2021-12-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45huddinge45
Det säger inte heller att det finns flera gudar. Jag kan räkna upp flera hundra gudar som har tillbetts.
Har de haft fel?

Använd det inte som argument då, om det inte håller.
Citera
2021-12-13, 10:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Du glömmer att jag pratar om objektivt utlåtande kring Bibelns sanningshalt.
Som sagt, vad skulle vara bättre? Att utgå ifrån att myter är sanna? Är det mer objektivt?

Citat:
Du påstår att jag pratar om påhitt. Men var gör jag det?
Jag förstår inte ateisters fallenhet att jämföra Bibeln med direkta påhitt, som ni själva vet är påhitt.
Där. Svara på frågan: Hur vet du att Bibel inte också är påhitt?

Till skillnad från dig utgår jag inte från att Bibeln är påhitt för att sedan påstå självsäkert att den "med största sannolikhet" inte stämmer.

Citat:
Ja, visst är det otroligt vilka sagor folk tror på, även sådant vi vet är påhitt, ex uniformitarianism och att mutationer skulle driva en påstådd utveckling. (Det som egentligen händer är avveckling då genetisk info försvinner.)
Skrattretande, ja, fast egentligen bara tragiskt.
Och att en snubbe i Mellanöstern samlade två av alla arter på Jorden för att ha dem på en båt under ett års tid utan tillgång till mer föda, DET är inte en saga.
Om du har problem med uniformitarianism föreslår jag att du presenterar evidens för att naturlagar och naturliga processer varit annorlunda.
Pratar du också om evolution som om du förstår den? Lustigt.

Citat:
Om man förutsätter att Bibeln är full av sagor kan man ju inbilla sig att det faktiskt är så. Är det en objektiv bedömning då?
Nej
Det handlar om logik. Vi vet att människor skriver böcker. Ska vi plötsligt anta att gudar också skriver eller inspirerar böcker utan evidens för att det händer? Ska vi börja med att anta att påståenden är sanna så måste vi tro på precis allt som påstås. Eller vill du glida in i special pleading?
Citera
2021-12-13, 10:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Diskutera med mig istället så ska jag låta mitt ego få tala till dig. Vi båda måste förstå att egot är vår egen ondska, det är som en vän som alltid gå bredvid oss som bekräfta att vi vet bäst.
Varför skulle egot nödvändigtvis vara ondska?

Citat:
Kom inte och snacka om tolkning med mig, för det är din tolkning på hur en religiös är som du stämpla andra som påstå sig vara religiösa. Du ska veta om jag säger att jag tro på Gud, så garantera jag dig att jag inte tro på Gud på samma sätt som du personligen ha kommit fram till vem gud är.
Och hur har du kommit fram till vem Gud är?
Citat:
För vad du kommer fram till under dina ynka år här på Jorden kan jag genom matematiken säga att du ha troligen fel.
Demonstrera gärna din matematik.
Citat:
Att du dra åt dig narcissistiska drag där du tro dig vet mer än Gud själv påvisa att du är en stor fet nolla.
Kan du demonstrera att Gud vet någonting alls?

Citat:
Du påstå att att vetenskap är över religiösa föreställningar? Varför låter du dig vara den personen som låter dig luras av den onda makten som gör allt för att vilseleda mänskligheten för sin egen nytta. Självklart genom att påstå att religon skapar krig osv.
Vad är det du påstår vara en ond makt? Du förstår väl att de onda makter religiösa tror på, ex Satan inte är något icketroende tror på? Det är ju en kristen myt.

Citat:
Sanningen är att om du påstå att religion är en svag tro.
Religiösa människor överlag verkar vara av en svag tro med tanke på all överkompensation de sysslar med.
Citat:
Kan jag säga att hur se världen ut när varje människa blivit fri till att skapa sin egen religion. För det är precis vad du gör, du försöker hitta andra som ha samma religion som du så att ni kan känna gemenskap. Men idag finns det tusentals personliga religioner, därför passa du inte in med alla. Men det är för att du är en nolla som inom några generationer kommer göra att du dör ut. En narcissist älskar bara sig själv, varför skulle den vilja återfödas?
Måste man enligt dig vara narcissist för att man inte kan tro på Gud? Jag vill bara klargöra exakt vad det är du påstår.
För övrigt så verkar inte överdrivet religiösa länder vara ställen man vill bo i normalt sett. Däremot sekulära länder är de bästa länderna att bo i. Jag undrar vad det beror på.
Citera
2021-12-13, 10:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Bibeln är Guds ord. Ta till dig av den så får du evigt liv.
Jag skulle vilja veta hur du vet att det är Guds ord.
Citera
2021-12-13, 10:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag ser att evolutionister drar slutsatsen att evolutionsteorin är sann, oavsett vad evidensen visar.
Om du har evidens som motsäger evolutionsteorin föreslår jag att du omedelbart går och falsifierar den.
Citera
2021-12-13, 10:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men nu har bibeln inte gjort det, utan är nedskriven på papyrus och pergament, som i generationer noggrant avskrivits/kopierats genom olika system, t.ex. genom att räkna bokstäver och ord. Och man hade speciella avskrivare som tog sitt jobb på allvar.
Vad sysslade i så fall Eusebius med när han sorterade bort heretiska böcker?
Jag menar, om allt var perfekt och alla tog sitt jobb på allvar och inga fel kunde uppstå.
Citera
2021-12-13, 11:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det beror på vad du menar. Vetenskapen kan t.ex. inte bevisa Gud själv genom laboratorieexperiment.

Men t.ex. skrattade man åt bibelns redogörelse för en kung i Babylon som hette Belsassar. År 1924 så satte man kaffet i halsen då det publicerades uttydningen av en kilskriftstext, som bevisade att bibeln hade haft rätt.

Bara för att man skrattade åt bibeln för dess "tokiga" påstående, och det inte fanns bevis för en kung som hette på det sättet vid den tidpunkten, så betydde det inte att det bibeln påstod var osant.

Det enda vetenskapliga man kunde säga på den tiden, var att det inte var bevisat att det existerade en sådan kung i Babylon som hette Belsassar. Och om man ska vara vetenskapligt lagd, så ska man inte utesluta något som inte är bevisat, annars kanske man sätter kaffet i halsen nästa gång det händer.
Snacka om att greppa efter halmstrån.

Citat:
Därför anser jag att dom flesta som hänger här på FB, och som vurmar för vetenskapen, inte själva skulle platsa i en vetenskaplig miljö, eftersom dom flesta här har förutfattade meningar och utesluter hela tiden sådant som inte är bevisat. Dom skulle inte komma fram till nya upptäckter som kräver ödmjukhet och att man ser på saken från olika synvinklar.
Varför behövs det nya upptäckter för att bevisa något som påståtts påverka oss i årtusenden? Borde inte mätningarna redan finnas?

Citat:
Gudsförnekarna och andra här FB liknar mer prästerna på Copernicus tid, som är fast i sina tankegångar, och som smutskastade, förnedrade och förlöjligade människor som Copernicus och dom innan som hade tagit upp tanken om att det kanske var jorden som snurrade runt solen.

Man ser massor med förnedrande uttalanden från gudsförnekarna här på FB. Om man nu hade logiska argument och förklaringar, så hade man inte behövt förnedra sina meningsmotståndare. Det visar att man inte är trygg med sin syn på verkligheten.
Och du måste rättfärdiga din tro genom att det långsökta påståendet att kritik mot dig och din tro bevisar den genom att man förlöjligar dig och därför inte har något bättre att komma med. Det är dock en felaktig jämförelse eftersom bevisbördan fortfarande inte är uppfylld från din sida. Berätta gärna om du tror på en bokstavlig Noaks ark där en man i Mellanöstern tog två av alla världens djur på sin båt i ett år och att efter floden kom alla djuren tillbaka till sina ursprungsländer.
Citera
2021-12-13, 11:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Min tro baseras på det som jag har observerat i verkligheten. Min tro är baserat på bevis, evidens, fakta och ett vetenskapligt sätt att se på bibeln och verkligheten.
Och ändå kan du inte presentera ett enda bevis, evidens eller fakta som visar på en övernaturlig gud av någon sort. Konstigt.
Citera
2021-12-13, 11:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du verkar inte förstå att man inte kan bevisa att Gud inte existerar, simpel logik.
Du kan inte bevisa att <obevisad ofalsifierbart påstående> inte existerar. Simpel logik.
Du ser inte själv hur ologiskt det påståendet är?
Citera
2021-12-13, 11:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Det motsäger inte att Gud existerar.
Det är en indikation att folk inte kommer till sin tro av faktuella anledningar utan i större utsträckning av var man befinner sig geografiskt. Dvs från indoktrination i någon form.
Citera
2021-12-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är en indikation att folk inte kommer till sin tro av faktuella anledningar utan i större utsträckning av var man befinner sig geografiskt. Dvs från indoktrination i någon form.

Det har fortfarande ingen som helst bäring på frågan om Guds existens.
Citera
2021-12-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Det har fortfarande ingen som helst bäring på frågan om Guds existens.

Det stärker tesen om att religioner är ett lokalt påhitt. Om det fanns en allsmäktig gud skulle det se helt annorlunda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in