämföras med wrestling (uppvisning och bestäms av andra än utövarna hur det ska gå)?

Går det ens att betta på F1?
Om det går, vad var oddsen 5 varv kvar och oddsen innan det sista varvet ?
Från 99,9% säkerhet att Hamilton skulle vinna till 99% säkerhet att Verstappen skulle vinna med hjälp att domarna. Kändes otroligt märkligt allting.

Intressant fråga faktiskt och jag satt och uppdaterade livebetting hela vägen så jag kan svara på den: varvet innan Latifi kraschade så var oddset på att Hamilton skulle vinna loppet 1.05 gånger pengarna och oddset på Max var 21.00 gånger pengarna. Det om något förklarar väldigt tydligt vilket rån som skedde.
Senast redigerad av BiffTannen 2021-12-13 kl. 17:51.
2021-12-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dnoil
Jag saknar Charlie Whiting, är övertygad att det hade blivit snyggare då.

Du missar en liten detalj i din sågning av Mercedes strategi, tävlingsledningen sa till en början att inga bilar kommer att få återvarva sig, det är en skit viktig detalj, hade inte det meddelandet dykt upp så hade de troligen (50/50) också gått in och bytt däck, när tävlingsledningen sedan ändrar sig då är det för sent, då kan inte Mercedes gå in längre, då hade de ju hamnat riktigt riktigt långt bak.

Nej, här har du faktiskt fel!

När de sa att de inte skulle släppa förbi dem hade max redan varit inne och bytt. Detta har jag redan påpekat för dig att när Hamilton på varv 54 pratar med sin depåkille så säger de att bilarna kommer att släppas förbi och att max kommer att vara precis bakom honom med nya däck.

EFTER det kommer infon om att inte släppa förbi, och då var redan försent att gå in, iom att då skulle Hamilton hamna bakom ickevarvade förare.

Du kan ju inte dra argument som inte stämmer med vad som skedde.

Det spelade alltså ingen roll, och det är inte heller det Mercedes protesterar emot, de protesterar emot att inte alla 8 bilarna släpotes förbi.
2021-12-13, 17:38
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Nej, hade Hamilton gått in direkt, före Verstappen, hade det varit han som legat bakom med nya softdäck. Så de hade visst möjligheten, men när väl Verstappen gått in var det försent.

Jag har lyssnat igenom radiokommunikation hos båda teamen, och infon om att bilarna INTE fick passera kom när Verstappen redan varit i depån. Mercedes tog alltså beslutet att stanna ute innan något snack om att bilar inte skulle på passera. När den infon kom och sen att de fick passera igen påverkade inte teamens strategi överhuvudtaget, då besluten redan var tagna.

Men det är tyvärr många som missat det, och tror att mercedes valde strategi på den infon, men så var det inte.

Antingen hade de inte tänkt igenom sina val ordentligt, eller så chansade de på att det skulle vara gulflagg resten av loppet.

En omstart är ju minst lika kontroversiell, hade Max vunnit där hade det varit EXAKT samma gnäll ifrån Mercedes som vi har nu.

Det hade inte varit samma sak. När Max gick in så var hans däck mer eller mindre nya (10 varv kanske?) men de valde att ge han helt nya medans Hamilton hade 45 varv gamla däck så det hade vart Hamiltons nya mot Max 10 varv gamla (någorlunda jämnt) men nu blev det Max nya mot Hamiltons 45 varv gamla. Som att slänga in ett lejon i ett rum med en hundvalp…
2021-12-13, 17:40
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det är en eller flera Saftycars i nästan varje race, då brukar fältet samla ihop sig. Nu gick Verstappen in och bytte däck under SC, vilket Hamilton nästan alltid gör men inte just denna gång. Sedan återstartade racet och Hamilton och Verstappen raceade mot varandra. Max tog det, delvis för att han hade bättre däck.

Alltså inte Wretling. Det var race.

Delvis? Endast och uteslutande för att han hade HELT NYA mjuka mot Hamiltons 45 varv(!) gamla medium…
2021-12-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffTannen
Intressant fråga faktiskt och jag satt och uppdaterade livebetting hela vägen så jag kan svara på den: varvet innan Latifi kraschade så var oddset på att Hamilton skulle vinna loppet 1.005 gånger pengarna och oddset på Max var 21.00 gånger pengarna. Det om något förklarar väldigt tydligt vilket rån som skedde.

Det är väl inget rån bara för att förutsättningarna ändras?
2021-12-13, 17:45
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
De var ju jämsides, och direkt efter var han 1,5 sekund före, han gav som mest tillbaka några tiondelar.

På Monza släppte Hamilton först fram verstappen, men trängde sen av honom (vilket i sig är ok) men räknade inte med att Verstappens bil skulle studsa upp och träffa honom.

Men visst har Max gjort några fulträngningar helt klart, men Hamilton trängde å andra sidan sig in och skickade Max i väggen i 285 km/h.

Oavsett är slutresultatet helt rättvist över säsongen, Max har vunnit mest, lett flest varv och flest pole position.

Och anser fortfarande att Masi tog rätt beslut. Fanns inget beslut som inte skulle diskuterats i efterhand i det läget. Mercedes hade bollen men tappade bort den, och det försöker man nu istället lösa med juridik istället för på banan.

Vunnit mest, om man räknar 2 varvs farsen i Belgien ja.
2021-12-13, 17:47
Medlem
Citat:
Det hade inte varit samma sak. När Max gick in så var hans däck mer eller mindre nya (10 varv kanske?) men de valde att ge han helt nya medans Hamilton hade 45 varv gamla däck så det hade vart Hamiltons nya mot Max 10 varv gamla (någorlunda jämnt) men nu blev det Max nya mot Hamiltons 45 varv gamla. Som att slänga in ett lejon i ett rum med en hundvalp…

Men mercedes är snabbare, och det är även viss skillnad på hårda och mjuka däck.

Med tanke på effektövertaget i Hamiltons bil hade han förmodligen haft lättare att komma förbi.

Mercedes fegade, losade och får ta konsekvensen av det. Hamilton själv ville ju gå in, men fick nej
Senast redigerad av Wowbagger2000 2021-12-13 kl. 17:54.
2021-12-13, 17:52
Medlem
[Q iUOTE=TyrgilScramasax|78308072]Jag undrar dock, om tävlingsledningen sagt att inga bilar skulle få återvarva sig i händelse av gulflagg, varför tog Red Bull då in Verstappen?

Skulle hans chans vara bättre på nya mjuka däck på plats sex sju om/när säkerhetsbilen åker åt sidan.
Eller skulle hans chans vara bättre på typ 20 varv nyare hårda däck direkt bakom Hamilton.

Även om Hamiltons däck var väldigt slitna så lyckades inte Verstappen ta in särskilt mycket på slutet (innan gulflagg). Det var konstant 11 sekunder de sista varven innan gulflagg.

Jag sågar absolut inte Mercedes, de hade ett väldigt svårt läge: skulle man kunna låta racet komma igång igen överhuvudtaget eller skulle det bli målgång bakom säkerhetsbilen? Om Hamilton hade dykt in i depån vad hade Red Bull gjort då? Låtit Verstappen vara kvar som sedan skulle ha kunnat rullat in som segrare bakom säkerhetsbilen. Väldigt, väldigt svårt beslut för Mercedes som behövde fatta inom några sekunder (vet inte hur långt det var till depån när Vertappen åkte in, hade Hamilton kunnat åka in på det varvet?). Här är kanske ett fall när det är lättare att ligga tvåa än etta, i alla fall att fatta större beslut, som att Red Bull har fördelen att kunna fatta beslut om depåstopp efter Mercedes.[/quote]

Infon kom efter att Verstappen bytt däck. Mercedes hade en lucka på typ 5-10 sekunder innan depån att bestämma sig på.

Iof inte helt lätt, men å andra sidan ska de ha planerat för sådant här innan, dvs vad gör vi om det blir en krasch när det är mindre än 10 varv kvar, 5 varv kvar osv

Jag tror de var lite självgoda på slutet, och när gulflaggan kommer gör de det enklaste beslutet, att stanna kvar ute.

Det kom ingen info inom 10 sekunder om att passeringar inte skulle ske, det tog flera varv innan den kom.

Jag satt och kollade repriser halva kvällen igår för att verkligen få en bild över vad som skedde.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2021-12-13 kl. 17:55.
2021-12-13, 17:52
Medlem
Citat:
Delvis? Endast och uteslutande för att han hade HELT NYA mjuka mot Hamiltons 45 varv(!) gamla medium…

Klart det var så, däckstrategi är en stor del av F1 racing.
2021-12-13, 17:53
Medlem
Citat:
Vunnit mest, om man räknar 2 varvs farsen i Belgien ja.

10-8, vad är problemet?
2021-12-13, 18:23
Medlem
DjPuttes avatar
https://www.motorsportmagazine.com/a...f-abu-dhabi-gp
Rätt intressant artikel detta som belyser vad Masi ignorerade avd det stod i reglerna och gav Max segern, Klart som sjutton Merceders reagerar som dem gjorde iom de fel Masi gjorde och eg skulle loppet blitt flaggad då varvningarna skulle ske men Masi valde ngt annat!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in