Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Förklara med hjälp av materialet hur SE kunnat hjälpa till med/sett framstupa sidoläge om han kommer ut på Sveavägen efter skotten som du menar att han gjort?
Tidsmässigt ser jag inga problem med SE's utsagor. Samt utifrån vad vittnena säger.
Jag ser på samma sätt att Bengt P. som anländer senare har samma uppfattning att Palme vänts till framstupa sidoläge. Han satt i sin bil körandes förbi mordplatsen när skotten föll, vände sedan och satt i bilen ett tag innan han kom fram. (Palme "vändes senare på rygg och återupplivningsförsök inleddes", enligt Bengt P.)
Karin J. uppmärksammar att Stefan G. och någon/några till vänt Palme i framstupa sidoläge.
Ersson säger sig ha hjälpt till med detta.
(Vi vet att Anna H. i början inte har uppgifter för framstupa sidoläge, men där det ändå är någon på plats vid Palmes huvud)
SE är en annan som i media och sedan senare i förhören uppgivit att han hjälpt till. (Tillägg: Han tillstod ju faktiskt redan till väktarna att han hjälpt till)
Jag säger varken bu eller bä. Han kan mycket väl vara den man som rykte Palme lite i benet.
Edit:
För att förydliga
.... vi har ju då självfallet "problemet" med SE's egna
tidsuppskattning men den faller ändå direkt eftersom det är
folk framme när han anländer.
Avgasknallen är sedan något som inte kan vara ett av skotten. Antingen en lögn eller en avgasknall. SE är ju av uppfattningen att det är ett skott.
Varken som GM eller vittne så kommer SE med någon uppgift om Lisbeths "initiala" skrik, det som både LJ och AB vittnar om.