Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Har jag sagt att det är fel att undersöka observationer utifrån hur världen fungerar och ser ut idag?
Du har skrivit att man inte ska utgå ifrån att det alltid har varit som det är idag, så, hur ska du ha det? Är det fel eller inte, enligt dig att undersöka observationer utifrån hur världen fungerar och ser ut idag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Det ser ut som att du VILL missförstå.
Det är tolkningsprincipen vid extrapolering som ger problem med objektiviteten.
Nej, inte när tolkningen i sin tur baseras på korrekta observationer av hur det varit tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Du kan direkt glömma att jag pratar om sådant som inte har stöd i faktiska observationer. Jag pratat om sådant vi ser idag och som kan förklaras av Bibelns redogörelser.
Så om du får tanken att jag pratar om fantasier utan stöd i verkligheten kan du släppa den tanken, för den stämmer inte.
Ändå så är det ju exakt vad du har presenterat, vilket jag har påpekat om och om igen. Dina fantasier stämmer inte med verkligheten på flera punkter, t.ex. följande, bara för att nämna några:
1) Fossil av landlevande djur förekommer inte över hela jorden, utan endast på vissa mycket begränsade platser (begränsade både till antal och utbredning).
2) Inga fossil av idag landlevande djur förekommer i de lager som du påstår resulterat från ”syndafloden” – inga kor, hästar, grisar, hundar, kameler, för att inte tala om att det inte finns några människor heller i dessa lager, trots att Bibeln uttryckligen säger att många dog.
Du har inte på något sätt ens försökt att förklara detta baserat på några som helst faktiska observationer, bara lösa fantasier, så kom inte och påstå att du baserar dina ”tolkningar” på faktiska observationer utan att presentera dessa faktiska observationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Ett av dina för mig mest ologiska påståenden gäller hur världen borde se ut efter en världsomfattande översvämning. Du tar stöd av hur lokala vattenflödningar ser ut som om det är den enda gångbara jämförelsen.
Det är som att du inte tror vatten har en sorterande och spridande verkan beroende på objekts flytförmåga eller andra egenskaper I vatten och att strömmande vatten inte skulle finnas. Du verkar istället tro att allt skulle vara helt jämnt spritt utan någon som helst sortering.
I motsats till dig så baserar jag min bedömning på faktiska observationer av verkligheten. Jag har varit med om stora översvämningar (plural) och sett effekterna av dem. Och i motsats till vad du påstår så har jag inte påstått att det inte förekommer någon sorterande och spridande verkan alls i strömmande vatten, bara att denna ”sorterande och spridande verkan” inte alls förklarar att det inte finns några kor, hästar, grisar, hundar och kameler bland andra djur av samma storlek och de fossil som hittas. Om denna ”sorterande och spridande verkan” var en faktor att räkna med så skulle det ju inte finnas djur av olika storlek i samma fossillager, men det finns inga tecken på någon sådan ”sortering” som du vill påstå skulle ha förekommit. Du baserar alltså
inte det på faktiska observationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Artbildning är ändå en fullt fungerande och förklarande mekanism för ateisters envisa hävdade att antalet arter på arken inte skulle kunna få plats.
Har du verkligen belägg för det påståendet? Det måste ju i så fall innebära att de ofantligt många arter som finns idag skulle ha uppstått från endast ett fåtal arter på bara några få tusen år. Det skulle alltså innebära att det skulle behöva uppstå minst några hundra nya arter varje år (grovt underskattat).
Andra troende hävdar ju att Darwin hade fel och det aldrig har uppstått några nya arter alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Planation surfaces är helt utmärkt förklarade av en världsvid översvämning. De är dock en gåta för förklaringar över miljontals års gradvis förändring. De går nämligen emot det vi väl vet om erosionens verkan över mark av olika material.
Det där hittar du bara på. Varför skulle ”planation surfaces” vara tecken på en ”världsvid översvämning” och varför skulle dessa ”planation surfaces” inte finnas överallt om det nu faktiskt var tecken på en världsvid översvämning?
Förklara tydligt vad du menar i stället för att bara ge lösa påståenden så att man måste gissa vad du menar (och bli anklagad för att avsiktligt vilja missförstå).
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Du verkar inte förstå att varvade lager kan förklaras på olika sätt beroende på vad som ger upphov till dem.
Vad gäller påståenden om att de alltid ger variation som indikerar år stämmer inte.
Vissa fynd i djupare lager är märkliga. Som att vulkanutbrott åtskilda av "106" år gav identiskt tephra-avtryck.
Du förstod tydligen inte att det inte finns något som tyder på att det är vanligt att det förekommer fler än ett lager per år. Att det kan förekomma betyder inte att det skulle vara vanligt och inte heller att det inte skulle vara tydligt genom tjockleken att det inte är egentliga årslager.
Och ge helst referenser till dina påståenden så blir det enklare att verifiera källan. Jag förstår inte hur det skulle vara relevant för islagren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Eftersom en istid måste förläggas efter floden vore det verkligen konstigt om man hittade spår av den i islagren.
Så du menar att man då måste blunda för allt som får att utläsa i islagren därför att de måste vara yngre än syndafloden för att berättelsen om syndafloden skulle kunna stämma?
Och du förespråkar att utgå ifrån ”faktiska observationer”? Kul.