2021-12-10, 21:43
Medlem
Black.Panthers avatar
Bibeln är Guds ord. Ta till dig av den så får du evigt liv.
Citera
2021-12-11, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Har jag påstått att man inte ska undersöka världen och dra slutsatser utifrån vad evidensen visar?
I så fall, vardå?
Du har tydligt visat att du tycker att man ska undersöka världen och sedan komma fram till att Bibeln är sann, oavsett vad evidensen egentligen visar.
Allt är ju bara "tolkningar".
Citera
2021-12-11, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Du har tydligt visat att du tycker att man ska undersöka världen och sedan komma fram till att Bibeln är sann, oavsett vad evidensen egentligen visar.
Allt är ju bara "tolkningar".
Jag ser inte motsättningen här? Menar du att ingen som tror på Bibeln kan undersöka omvärlden?
Citera
2021-12-11, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Jag ser inte motsättningen här? Menar du att ingen som tror på Bibeln kan undersöka omvärlden?
Självklart kan man det. Problemet är att kreationister drar slutsatsen att Bibeln är sann, oavsett vad evidensen visar.
Citera
2021-12-11, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Självklart kan man det. Problemet är att kreationister drar slutsatsen att Bibeln är sann, oavsett vad evidensen visar.

Jag ser att evolutionister drar slutsatsen att evolutionsteorin är sann, oavsett vad evidensen visar.
Citera
2021-12-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Alltså, bibeln är en saga som en vanlig människa har kommit på. Om jag helt plötsligt började berätta en saga om att träden höra och fiskar suger ut sjukdomar från dina fötter när du badar i sjön, då dom har magiska krafter och botar alla världens sjukdomar. Och denna historia går från mun till mun och slutligen blir en bok som folk tror på stämmer, betyder det då att detta är sant?
Citera
2021-12-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
Alltså, bibeln är en saga som en vanlig människa har kommit på. Om jag helt plötsligt började berätta en saga om att träden höra och fiskar suger ut sjukdomar från dina fötter när du badar i sjön, då dom har magiska krafter och botar alla världens sjukdomar. Och denna historia går från mun till mun och slutligen blir en bok som folk tror på stämmer, betyder det då att detta är sant?

Betyder det då att det är osant?
Citera
2021-12-11, 09:17
Medlem
Alla som testat viskleken vet att en historia kan ha fått en ändrad betydelse när den sista personen ska berätta vad den förste sagt. Om bibeln gått från min till mun under hundratals år kan man ju bara tänka sig hur innebörden ändrats över tid. Olika språk, olika tolkningar eller olika syften med hur innehållet tolkas, etc. Är det en sann bok, ja antagligen lika sann som andra böcker med ett budskap som känns rätt att ta till sig.
Citera
2021-12-11, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Precis
Citera
2021-12-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Det är ett rimligt utgångsläge.
Citera
2021-12-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
Precis

Det är inte ett vetenskapligt sätt att se på det.
Citera
2021-12-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det är ett rimligt utgångsläge.

Det är kanske rimligt för dig, men ett vetenskapligt utgångsläge är alltid neutralt. Man kan inte vara vetenskapligt objektiv om man har egna subjektiva utgångslägen som man själv tycker är rimligt.

Man får skilja på vetenskap, och egna subjektiva bedömningar/teorier/uppfattningar/tro och övertygelser.

Man får t.o.m. skilja på vetenskap och vetenskapsmän. Vetenskapsmän kan ha fel i sina egna bedömningar av bevisen och fakta.
Senast redigerad av ttsp 2021-12-11 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in