Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Problemet är att man inte borde tro på något som saknar belägg. Tills dess att det finns belägg borde man undanhålla tro på påståendet.
Självklart, och det är så tro fungerar enligt bibeln. Tro är detsamma som att få bevis som styrker det man inte kan observera:
"
Tron är den säkra förväntan om det man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)
Min tro baseras på det som jag har observerat i verkligheten. Min tro är baserat på bevis, evidens, fakta och ett vetenskapligt sätt att se på bibeln och verkligheten.
En vetenskaplig
teori är inte heller i sig självt bevis, utan baseras på bevis och fakta, detsamma gäller tro enligt bibeln.
Så man kan säga att tro, så som den beskrivs i bibeln, har samma princip som en vetenskaplig teori. När dom första kristna påstod att Jesus var Kristus, så forskade människor i bibeln för att ta reda på om det kunde vara sant:
"
Så snart de kom till Beroia, gick de till synagogan. Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro, liksom åtskilliga ansedda grekiska kvinnor och män. " (Apg 17:10-12 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Har man en idé i en vetenskaplig miljö bör denna idé kunna testas/verifieras på något sätt. Går det inte är idé värdelös då den inte går att förkasta eller verifiera. Alla som har någon typ av vetenskaplig bakgrund vet detta då det är grundläggande.
Allting går inte att testa/verifiera, ändå kan man anse något vara bevisat, mer eller mindre. T.ex. det jag tog upp om Belsassar. Även om denna kilskriftstavla talar om att Belsassar existerat, så finns möjligheten att det ändå inte är sant, och det går inte att testas/verifiera i ett laboratorium. I det fallet får man lita på vad författaren skrivit, mer eller mindre. Det är sällan man kan få fakta om saker och ting, dom flesta saker är mer eller mindre troliga, baserat på dom bevis/fakta som existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Du är själv lite blind för alla troende som är förnedrande i sina utlägg, det kommer lika mycket från båda håll.
Så du känner mig? Visa i vilka inlägg som jag varit förnedrande (förutom när jag försökt ha en poäng med det)
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Att jämföra ateister med prästerna blir snedvridet då prästerna inte följde evidencen medan ateister gör det. Dvs att de saknad evidens.
Prästerna följde evidensen så som människor i allmänhet följer evidensen i vardagen. Evidens tillhör inte exklusivt vetenskapsmän på 1900-talet, forskning och vetenskap har existerat hos människan mer eller mindre i alla tider, även om man inte hade specifika grenar och strukturerat så som vi har det idag. När egyptierna byggde pyramiderna (om dom nu gjorde det), långt innan bibeln skrevs, så var dom tvungna att följa vetenskapliga principer med evidens och fakta, för att kunna lyckas med den bedriften.
Det verkar som folk tror att människor i forntiden var helt okunniga och ovetenskapliga, vilket är helt missvisande.
I alla fall, jag tror inte problemet med prästerna och Copernicus handlade om vetenskap, utan om det gamla vanliga att människor i maktposition har mycket att förlora, och därmed inte alltid är objektiva och förnuftiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Att bibeln har något historiskt som är korrekt känns högst trivialt då även skönlitteratur har saker som stämmer med historian.
Så du jämför bibeln med skönlitteratur? Du menar alltså att bibeln är skriven på ett skönlitterärt sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparna
Vet inte riktigt vad du tror det skulle indikera. Även om 9 saker av 10 påståenden i bibeln är korrekt betyder det inte att det 10e också är det.
Nej, visst, men det behöver inte heller betyda att den 10:e är inkorrekt.