2021-12-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Berätta gärna vilka poddar som påstår att BTC är en "lottokupong".

"Nån enstaka som gillar det" ...BTC har ett marknadsvärde på ca $923B. Senast under 24h en volym på ca $23.5B ...

Nu pratade jag inte om värdet på Bitcoin, utan om de poddar jag lyssnat på och hur de ser på Bitcoin.

25minuter, Rikatillsammans, Outsiders är några, men det finns fler såklart.

Finns många gamla rävar inom ekonomi som inte ser varken hypen eller dagens värde i den, eller varför just Bitcoin kommer överleva 2021-2022års tok-crypto-rally.
Citera
2021-12-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Jo, de flesta tycker ju det :-) Jag syftade på poddar som gästas av cryptofrälsta och dess förespråkare. Själv har jag inte bestämt mig alls om jag tycker bitcoin är nått att ha, är väldigt neutral och intresserad av all input oavsett för eller emot. Jag startade tråden för att jag var intresserad om det fanns mer info och tankar kring hur en bitcoin-dominerad värld skulle se ut och fungera.

Förstår dig.
Jag har inte lyssnat på så många såna poddar än.

Har du någon att rekommendera där de försöker förklara Bitcoins plats och existens i världsekonomin?

Jag är ju inte dummare än att jag fattar att nån form av Cryptovaluta kommer klara sig bra i konkurrensen med resten, frågan är om det blir Bitcoin.
Citera
2021-12-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Nu pratade jag inte om värdet på Bitcoin, utan om de poddar jag lyssnat på och hur de ser på Bitcoin.

25minuter, Rikatillsammans, Outsiders är några, men det finns fler såklart.

Finns många gamla rävar inom ekonomi som inte ser varken hypen eller dagens värde i den, eller varför just Bitcoin kommer överleva 2021-2022års tok-crypto-rally.
Rikatillsammans har jag lyssnat på och det är inte en speciellt bra källa för att lära sig mer om krypto. Dessa personer vågar inte ens köpa BTC.

Svenska spel säljer ca 300k trisslotter per dag i Sverige, men folk vågar ändå inte köpa BTC. Vad är det som skulle vara bättre med triss än BTC?

Lyssna på "Dom kallar oss krypto" istället.
Citera
2021-12-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Rikatillsammans har jag lyssnat på och det är inte en speciellt bra källa för att lära sig mer om krypto. Dessa personer vågar inte ens köpa BTC.

Svenska spel säljer ca 300k trisslotter per dag i Sverige, men folk vågar ändå inte köpa BTC. Vad är det som skulle vara bättre med triss än BTC?

Lyssna på "Dom kallar oss krypto" istället.

Nu rekommenderar ju ingen av poddarna att du skulle köpa triss eller en lottokupong heller, utan det var en jämförelse eftersom att de flesta som sysslar med att köpa aktier/fonder/råvaror utgår från ett värde som går att räkna på, vilket inte Bitcoin har utan det blir mer en kvalificerad gisdning om hur alla andra ser och behandlar Bitcoin.
Tex om det skulle visa sig att det är nån välkänd bedragare som ligger bakom Bitcoin så skulle värdet rasa ner i botten, eftersom att det bara är ett påhittat system, om du förstår?
Jämför man med en Aktie eller Guld då in det ju tappa värde men är antagligen tillbaka inom en snar framtid.

Jag säger inte att jag tycker att Bitcoin är skit, utan att dessa poddar inte ser och förstår värdet i Bitcoin (vilket inte är samma sak som att helt skita i Bitcoin eller Crypto).
Citera
2021-12-13, 14:32
Medlem
Citat:
Nu rekommenderar ju ingen av poddarna att du skulle köpa triss eller en lottokupong heller, utan det var en jämförelse eftersom att de flesta som sysslar med att köpa aktier/fonder/råvaror utgår från ett värde som går att räkna på, vilket inte Bitcoin har utan det blir mer en kvalificerad gisdning om hur alla andra ser och behandlar Bitcoin.
Tex om det skulle visa sig att det är nån välkänd bedragare som ligger bakom Bitcoin så skulle värdet rasa ner i botten, eftersom att det bara är ett påhittat system, om du förstår?
Jämför man med en Aktie eller Guld då in det ju tappa värde men är antagligen tillbaka inom en snar framtid.

Jag säger inte att jag tycker att Bitcoin är skit, utan att dessa poddar inte ser och förstår värdet i Bitcoin (vilket inte är samma sak som att helt skita i Bitcoin eller Crypto).
Det spelar ingen roll vem som ligger bakom BTC. Allt är open-source. Det går att se hur systemet funkar utan att veta vem som skapat systemet. Skaparen av systemet kan heller inte styra över systemet.

Rikatillsammans säger såklart inte att man ska köpa trisslotter, men det jag menade var att så många människor som är skeptiska till BTC ändå väljer att köpa lotter. Det är väldigt skrattretande.

Rikatillsammans (killen) säger sig förstå hur BTC funkar och hade över en timmes video där han förklarade grunderna och även tycker om konceptet. Sen avslutar han med att han fortfarande tycker det är för osäkert och vill vänta med att köpa. Ska han vänta tills värdet ligger på $1M eller $10M? Det återstår att se.

Jag kan lova dig att om alla människor i Sverige köpte BTC istället för triss (från idiotiska svenska staten) så kommer man ha MYCKET MYCKET större chans att bli rik. Varför skulle man annars köpa triss?

Jag köper krypto till uppesittarkvällen istället för Bingolotto.
Citera
2021-12-13, 15:48
Medlem
Leastons avatar
Frågan att ställa sig här, när det gäller poddar som talar för eller emot Bitcoin, är:

Är de som talar i podden kunniga inom Bitcoin?
* Om ja ---> då kan du lägga vikt vid vad dom säger
* Om nej ---> då skall du inte använda dem som källa att hämta kunskap ifrån.

Svårare är det inte.
Detta gäller allt här i livet. Välj att lyssna på forskare, vetenskapsmän, professorer och andra experter inom ett område och lyssna mindre på folk som inte har så bra koll på vad dom pratar om.
Citera
2021-12-13, 16:18
Medlem
Citat:
Förstår dig.
Jag har inte lyssnat på så många såna poddar än.

Har du någon att rekommendera där de försöker förklara Bitcoins plats och existens i världsekonomin?

Jag är ju inte dummare än att jag fattar att nån form av Cryptovaluta kommer klara sig bra i konkurrensen med resten, frågan är om det blir Bitcoin.

Jag tycker denna där JB Peterson pratar med ett gäng superinsatta bitcoin-entusiaster är bra. Bla är Breedlove med som någon tidigare i tråden rekommenderade. Det här är ju såklart anhängare av bitcoin så det är def från den positiva synvinkeln.
https://www.youtube.com/watch?v=iVym9wtopqs

Sen är det intressant när Buffet talar om bitcoin och att det är en tillgång som inte skapar något värde. Det i sig är intressant och sammanfaller lite med mina funderingar kring om det finns några positiva effekter för världen i stort eller om det mest "positiva" utfallet är att göra ett fåtal spekulanter rika.
https://www.youtube.com/watch?v=PxA7sH5ZqLA
Citera
2021-12-13, 16:32
Medlem
Citat:
Jag tycker denna där JB Peterson pratar med ett gäng superinsatta bitcoin-entusiaster är bra. Bla är Breedlove med som någon tidigare i tråden rekommenderade. Det här är ju såklart anhängare av bitcoin så det är def från den positiva synvinkeln.
https://www.youtube.com/watch?v=iVym9wtopqs

Sen är det intressant när Buffet talar om bitcoin och att det är en tillgång som inte skapar något värde. Det i sig är intressant och sammanfaller lite med mina funderingar kring om det finns några positiva effekter för världen i stort eller om det mest "positiva" utfallet är att göra ett fåtal spekulanter rika.

Ska kolla upp det, Ty!

Lyssnade på ett avsnitt av Outsiders tror jag det var, där Martin Sandqvist hade en spaning om varför just Bitcoin som världens första Cryptovaluta ska vara den valuta som håller och står stadigt när nya digitala valutor (mer eller mindre tekniskt briljanta) poppar upp hela tiden.

En ganska bra spaning med tanke på att det mesta "första" som kommit/uppfunnits, tex bilar, antagligen de flesta uppfinningar, snabbt blivit omsprungna tekniskt.

Så det mest logiska är att nån av alla nya digitala valutor visar sig vara bättre på alla sätt och då springer åttor runt bitcoin.

Men jag är såklart inte rätt person att tänka ut hur det går.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-12-13 kl. 16:38.
Citera
2021-12-13, 16:38
Medlem
smygrasistens avatar
Citat:

Bör tilläggas att Buffet själv aldrig skapat något av värde. Han har uppfunnit och producerat...ingenting.
Citera
2021-12-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygrasisten
Bör tilläggas att Buffet själv aldrig skapat något av värde. Han har uppfunnit och producerat...ingenting.

Men han förstår sig på hur marknaden fungerar bättre än 99% av oss andra.
Citera
2021-12-13, 16:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygrasisten
Buffet har inte heller investerat i FANG bolagen...
Citera
2021-12-13, 16:50
Medlem
Citat:
En ganska bra spaning med tanke på att det mesta "första" som kommit/uppfunnits, tex bilar, antagligen de flesta uppfinningar, snabbt blivit omsprungna tekniskt.

Så det mest logiska är att nån av alla nya digitala valutor visar sig vara bättre på alla sätt och då springer åttor runt bitcoin.

Men jag är såklart inte rätt person att tänka ut hur det går.
Se bitcoin som ett protokoll, ett nätverk, precis som internet. Vi har ersatt inte internet-tekniken med http och ip adresser, trots att den från början inte var skalbar.
Det är här diskussionen uppstår om skalningen av bitcoins transaktioner görs i ett annat lager eller en annan valuta tar över.

Citat:
Men han förstår sig på hur marknaden fungerar bättre än 99% av oss andra.
Han har också missat Facebook, Google, Amazon. Han är för gammal för att förstå sig på teknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in