2021-12-09, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Kristna bokstavstroende är totalt ologiska och verklighetsfrånvända bibeln ska tolkas metaforiskt.
Bland annat kan man tolka den så men inte enbart. Det brukar nämnas fyra olika metoder för bibeltolkning, benämnda Quadriga och det är Historisk, Tropologisk, Allegorisk (bildligt) samt anagogiskt.

Orsaken till det inte går att säkerställa "graden av sanning" är att man saknade lagringsbar media som klarar 5000 år. Samt att språken (hebreiska/grekiska) måste översättas, och där finns alltid en inbyggd tolkning.

Det är bland annat anledningen till att en präst i Svenska Kyrkan måste kunna minst ett av originalspråken. Det är en helt annan upplevelse att läsa något i original!

Sedan tror jag it ex inte att Noa blev 950 år men för mig är åldrarna ett sätt för Hebréerna att visa respekt och status för sina ledare.

Sanningen är att alla dokument, pergament och skrivtavlor (lera) från den tiden redan är påfunna. Fynden i Qumran (döda havrullarna) 1947 är ju rena miraklet. De finns i Israel och det går att se (och förstå om man kan hebreiska) dem om man bokar tid. Sjukt hög säkerhet dock.
Citera
2021-12-09, 23:27
Medlem
Aprotoniums avatar
Jag är helt övertygad om att om Bibeln var sann så skulle hela mänskligheten ha den som sin heliga bok. För då hade den verkligen varit en helig bok, eftersom kristna och muslimer (to det eller ej) tror att den innehåller guds ord.
Citera
2021-12-10, 09:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Om jordens topografi inte kunde förklaras på något sätt utifrån sagda översvämning.
Ja, då hade ni kanske haft något att komma med.
Om jordens topografi inte kunde förklaras på något sätt utifrån att Det Flygande Spaghettimonstret rullade över den mjuka marken och knådade till den..
Ja, då hade ni kanske haft något att komma med.

Du har pratat om förklaringsvärde förut.
Det är ett skitdåligt argument att bara för att något har förklaringsvärde så blir det mer sannolikt. Så är det alltså inte. Du kan "bevisa" vad som helst med förklaringsvärde, så som jag demonstrerade ovan.

Vissa arter minskar i antal i djungeln. Det kan förklaras utmärkt av att Fantomen går runt och avrättar djuren. Är det sannolikt eller troligt? Nej. Har det förklaringsvärde? Javisst.
Citera
2021-12-10, 10:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Att du överhuvudtaget själv skriver texter här som enligt din egen definition av "sann" inte är sanna.
De kan tolkas lite hur som helst av folk.
Du kunde ha lagt tiden på annat, t.ex. samla på mynt eller leka med tennsoldater.
Det hade besparat oss sofisterier och docerande som är sååå undermåliga.
En del elektricitet hade också sparats till annat.

Du bemöter inte vad jag skrev om dia pantos i gammalgrekiska texter, som du alltså avfärdar som lögner, oavsett genre (just det: vart försvann genre-argumentet? Nåja, det var självdött redan när katten drog in den).

Vad gäller kontext är Bibeln sin egen kontext, som inte leder fel när man ska förstå ett bibelställe. Guds ordagrant sanna, ofelbara ord får då tolka ordagrant sanna, ofelbara Guds ord, och Guds folk får vägledning på sin väg mot den eviga saligheten.
Under tiden fortsätter du vilset i din hemmagjorda labyrint, mysande över död och rutten pseudolärdom.

Så Guds folk fortsätter att tacka Gud för att han talade till dem på människors språk (och inte t.ex. änglars språk) ett ofelbart sant ord. Bibeln.
Men vad ska ditt livs slut här bli, hur vill du ha det?
Genre? Jag använder (den moderna) genren skönlitteratur eftersom vissa antika texter, oavsett om de är poesi eller prosa, passar in där, men inte alla, specifikt för att påpeka att vi inte talar om genre här. En sann text är inte i någon genre alls, den är bara en exakt beskrivning av ett händelseförlopp - nämner inte allt som hände, men det som nämns får inte vara osant. Det har alltså inte med kontext att göra alls, och därmed måste "hela tiden", eller "alltid", oavsett översättning och oavsett vad det betyder i andra texter uppfattas ordagrant. Färgen gul får inte vara lila, och "hela tiden" får inte vara något annat än just hela tiden. Pauser eller avbrott är inte tillåtna, för då är det ju inte hela tiden.
Om gud talade till människor på människors språk innebär ju det att bibeln inte är sann. Just eftersom människors språk inte är ofelbart - det såg ju gud själv till, enligt bibeln. Varför gjorde han så?

Du själv håller ju med om att livets slut inte spelar någon roll. Du tror väl att det inte finns? Att du ska återuppstå från den död du aldrig fick (det står ju så i bibeln)? Vi bägge tycker ju att livet självt är viktigare än dess slut. Sen spelar det väl ingen roll hur man vill ha det? Saker och ting är ju som de är oavsett vad man vill. Eller?
Citera
2021-12-10, 10:44
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men det är ju så man måste resonera. Man måste utgå ifrån att dagens förutsättningar och dagens processer gäller även för ett par tusen år sedan, såvida man inte hittar tecken på att så inte var fallet. Några sådana tecken finns inte.

Nu blev du nog helt oavsiktligt riktigt rolig. Hur menar du att det "mest sannolika" inte skulle vara objektivt? Det är ju det som är objektivt – att enbart ta hänsyn till tillgängliga fakta och då alltså inte spekulera.

Jo, det kan man veta. Om det saknas tecken på att det varit annorlunda tidigare så har det inte varit annorlunda tidigare.

Du har rätt i att man inte ska utgå ifrån att förhållandena har varit oförändrade, men det stämmer inte att förhållandena har varit dramatiskt olika än de är idag. Det har funnits temperaturvariationer och andra smärre variationer, men det finns inga tecken på några dramatiska skillnader under de senaste 50 000 åren, t.ex. enligt mätningar från glaciärer på Grönland och Antarktis. Då är det inte logiskt att hitta på att det skulle ha varit dramatiskt annorlunda.

Jo, visst kan man undersöka andra alternativa förklaringar. Inget fel i det, så länge som dessa alternativa förklaringar inte bara baseras på rena fantasier som helt saknar grund i faktiska observationer.

Men det är ju just det att sedimentlagren är av ojämn tjocklek och endast finns på enstaka utspridda platser på hela jorden som tydligt emotsäger att de kan ha tillkommit under en enda global översvämning. Lägg sedan till att det saknas fossil från däggdjur i dessa lager så blir det ännu tydligare att något inte stämmer med din ”tolkning”.
Du menar alltså att det var vattenmassornas enorma tryck som pressade ihop sedimenten så hårt att de blev till sten under en mycket kort tid (omkring ett år), vilket betyder att samma skulle kunna behöva hända med sedimenten i djuphaven, men det vet vi att det inte gör. Sedimentlagren i djuphaven blir inte till sten inom ett år. Du får hitta på någon annan förklaring, som till exempel att Gud hade ett finger med i det hela.
Eller varför inte välja den förklaring som en kompis till mig gav: att fossilen skapades av djävulen för att förvirra människan att inte tro på Bibeln.

Nej, det förklarar absolut inte mängden arter som finns idag. Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt. Dessutom var det vatten som täckte jorden helt klart salthaltigt, vilket ytterligare försvårar återväxten av all grönska eftersom de flesta plantor inte tål salthaltig jord.
Och med bara ett enda par bin och ett par humlor så skulle det ju vara väldigt svårt med pollineringen under de första somrarna, fast du kanske menar att även växterna var annorlunda på den tiden och inte krävde någon pollinering för att bilda frukter och frön.
Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga. Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par rovdjur vid liv utan att utrota några arter.

Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noahs ark är sann, det är sannerligen att blunda stenhårt för verkligheten. Och du påstår dig vara ha en objektiv hållning?

Jaså? Hur menar du att jordens topografi faktiskt kan förklaras utifrån sagda översvämning? Det är jag verkligen intresserad av att få höra.

Nej, inte ”hittat på”. Förklaringarna är baserade på faktiska observationer som har verifierats genom undersökningar av tiotusentals år gamla prover, t.ex. från glaciärer.
Inte ens om man hittar på att det skett 2 eller till och med 5 årslager per ”år” gör någon skillnad i det eftersom mätningarna inte visar några dramatiska skillnader under de senaste 50 000 årslagren.
Din invändning att det kan ha bildats fler än ett lager per år är alltså inte relevant eftersom det ju inte ändrar på det faktum att de skillnader i förutsättningar som du påstår skulle ha funnits inte kan påvisas (och det finns ju heller inga tecken på någon global översvämning bland islagren. En sådan händelse skulle ju behöva ge ett helt speciellt islager med tanke på den stora mängd sediment som måste ha förekommit under en sådan händelse och värmen från vattnet under ett år skulle ju ha suddat ut en hel del bland islagren, kan man tycka, men inget tyder, som sagt, på det.
Har jag sagt att det är fel att undersöka observationer utifrån hur världen fungerar och ser ut idag?
Det ser ut som att du VILL missförstå.
Det är tolkningsprincipen vid extrapolering som ger problem med objektiviteten.

Du kan direkt glömma att jag pratar om sådant som inte har stöd i faktiska observationer. Jag pratat om sådant vi ser idag och som kan förklaras av Bibelns redogörelser.
Så om du får tanken att jag pratar om fantasier utan stöd i verkligheten kan du släppa den tanken, för den stämmer inte.

Jag förstår inte ateisters fallenhet att jämföra Bibeln med direkta påhitt, som ni själva vet är påhitt.
Det säger mig att det är något annat bakom, för det är ett så dåraktigt resonemang.

Ett av dina för mig mest ologiska påståenden gäller hur världen borde se ut efter en världsomfattande översvämning. Du tar stöd av hur lokala vattenflödningar ser ut som om det är den enda gångbara jämförelsen.
Det är som att du inte tror vatten har en sorterande och spridande verkan beroende på objekts flytförmåga eller andra egenskaper I vatten och att strömmande vatten inte skulle finnas. Du verkar istället tro att allt skulle vara helt jämnt spritt utan någon som helst sortering.

Artbildning är ändå en fullt fungerande och förklarande mekanism för ateisters envisa hävdade att antalet arter på arken inte skulle kunna få plats.

Planation surfaces är helt utmärkt förklarade av en världsvid översvämning. De är dock en gåta för förklaringar över miljontals års gradvis förändring. De går nämligen emot det vi väl vet om erosionens verkan över mark av olika material.

Du verkar inte förstå att varvade lager kan förklaras på olika sätt beroende på vad som ger upphov till dem.
Vad gäller påståenden om att de alltid ger variation som indikerar år stämmer inte.
Vissa fynd i djupare lager är märkliga. Som att vulkanutbrott åtskilda av "106" år gav identiskt tephra-avtryck.

Eftersom en istid måste förläggas efter floden vore det verkligen konstigt om man hittade spår av den i islagren.

Men rent generellt. Vad är det för mening att hitta på omständigheter som gör att man kan tolka så att Bibeln inte stämmer?

Det är som att ni försöker övertyga er själva.
Citera
2021-12-10, 12:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har jag sagt att det är fel att undersöka observationer utifrån hur världen fungerar och ser ut idag?
Det ger inte alls problem med objektiviteten. Vad skulle vara bättre? Att utgå ifrån att myter är sanna?
Du klagar på att en metod inte är objektivt nog för dig men utelämnar att det inte finns någon annan metod att tillgå. Induktiva resonemang istället för deduktiva är nödvändiga under så länga tidsperioder.

Citat:
Du kan direkt glömma att jag pratar om sådant som inte har stöd i faktiska observationer. Jag pratat om sådant vi ser idag och som kan förklaras av Bibelns redogörelser.
Så om du får tanken att jag pratar om fantasier utan stöd i verkligheten kan du släppa den tanken, för den stämmer inte.
Du motsäger en sak för att sedan direkt göra vad du säger att du inte gör. Flera gånger i det här inlägget till och med. Det börjar bli riktigt underhållande.

Citat:
Jag förstår inte ateisters fallenhet att jämföra Bibeln med direkta påhitt, som ni själva vet är påhitt.
Det säger mig att det är något annat bakom, för det är ett så dåraktigt resonemang.
Hur vet du att Bibeln inte också är påhitt?

Citat:
Ett av dina för mig mest ologiska påståenden gäller hur världen borde se ut efter en världsomfattande översvämning. Du tar stöd av hur lokala vattenflödningar ser ut som om det är den enda gångbara jämförelsen.
Det är som att du inte tror vatten har en sorterande och spridande verkan beroende på objekts flytförmåga eller andra egenskaper I vatten och att strömmande vatten inte skulle finnas. Du verkar istället tro att allt skulle vara helt jämnt spritt utan någon som helst sortering.
Och du vet hur den skulle se ut vid en världsomfattande översvämning?

Citat:
Artbildning är ändå en fullt fungerande och förklarande mekanism för ateisters envisa hävdade att antalet arter på arken inte skulle kunna få plats.
Hahahahahahaha, jösses. Vilka fantastiska sagor folk tror på. Helt galet roligt.

Citat:
Planation surfaces är helt utmärkt förklarade av en världsvid översvämning. De är dock en gåta för förklaringar över miljontals års gradvis förändring. De går nämligen emot det vi väl vet om erosionens verkan över mark av olika material.

Du verkar inte förstå att varvade lager kan förklaras på olika sätt beroende på vad som ger upphov till dem.
Vad gäller påståenden om att de alltid ger variation som indikerar år stämmer inte.
Vissa fynd i djupare lager är märkliga. Som att vulkanutbrott åtskilda av "106" år gav identiskt tephra-avtryck.

Eftersom en istid måste förläggas efter floden vore det verkligen konstigt om man hittade spår av den i islagren.
Var är däggdjuren Kontemplikt?

Citat:
Men rent generellt. Vad är det för mening att hitta på omständigheter som gör att man kan tolka så att Bibeln inte stämmer?

Det är som att ni försöker övertyga er själva.
Det är som om Bibeln var full av sagor.
Citera
2021-12-10, 14:34
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det ger inte alls problem med objektiviteten. Vad skulle vara bättre? Att utgå ifrån att myter är sanna?
Du klagar på att en metod inte är objektivt nog för dig men utelämnar att det inte finns någon annan metod att tillgå. Induktiva resonemang istället för deduktiva är nödvändiga under så länga tidsperioder.

Du motsäger en sak för att sedan direkt göra vad du säger att du inte gör. Flera gånger i det här inlägget till och med. Det börjar bli riktigt underhållande.

Hur vet du att Bibeln inte också är påhitt?

Och du vet hur den skulle se ut vid en världsomfattande översvämning?

Hahahahahahaha, jösses. Vilka fantastiska sagor folk tror på. Helt galet roligt.

Var är däggdjuren Kontemplikt?

Det är som om Bibeln var full av sagor.
Du glömmer att jag pratar om objektivt utlåtande kring Bibelns sanningshalt.

Du påstår att jag pratar om påhitt. Men var gör jag det?

Till skillnad från dig utgår jag inte från att Bibeln är påhitt för att sedan påstå självsäkert att den "med största sannolikhet" inte stämmer.

Ja, visst är det otroligt vilka sagor folk tror på, även sådant vi vet är påhitt, ex uniformitarianism och att mutationer skulle driva en påstådd utveckling. (Det som egentligen händer är avveckling då genetisk info försvinner.)
Skrattretande, ja, fast egentligen bara tragiskt.

Om man förutsätter att Bibeln är full av sagor kan man ju inbilla sig att det faktiskt är så. Är det en objektiv bedömning då?
Nej
Citera
2021-12-10, 17:34
Medlem
Citat:
Så du ser inte förklaringar som passar in på en på förhand bestämd slutsats i naturalistisk tolkningsmetodik?

Nej. Det handlar om att undersöka världen och dra slutsatser utifrån vad evidensen visar.
Ja, den naturliga världen. Det är nämligen allt som finns att förhålla sig till. Någon övernaturlig värld har aldrig någonsin påvisats med någon metod.
Vill du att man ska förhålla sig till något påstått övernaturligt så får du helt enkelt påvisa att detta existerar. Vilken metod du vill använda är helt upp till dig. Ad hoc-förklaringar på vetenskapliga resultat som inte stämmer överens med din religiösa tro, är inte en valid metod.

Det är uppenbart att du likt många andra religiösa fundamentalister försöker få det till att vetenskap och era religiösa föreställningar skulle vara två olika trossystem, eller "tolkningar" som du kallar det, som är precis lika valida. Så är inte fallet.
Vetenskap bygger på verifierbara belägg. Din tro gör det inte.
Lär dig skilja på tro och fakta.
Senast redigerad av GamlaDraggen 2021-12-10 kl. 17:47.
Citera
2021-12-10, 17:40
Medlem
Citat:
Att (de övernaturliga/extraordinära) påståendena i Bibeln är direkta påhitt är ungefär lika troligt som att DFSM är ett direkt påhitt.
Precis som sepiritz demonstrerade så går det utmärkt att "tolka" den vetenskapliga datan utifrån att det är DFSM som är förklaringen, precis på samma sätt som du gör fast med Bibeln.
Poängen borde gå fram.
Senast redigerad av GamlaDraggen 2021-12-10 kl. 17:43.
Citera
2021-12-10, 19:38
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Nej. Det handlar om att undersöka världen och dra slutsatser utifrån vad evidensen visar.
Ja, den naturliga världen. Det är nämligen allt som finns att förhålla sig till. Någon övernaturlig värld har aldrig någonsin påvisats med någon metod.
Vill du att man ska förhålla sig till något påstått övernaturligt så får du helt enkelt påvisa att detta existerar. Vilken metod du vill använda är helt upp till dig. Ad hoc-förklaringar på vetenskapliga resultat som inte stämmer överens med din religiösa tro, är inte en valid metod.

Det är uppenbart att du likt många andra religiösa fundamentalister försöker få det till att vetenskap och era religiösa föreställningar skulle vara två olika trossystem, eller "tolkningar" som du kallar det, som är precis lika valida. Så är inte fallet.
Har jag påstått att man inte ska undersöka världen och dra slutsatser utifrån vad evidensen visar?
I så fall, vardå?
Du misstar dig grundligt och är på god väg att även du bli ett gott exempel på att mitt resonemang är korrekt.
Citera
2021-12-10, 20:50
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har skrivit att man inte ska utgå ifrån att det alltid har varit som det är idag, så, hur ska du ha det? Är det fel eller inte, enligt dig att undersöka observationer utifrån hur världen fungerar och ser ut idag?
Citat:
Nej, inte när tolkningen i sin tur baseras på korrekta observationer av hur det varit tidigare.
Citat:
Ändå så är det ju exakt vad du har presenterat, vilket jag har påpekat om och om igen. Dina fantasier stämmer inte med verkligheten på flera punkter, t.ex. följande, bara för att nämna några:
1) Fossil av landlevande djur förekommer inte över hela jorden, utan endast på vissa mycket begränsade platser (begränsade både till antal och utbredning).
2) Inga fossil av idag landlevande djur förekommer i de lager som du påstår resulterat från ”syndafloden” – inga kor, hästar, grisar, hundar, kameler, för att inte tala om att det inte finns några människor heller i dessa lager, trots att Bibeln uttryckligen säger att många dog.
Du har inte på något sätt ens försökt att förklara detta baserat på några som helst faktiska observationer, bara lösa fantasier, så kom inte och påstå att du baserar dina ”tolkningar” på faktiska observationer utan att presentera dessa faktiska observationer.
Citat:
I motsats till dig så baserar jag min bedömning på faktiska observationer av verkligheten. Jag har varit med om stora översvämningar (plural) och sett effekterna av dem. Och i motsats till vad du påstår så har jag inte påstått att det inte förekommer någon sorterande och spridande verkan alls i strömmande vatten, bara att denna ”sorterande och spridande verkan” inte alls förklarar att det inte finns några kor, hästar, grisar, hundar och kameler bland andra djur av samma storlek och de fossil som hittas. Om denna ”sorterande och spridande verkan” var en faktor att räkna med så skulle det ju inte finnas djur av olika storlek i samma fossillager, men det finns inga tecken på någon sådan ”sortering” som du vill påstå skulle ha förekommit. Du baserar alltså inte det på faktiska observationer.
Citat:
Har du verkligen belägg för det påståendet? Det måste ju i så fall innebära att de ofantligt många arter som finns idag skulle ha uppstått från endast ett fåtal arter på bara några få tusen år. Det skulle alltså innebära att det skulle behöva uppstå minst några hundra nya arter varje år (grovt underskattat).
Andra troende hävdar ju att Darwin hade fel och det aldrig har uppstått några nya arter alls.
Citat:
Det där hittar du bara på. Varför skulle ”planation surfaces” vara tecken på en ”världsvid översvämning” och varför skulle dessa ”planation surfaces” inte finnas överallt om det nu faktiskt var tecken på en världsvid översvämning?
Förklara tydligt vad du menar i stället för att bara ge lösa påståenden så att man måste gissa vad du menar (och bli anklagad för att avsiktligt vilja missförstå).
Citat:
Du förstod tydligen inte att det inte finns något som tyder på att det är vanligt att det förekommer fler än ett lager per år. Att det kan förekomma betyder inte att det skulle vara vanligt och inte heller att det inte skulle vara tydligt genom tjockleken att det inte är egentliga årslager.
Och ge helst referenser till dina påståenden så blir det enklare att verifiera källan. Jag förstår inte hur det skulle vara relevant för islagren.
Citat:
Så du menar att man då måste blunda för allt som får att utläsa i islagren därför att de måste vara yngre än syndafloden för att berättelsen om syndafloden skulle kunna stämma?
Och du förespråkar att utgå ifrån ”faktiska observationer”? Kul.
Citera
2021-12-10, 21:34
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen

Diskutera med mig istället så ska jag låta mitt ego få tala till dig. Vi båda måste förstå att egot är vår egen ondska, det är som en vän som alltid gå bredvid oss som bekräfta att vi vet bäst.

Kom inte och snacka om tolkning med mig, för det är din tolkning på hur en religiös är som du stämpla andra som påstå sig vara religiösa. Du ska veta om jag säger att jag tro på Gud, så garantera jag dig att jag inte tro på Gud på samma sätt som du personligen ha kommit fram till vem gud är. För vad du kommer fram till under dina ynka år här på Jorden kan jag genom matematiken säga att du ha troligen fel. Att du dra åt dig narcissistiska drag där du tro dig vet mer än Gud själv påvisa att du är en stor fet nolla.

Du påstå att att vetenskap är över religiösa föreställningar? Varför låter du dig vara den personen som låter dig luras av den onda makten som gör allt för att vilseleda mänskligheten för sin egen nytta. Självklart genom att påstå att religon skapar krig osv.

Sanningen är att om du påstå att religion är en svag tro. Kan jag säga att hur se världen ut när varje människa blivit fri till att skapa sin egen religion. För det är precis vad du gör, du försöker hitta andra som ha samma religion som du så att ni kan känna gemenskap. Men idag finns det tusentals personliga religioner, därför passa du inte in med alla. Men det är för att du är en nolla som inom några generationer kommer göra att du dör ut. En narcissist älskar bara sig själv, varför skulle den vilja återfödas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in