2021-12-13, 15:09
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du tycker inte man kan identifiera 4 tydliga vågor från deras dödskurvan?
Vi kan identifiera fyra vågor om vi tittar på
  1. CPR-test
  2. sjukhusinläggningar
  3. dödsfall (överdödlighet och/eller covid-positiva)
En femte våg har precis börjat, som rimligen kommer att förklaras med antingen vintern eller också omikron.
Citera
2021-12-13, 15:09
Medlem
Är inte pandemin över? Är det inte bara media som försöker hålla den levande?
2 år har snart gått och jag känner inte 1 enda person som blivit allvarligt sjuk.
Och då vet jag väldigt många som har testat positivt.

Testade själv positivt också. Var hemma 2 veckor från jobbet. Hade kunnat jobba varenda dag!

Och alla säger ju att omikron eller vad den nu heter är mildare!
Är det inte dags att gå tillbaka till det normala?
Citera
2021-12-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du kanske ska recensera Expressen i media och journalistik?

Inget är tydligt alls bara för att någon skriver så i expressen.

Så nu är inte MSM trovärdig som grund längre?
Där kan jag iof hålla med dig.
Eller vad menar du?

Detta är iaf en artikel om stor spridning.
Och jag ställde en följdfråga om denna spridning bör innebära att vi snart kan bedöma Omikrons farlighet.
Citera
2021-12-13, 15:16
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Om det är så den stora majoriteten blir lika sjuka med eller utan vaccin så finns det ju ingen mening med att massvaccinera folk. Vaccinen stoppar uppenbarligen ingen smittspridning heller.

Så vad är egentligen poängen med att vaccinera personer under 70 år?
Idén med att vaccinera personer under 65 är att minska risken för dem över 65 att bli smittade.

Poängen med att vaccinera personalen inom äldreomsorg och sjukvård är att de inte ska smitta dem som är gamla och sköra

I det här fallet får personer under 65 med diabetes, Downs syndrom, övervikt, etc. kategoriseras tillsammans med pensionärerna.
Citera
2021-12-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeliciousUS
Är inte pandemin över? Är det inte bara media som försöker hålla den levande?
2 år har snart gått och jag känner inte 1 enda person som blivit allvarligt sjuk.
Och då vet jag väldigt många som har testat positivt.

Testade själv positivt också. Var hemma 2 veckor från jobbet. Hade kunnat jobba varenda dag!

Och alla säger ju att omikron eller vad den nu heter är mildare!
Är det inte dags att gå tillbaka till det normala?

Om vi säger att drygt 2 miljoner har drabbats av Covid 19 och vi har 15 191 döda så innebär det att 0,76% av de som får Covid 19 dör.

På ett ungefär dör det 508 personer på 100 000 av influensa varje år. Skillnaden mellan att dö av Covid 0,76% och dö i influensa 0,51% är således snarlik. Varför denna hets att vaccinera alla åldrar i princip? Vill inte minnas under mina år att det varit så hektiskt påtryck från vänster och höger att vaccinera sig mot någon influensa och införskaffa pass för den delen.

Det är för fasen större risk att dö av råttgift oavsiktligen. 0,84% chans.
Citera
2021-12-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Idén med att vaccinera personer under 65 är att minska risken för dem över 65 att bli smittade.

Poängen med att vaccinera personalen inom äldreomsorg och sjukvård är att de inte ska smitta dem som är gamla och sköra

I det här fallet får personer under 65 med diabetes, Downs syndrom, övervikt, etc. kategoriseras tillsammans med pensionärerna.

Jag förstår inte, de är ju vaccinerade?
Citera
2021-12-13, 15:18
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Jag förstår inte, de är ju vaccinerade?
Och vaccin hjälper, men är inte ett magiskt skydd mot smitta.
Citera
2021-12-13, 15:21
Medlem
Zloths avatar
Citat:

Men vaccinen minskar ju inte på smittspridningen om personerna står/sitter tillräckligt nära varandra? Det är ju julbordssmittan i Norge ett bra bevis på.

Om riskgrupperna är vaccinerade så borde inte alla behöva vaccinera sig.

Ska oskyddade skydda de skyddade genom att använda det skydd som inte skyddade de skyddade?
Citera
2021-12-13, 15:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De har sommar i Sydafrika nu t.ex. och säsonginfluensan försvinner verkligen mellan säsongerna. Så nej. vi har vågor med toppar och dalar.
Jo de har sommar men Johannisburg ligger på 26 sydlig latitud, närmare ekvatorn än Kairo, så skillnaderna mellan vinter och sommar är inte markanta. Dagstemperatur varierar månadsvis mellan 15 och 25 grader, som under perioden maj till september i Stockholm. De har alltså sommar året runt med svenska mått mätt.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 15:24.
Citera
2021-12-13, 15:23
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Men vaccinen minskar ju inte på smittspridningen om personerna står/sitter tillräckligt nära varandra? Det är ju julbordssmittan i Norge ett bra bevis på.
Det där lär du inte kunna bevisa.
Personligen tror jag att du har fel, men det går såklart inte heller att bevisa.

Jag är alltså övertygad om att vaccinering minskar smittspridningen.
Citera
2021-12-13, 15:23
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Personligen tror jag att du har fel, men det går såklart inte heller att bevisa.

Se min edit.
Citera
2021-12-13, 15:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Inte om vaccinerades beteende påverkas av att de är vaccinerade till att bli mer smittspridande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in