2021-12-13, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Vad är din defintion av "pengar"? Leaston säger att fastigheten stigit i värde, inte att pengarna stigit i värde. Fiat-pengar sjunker i värde hela tiden. Sitter du hellre på ett bankkonto utan ränta än en fastighet som stiger i värde hela tiden?

Nej. Jag realiserar illikvida tillgångar och transfererar dom till saker jag behöver typ mat och husrum etc.

En tomt på Manhattan kunde under väldigt lång tid inte användas till ett skit och därför är det troligt att markplätten bytt ägare flera gånger under tiden. Ungefär som bitcoin, den allra största delen av befintliga btc har bytt ägare flera gånger sedan start just pga. pengar är värda mer idag än imorgon.
Citera
2021-12-13, 08:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Nej. Jag realiserar illikvida tillgångar och transfererar dom till saker jag behöver typ mat och husrum etc.
Och det skall man göra för att överleva.
Jag pratar dock om de som har ett sparande, utöver det som läggs på det nödvändiga.

Citat:
En tomt på Manhattan kunde under väldigt lång tid inte användas till ett skit och därför är det troligt att markplätten bytt ägare flera gånger under tiden. Ungefär som bitcoin, den allra största delen av befintliga btc har bytt ägare flera gånger sedan start just pga. pengar är värda mer idag än imorgon.
Tack för att du belyser poängen.
Alla de som sålt mark på Manhattan genom århundradena har gjort bort sig. Det dom borde gjort istället var att göra det nuvarande markägare gör, dvs kapitalisera på sin mark genom att hyra ut den dyrt.

I en hyperbitcoiniserad värld så kommer Bitcoin vara en bristvara. Det är bättre att kapitalisera på den än att sälja den, precis som i Manhattan fallet. Om det är svårt att förstå, så är problemet din begränsade kunskap om ekonomi som är så mycket större än kom-ihåg-lappen du har med dig till ICA. En entreprenör förstår detta.

Sälj inga Bitcoin om du inte måste. Ditt framtida jag, och dina framtida generationer kommer tacka dig i en hyperbitcoinserad värld.

Diskussionen borde istället vara: Finns det någon anledning att det inte blir en hyperbitcoinserad värld i framtiden?
Citera
2021-12-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Och det skall man göra för att överleva.
Jag pratar dock om de som har ett sparande, utöver det som läggs på det nödvändiga.

Tack för att du belyser poängen.
Alla de som sålt mark på Manhattan genom århundradena har gjort bort sig. Det dom borde gjort istället var att göra det nuvarande markägare gör, dvs kapitalisera på sin mark genom att hyra ut den dyrt.

I en hyperbitcoiniserad värld så kommer Bitcoin vara en bristvara. Det är bättre att kapitalisera på den än att sälja den, precis som i Manhattan fallet. Om det är svårt att förstå, så är problemet din begränsade kunskap om ekonomi som är så mycket större än kom-ihåg-lappen du har med dig till ICA. En entreprenör förstår detta.

Sälj inga Bitcoin om du inte måste. Ditt framtida jag, och dina framtida generationer kommer tacka dig i en hyperbitcoinserad värld.

Diskussionen borde istället vara: Finns det någon anledning att det inte blir en hyperbitcoinserad värld i framtiden?

Du gör som du vill, jag svarade på varför folk säljer mark på Manhattan eller bitcoins.
Citera
2021-12-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Ok, jag utvecklar mina funderingar ytterligare. Ofta i samtal (exempelvis podcasts) om bitcoin så påtalas alla problem vi har med nuvarande ekonomiska system och valutor: Fiatvalutor som inte har något egentligt värde, pengar som skapas av skulder och trycks på löpande band, ohållbara skuldnivåer, osv. Sen kommer man in på bitcoin och halleluja-stämningen utbryter. Man liksom insinuerar att bitcoin skulle vara en fantastisk lösning på dessa problem. Plus att det skulle ge någon slags universal frihet till ”folket” eftersom den inte styrs av någon maktelit eller centralbank. Men jag kan inte komma på att jag nån gång hört någon uttala konkret hur bitcoin löser dessa problem. Hur ser planen ut liksom?

Låt säga att bitcoin etablerar sig om en store of value. På vilket sätt får det fantastiska positiva effekter för mänskligheten? Är det inte bara att byta en pryl mot en annan? Och i övrigt så ser allt likadant ut.

Jag vet inte vilka poddar du lyssnar på men de poddar jag hört så är den stora majoritetens syn på Bitcoin att det i bästa fall är att jämföra med en lottokupong. Det är nån enstaka som gillar det men ingen ser värdet i den på riktigt.
Citera
2021-12-13, 11:07
Medlem
Citat:
Du gör som du vill, jag svarade på varför folk säljer mark på Manhattan eller bitcoins.
Det finns många anledningar till varför folk säljer. Om man köpte BTC på $1 så är det inte konstigt att man vill sälja av en del nu. Man kanske inte behöver mer än 100 miljoner? Man kanske vill köpa hus? Ha fiat-pengar så man slipper jobba mer etc.

Om man inte redan blivit ekonomiskt oberoende finns ingen anledning att ta pengar från investeringar för att konsumera. Då har man förmodligen gjort något fel.
Citera
2021-12-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Ok, då får du gärna utveckla! Finns det någon anledning? Och: Finns det några fördelar med att leva i denna potentiella värld? Kommer det leda till att gemene man blir friare/lyckligare/rikare?
Citera
2021-12-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag vet inte vilka poddar du lyssnar på men de poddar jag hört så är den stora majoritetens syn på Bitcoin att det i bästa fall är att jämföra med en lottokupong. Det är nån enstaka som gillar det men ingen ser värdet i den på riktigt.
Berätta gärna vilka poddar som påstår att BTC är en "lottokupong".

"Nån enstaka som gillar det" ...BTC har ett marknadsvärde på ca $923B. Senast under 24h en volym på ca $23.5B ...
Citera
2021-12-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ok, då får du gärna utveckla! Finns det någon anledning? Och: Finns det några fördelar med att leva i denna potentiella värld? Kommer det leda till att gemene man blir friare/lyckligare/rikare?
Blev människor lyckligare/friare/rikare med Internet?
Någonting som vem som helst kan skaffa utan att behöva ta hjälp av myndigheter eller banker är väl något som gör folk friare?
Citera
2021-12-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

Jo, de flesta tycker ju det :-) Jag syftade på poddar som gästas av cryptofrälsta och dess förespråkare. Själv har jag inte bestämt mig alls om jag tycker bitcoin är nått att ha, är väldigt neutral och intresserad av all input oavsett för eller emot. Jag startade tråden för att jag var intresserad om det fanns mer info och tankar kring hur en bitcoin-dominerad värld skulle se ut och fungera.
Citera
2021-12-13, 12:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ok, då får du gärna utveckla! Finns det någon anledning? Och:
Nej jag ser inga rimliga anledningar till att vi INTE skulle gå mot en hyperbitcoiniserad värld.
Därför säljer jag inte mina Bitcoin, utan jag köper mer när den dippar.
Tänk att stå där om några år när Bitcoin är värd $5M och då ha trade:at bort 75% av de Bitcoin man hade några år tidigare.

Citat:
Finns det några fördelar med att leva i denna potentiella värld? Kommer det leda till att gemene man blir friare/lyckligare/rikare?
Fördelen är att det är lätt att parkera sitt kapital i något som står starkt mot den eviga inflationen.
Bitcoin kommer göra för finans vad Internet gjorde för Informations Teknologi, så ja det finns enorma fördelar att leva i sådan värld.
Den som köper på sig Bitcoin nu kan jämföras med den som köpte på sig Google/Facebook/Amazon aktier 2005. Antar att en sådan person är "friare/lyckligare/rikare" idag.
Senast redigerad av Leaston 2021-12-13 kl. 12:18.
Citera
2021-12-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det finns många anledningar till varför folk säljer. Om man köpte BTC på $1 så är det inte konstigt att man vill sälja av en del nu. Man kanske inte behöver mer än 100 miljoner? Man kanske vill köpa hus? Ha fiat-pengar så man slipper jobba mer etc.

Om man inte redan blivit ekonomiskt oberoende finns ingen anledning att ta pengar från investeringar för att konsumera. Då har man förmodligen gjort något fel.

Ja, exakt. FÖR ATT MAN VILL HA PENGAR NU ISTÄLLET FÖR I FRAMTIDEN.
Citera
2021-12-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ja, exakt. FÖR ATT MAN VILL HA PENGAR NU ISTÄLLET FÖR I FRAMTIDEN.
Vilka är "man"? Det är relativt. Alla tänker inte som du och har inte samma behov som dig. Sluta generalisera vad "folk" vill.

Säg det till miljardärer vars förmögenhet ligger 80-90% i aktier. Hur ska du kunna få din förmögenhet att växa om du bara är intresserad av att ha pengar idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in