2021-12-12, 21:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Han trollar dessutom. Åtminstone hittills har ingen visat några vetenskapliga bevis för att straffet/belöningen skulle minska smittspridning.
Belöningen kan ju inte annat än öka smittspridningen.
Citera
2021-12-12, 21:31
Medlem
cerns avatar
Jag tycker att media bara kryddar allting.. Den där omikron är ju inte ens farlig! Har någon ens dött av omikron-varianten?
Citera
2021-12-12, 21:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Byt ut nykterhetskontrollen mot körkortsinnehav i situationen då.

Det jag beskrev är ungefär det som hände 2020. Och det var med en förhållandevis mild variant i jämförelse med delta som är dominant just nu i Sverige. Då spärrades mer eller mindre de äldre in och alla evenemang ställdes in.

Då är det bättre att begränsa detta för en betydligt mindre grupp som inte vill göra sitt bästa, med mycjet små ansträngningar, för att begränsa effekterna av pandemin. På det sättet är vaccinpasset ett sätt att öppna samhället för en stor grupp. Snarare än att stänga det för en liten grupp som inte vill bidra.

Det är väldigt få antivaxare som förstår detta. Om ens någon.
Äldre spärrades inte alls in. Tråden är full av inlägg där folk retar sig på att de ser äldre ute. Dessutom finns ju vaccinet för dem nu.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-12 kl. 21:37.
Citera
2021-12-12, 21:39
Medlem
Pafids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag fattar men förstår inte riktigt din poäng. Mig veterligen har ingen tonåring intensivvårdats på grund av vaccinering i Sverige.

Har redigerat mitt inlägg då jag kom på mina statistiska exempel blev missvisande. Fortsatt kvarstår faktum för mig klart och tydligt att risk-reward på vaccinering av unga friska inte håller för att vaccinera samtliga.

Att det dig veterligen inte IVA-vårdats unga p.g.a. biverkningar av vaccinet beror på att den informationen inte finns tillgänglig. Men räknat utifrån Läkartidningens och den amerikanska studiens statistik kontra totala antalet vaccinerade unga så finns det IVA-vårdade unga pga. myokardit orsakat av vaccinet, i Sverige.
Senast redigerad av Pafid 2021-12-12 kl. 21:43.
Citera
2021-12-12, 21:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nästan 38.000 fall i SA idag.
Bra tryck på spridningen kan man säga..
Ja jag såg det just. Ett rekord i SA.
Citera
2021-12-12, 21:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Personer i min ålder blir också ytterst sällan svårt sjuka i Covid-19. Varför ska jag ta vaccin då?

Jag vet inte hur gammal du är. Men Folkhälsomyndigheten, samt t.ex EMA har gjort bedömningen att fördelarna med vaccin överväger riskerna för de som är 12 år eller äldre. Fast det är, verkligen på håret för 12-15 åringarna.

Jag vill även påpeka att t.ex en 20 åring som t.o.m har haft covid-19 tidigare, får hybridimmunitet om hen vaccinerar sig. Nu börjar det sippra in forskningsresultat som visar att en sådan immunitet skyddar t.o.m mot den, extremt, smittsamma Omikron varianten. Ju fler som får hybridimmunitet, ju starkare motståndskraft får Sverige emot SARS-COV2.
Citera
2021-12-12, 21:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nästan 38.000 fall i SA idag.
Bra tryck på spridningen kan man säga..
Men 7-dagarsmedel är bara hälften av det. Och 7-dagarsmedel avlidna motsvarar ca 4 per 10 miljoner och dag.
Citera
2021-12-12, 21:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja jag såg det just. Ett rekord i SA.

En helt sinnessjuk ökning! För någon månad sedan låg de väl på ca 300 Covid-19 fall per dygn. Men om Omikron bara ger mild sjukdom, så är det en fördel om Delta-varianten konkurreras ut.
Citera
2021-12-12, 21:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet inte hur gammal du är. Men Folkhälsomyndigheten, samt t.ex EMA har gjort bedömningen att fördelarna med vaccin överväger riskerna för de som är 12 år eller äldre. Fast det är, verkligen på håret för 12-15 åringarna.

Jag vill även påpeka att t.ex en 20 åring som t.o.m har haft covid-19 tidigare, får hybridimmunitet om hen vaccinerar sig. Nu börjar det sippra in forskningsresultat som visar att en sådan immunitet skyddar t.o.m mot den, extremt, smittsamma Omikron varianten. Ju fler som får hybridimmunitet, ju starkare motståndskraft får Sverige emot SARS-COV2.
Källa på att det inte skulle vara den naturliga immuniteten som skyddar mot Omikron, tack!

Man får inte immunitet mot något protein man inte utsatts för
Citera
2021-12-12, 21:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pafid
Har redigerat mitt inlägg då jag kom på mina statistiska exempel blev missvisande. Fortsatt kvarstår faktum för mig klart och tydligt att risk-reward på vaccinering av unga friska inte håller för att vaccinera samtliga.

Att det dig veterligen inte IVA-vårdats unga p.g.a. biverkningar av vaccinet beror på att den informationen inte finns tillgänglig. Men räknat utifrån Läkartidningens och den amerikanska studiens statistik kontra totala antalet vaccinerade unga så finns det IVA-vårdade unga pga. myokardit orsakat av vaccinet, i Sverige.

Det sannolika är ju att de vårdas på en Hia avdelning eller Mava inte intensivvården.
Citera
2021-12-12, 22:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Jag tycker att media bara kryddar allting.. Den där omikron är ju inte ens farlig! Har någon ens dött av omikron-varianten?
Sluta sprid dina gissningar.
Vi vet inte ännu men troligen är Omicron lindrigare än delta.
Snart får vi svar på hur allvarlig Omicron är.
Dock är smittsamheten betydligt högre och det kommer med stor sannolikhet bli en jobbig period framöver då viktiga funktioner för samhället saknar resurser på grund av att folk är sjuka.
Citera
2021-12-12, 22:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En helt sinnessjuk ökning! För någon månad sedan låg de väl på ca 300 Covid-19 fall per dygn. Men om Omikron bara ger mild sjukdom, så är det en fördel om Delta-varianten konkurreras ut.
Sjudagarsmedel är som sagt bara hälften av det. Och sjudagarsmedel avlidna drygt 20. På 60 miljoner invånare.

Jämför det med UK som har 50 000 nya fall per dag och över 100 avlidna (sjudagarsmedelvärde) på bara ca 10 % större befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in