2021-12-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeliciousUS
Är inte pandemin över? Är det inte bara media som försöker hålla den levande?
2 år har snart gått och jag känner inte 1 enda person som blivit allvarligt sjuk.
Och då vet jag väldigt många som har testat positivt.

Testade själv positivt också. Var hemma 2 veckor från jobbet. Hade kunnat jobba varenda dag!

Och alla säger ju att omikron eller vad den nu heter är mildare!
Är det inte dags att gå tillbaka till det normala?

Jo det blir väl dags när omikron slår ut deltan.
Men folk är ju så totalt insnöade på vaccinpass och boosterdos till alla samt kan endast repetera det som sägs på svt och tv4, så det lär väl dröja.

Jag har en kollega som är pensionär nu, han vill absolut inte bli smittad mest för hans frus skull säger han (astma eller nåt).
Jaja vi jobbar på ett hotell, sen har han tagit deltidsjobb på ett dagis och han åker kollektivtrafik ibland. "Ingen har munskydd på bussen" klagar han alltid på.
Jag lovar, om han blir sjuk kommer han skylla på mig eller "min sort" som är ovaccinerad. Det kan omöjligt vara hotellgäster, dagisbarn eller kollektivtrafiken.
Sen är jag konstig tydligen som tycker att tvångsvaccinering är sjukt.
Men allt är mitt fel för jag är ovaccinerad, det är vi som håller igång smittspridningen enligt honom.

Ja usch vilken hemsk människa jag är.
Meanwhile är det en person som kommer till jobbet sjuk, och jag blir inbjuden på kalas av någon som är sjuk men det får man inte reda på förrän man är där. Båda dessa vaccinerade.
Men visst, det är jag som är oansvarig.
Hur fan ska man resonera med folk om dom håller på såhär?
Citera
2021-12-13, 15:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Men vaccinen minskar ju inte på smittspridningen om personerna står/sitter tillräckligt nära varandra? Det är ju julbordssmittan i Norge ett bra bevis på.

Om riskgrupperna är vaccinerade så borde inte alla behöva vaccinera sig.

Ska oskyddade skydda de skyddade genom att använda det skydd som inte skyddade de skyddade?

Vaccinet skyddar åtminstone mot allvarlig sjukdom och död, om man har ett normalt immunförsvar. Har man inte det, så hjälper inte vaccinerna. De är till för att trigga immunförsvaret, men kan inte trigga något som inte finns där från början.

Ja, när man börjar bli äldre, så går alla funktioner i kroppen tyvärr ner. Även immunförsvarets funktioner. Personer över 65 kanske inte ska delta i sådana aktiviteter som julbord, körsång, eller gå på konserter där man sitter nära andra i över en timme. Även om de är vaccinerade, och alla andra också. Jag tror tyvärr att det behövs en rekommendation för äldre och i riskgrupp att akta sig igen nu, ÄVEN om de är vaccinerade...

Dessutom befinner vi oss nu i den värsta säsongen på året, för luftvägsinfektioner överhuvudtaget. Det verkar FHM ha glömt?
Citera
2021-12-13, 15:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men vaccinen minskar ju inte på smittspridningen om personerna står/sitter tillräckligt nära varandra? Det är ju julbordssmittan i Norge ett bra bevis på.

Om riskgrupperna är vaccinerade så borde inte alla behöva vaccinera sig.

Ska oskyddade skydda de skyddade genom att använda det skydd som inte skyddade de skyddade?
Tanken är enkel;

Inte alla människor utvecklar immunitet på samma vis, och framförallt människor med svagt immunförsvar responderar dåligt på vaccination.

Tanken är alltså att ju fler runt dem vi kallar sköra som vaccinerar sig, desto mindre sannolikt att de med svagt immunförsvar smittas trots deras vaccination.

Det funkar bra när det gäller vaccin som ger kraftigt minskad risk att sprida smitta.
Vad gäller vaccinen mot Sars2 får vi tyvärr konstatera att de är ganska kass. De ger uppenbart ett visst skydd mot svår sjukdom och även död, åtminstone i 6 månader och kanske längre, men mer duger de inte till.
Bättre då att ta antikroppstest på vaccinerade sköra, så att de vet hur det ligger till med deras eget skydd.
Citera
2021-12-13, 15:33
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Se min edit.
Vaccination är i första hand till för att minska epidemisk spridning.
Att minska epidemisk spridning är bra för alla, oavsett hur mottagliga de är som individer, eftersom epidemier påverkar samhällen mera än individer.
Citera
2021-12-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Och vaccin hjälper, men är inte ett magiskt skydd mot smitta.

Hur ska vaccinet minska smittan mot >65år äldre tänker du?
Citera
2021-12-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inte om vaccinerades beteende påverkas av att de är vaccinerade till att bli mer smittspridande.

Till skillnad från ovaccinerade som håller sig hemma, fromma som lamm (Obs! Kanske ironi)
Citera
2021-12-13, 15:52
Medlem
Beaver14s avatar
Så, nu vet vi att en person i världen har dött av/med Omikron. Dags att slå igen butiken (världen).
Samtidigt går våra grannar i väst (Norge alltså) full bananas och spår 300.000 fall om dagen. Jösses, finns det ingen självinsikt i sina beräkningar.
Citera
2021-12-13, 15:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Så, nu vet vi att en person i världen har dött av/med Omikron. Dags att slå igen butiken (världen).
Samtidigt går våra grannar i väst (Norge alltså) full bananas och spår 300.000 fall om dagen. Jösses, finns det ingen självinsikt i sina beräkningar.
Samtliga i befolkningen smittade på 18 dagar, troligt.
Vad fan tar det åt folk i den här pandemin, vanligtvis smarta människor slutar tänka, hur fan kan det vara så lätt att få med människor i en masspsykos ? helt obegripligt.
Citera
2021-12-13, 15:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
I Sverige rapporterades 15.000 döda med Covid-19. 8000 konstaterades senare döda i Covid-19, en inte oansenlig skillnad.

Var har du fått det ifrån?
Citera
2021-12-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Vaccination är i första hand till för att minska epidemisk spridning.
Att minska epidemisk spridning är bra för alla, oavsett hur mottagliga de är som individer, eftersom epidemier påverkar samhällen mera än individer.

Vaccinet verkar vara till för olika saker varje dag.
Vad är epidemisk spridning och hur stoppas det av ett vaccin som inte stoppar spridning?
Citera
2021-12-13, 16:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Om det är så den stora majoriteten blir lika sjuka med eller utan vaccin så finns det ju ingen mening med att massvaccinera folk. Vaccinen stoppar uppenbarligen ingen smittspridning heller.

Så vad är egentligen poängen med att vaccinera personer under 70 år?
Jo, om vaccinerade inte blir allvarligt sjuka så är det nu viktigare än någonsin att vaccinera så många som möjligt. Just därför Omikron tycks spridas trots vaccinerna.
Citera
2021-12-13, 16:01
Medlem
Norge kommer få det tufft i.o.m alla är riskgrupp där. Ett litet stickprov på skidlandslaget visar t ex att 100-110% är i behov av astmamedicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in