2021-12-12, 20:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Korta svaret är att både effektivitet och säkerhet gällande läkemedel bedöms på gruppnivå inte individnivå . Det finns att läsa på det flesta formella informationskanaler ..
Ja, så klart.

Där tycks relevanta data saknas för riskbedömning. Nyttabedömningen blir allt bättre, men även den var dålig för 6 månader sedan. Jag är inte heller direkt imponerand av den nytta för min grupp som framkommit.
Citera
2021-12-12, 20:39
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tvångsvaccinering håller jag med om år tveksamt. I övrigt är det väl på samma sätt en våldtäkt när du tvingas blåsa för en rattfyllerikontroll. Det är inte bara din egen säkerhet du äventyrar som ovaccinerad. Vaccinerade gör det också såklart, men i lägre utsträckning, precis som nyktra förare också kan orsaka olyckor.

Då blir säkert vårdpersonalen gladare om de hamnar i situationen att det blir nödvändigt med triagering och uteblivna semestrar. Det drabbar i huvudsak patienterna också som inte får den av covid utkonkurerade vården.

Rattfyllekontroll är ändå annorlunda för du behöver inte dricka för att köra.

Det låter inte speciellt kul samhälle det du beskriver och ha i åtanke att vi vet inte allt om detta virus än. Det är ett stort kliv att fortsätta med utökande utav vaccinbevisstationer i förhållande till viruset. Det kan handla en liten del åtminstone om pengar och expansion.
Citera
2021-12-12, 20:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Rattfyllekontroll är ändå annorlunda för du behöver inte dricka för att köra.

Det låter inte speciellt kul samhälle det du beskriver och ha i åtanke att vi vet inte allt om detta virus än. Det är ett stort kliv att fortsätta med utökande utav vaccinbevisstationer i förhållande till viruset. Det kan handla en liten del åtminstone om pengar och expansion.
Han trollar dessutom. Åtminstone hittills har ingen visat några vetenskapliga bevis för att straffet/belöningen skulle minska smittspridning.
Citera
2021-12-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Har inte danskarna börjat vaccinera barn mellan 5 och 11 år? Jag är dock emot det, speciellt om omikron tar över. Så små barn blir ytterst sällan svårt sjuka i Covid-19, och mycket tyder på att omikron ger mildare symptom i alla åldersgrupper. Om några veckor så kan vi veta det helt säkert.
Personer i min ålder blir också ytterst sällan svårt sjuka i Covid-19. Varför ska jag ta vaccin då?
Citera
2021-12-12, 20:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är nu från Sydafrikansk data nästan helt säker på att Omicron är betydligt mildare (betydligt mindre dödlig) än tidigare varianter.

Antaganden:
1) Typ alla nya fall i Sydafrika de senaste veckorna är av Omicron-typ
2) OWID:s data på nya fall och dödsfall för Sydafrika anges båda per rapportdatum.
3) Tiden från insjuknande (rapportering av nya fall) till dödsfall är lika lång nu som de de två förra vågorna.
4) Kapacitet för testning och snabbhet för inrapportering av nya fall/dödsfall är likadan nu som de två förra vågorna.

"Bevis":
Nya fall per dag, löpande 7-dagars medelvärde , är nu 15600.
Nya dödsfall per dag, löpande 7-dagars medelvärde , är nu 22.

Om man i de två förra vågorna letar upp datumen för när nya fall, löpande 7-dagars medelvärde, var 15600 så infinner de sig 6e jan och 28e juni i år. Dessa två datum var nya dödsfall, löpande 7-dagars medelvärde, 476 och 178.

Dvs, vi har nu vid 22, långt färre dödsfall jämför med tidpunkterna för samma smittspridning i de två förra vågorna.

Alltså, jag drar slutsatsen att Omicron är avsevärt mindre allvarlig/dödlig jämfört med tidigare varianter.

Nya fall: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&region=Europe&facet= none&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&pickerMetric=lo cation&hideControls=true&Metric=Confirmed+cases&In terval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~ZAF
Nya dödsfall: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&region=Europe&facet= none&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&pickerMetric=lo cation&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&I nterval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~ZAF

Det resonemang hade varit mer gångbart om samtliga vågor varit ungefär lika branta. Nu är dom inte det utan den innevarande fjärde vågen är mer än dubbelt så brant (Sydafrika) som tidigare vågor. Det gör att 7-dagars glidande medelvärde ”drar iväg” tidigare, samtidigt som tiden mellan konstaterad sjukdom och död sannolikt inte har förändrats.

Kan va lite väl tidigt att dra säkrare slutsatser, men det börjar onekligen peka i den riktningen.
Citera
2021-12-12, 20:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Rattfyllekontroll är ändå annorlunda för du behöver inte dricka för att köra.,

Byt ut nykterhetskontrollen mot körkortsinnehav i situationen då.
Citat:

Det jag beskrev är ungefär det som hände 2020. Och det var med en förhållandevis mild variant i jämförelse med delta som är dominant just nu i Sverige. Då spärrades mer eller mindre de äldre in och alla evenemang ställdes in.

Då är det bättre att begränsa detta för en betydligt mindre grupp som inte vill göra sitt bästa, med mycjet små ansträngningar, för att begränsa effekterna av pandemin. På det sättet är vaccinpasset ett sätt att öppna samhället för en stor grupp. Snarare än att stänga det för en liten grupp som inte vill bidra.

Det är väldigt få antivaxare som förstår detta. Om ens någon.
Citera
2021-12-12, 21:02
Medlem
Citat:

Det jag beskrev är ungefär det som hände 2020. Och det var med en förhållandevis mild variant i jämförelse med delta som är dominant just nu i Sverige. Då spärrades mer eller mindre de äldre in och alla evenemang ställdes in.

Då är det bättre att begränsa detta för en betydligt mindre grupp som inte vill göra sitt bästa, med mycjet små ansträngningar, för att begränsa effekterna av pandemin. På det sättet är vaccinpasset ett sätt att öppna samhället för en stor grupp. Snarare än att stänga det för en liten grupp som inte vill bidra.

Inte vill göra sitt bästa? Jag är ovaccinerad, har bra fysik, alltid frisk. Blir jag sjuk stannar jag hemma. Är inte det att göra sitt bästa? Eller är det bättre att ta ett vaccin och sedan bli sjuk och ändå gå på evenemang? Du är alltså så jävla tappad att man häpnar. Trollar du inte så är du en hemsk människa med extremt farliga värderingar. Hur fan blev du uppfostrad egentligen?
Citera
2021-12-12, 21:03
Medlem
Pafids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror du misstolkar studien. Du verkar tro att 1 av 5 som vaccinerar sig hamnar på intensiven, vilket såklart inte är fallet. I studien var det 1 av 5 bland de fåtal allvarliga fall som studerades som kom ifråga. Det rör sig fortfarande om ett mikroskopiskt antal av de miljontals tonåringar som vaccinerats i USA.

Läs mitt inlägg igen så borde du förstå att jag inte alls misstolkar studien.

Enl läkartidningen får 1 av 10 000 unga (12-15 år) myokardit av vaccinet. Det är 100 pers på 1 miljon. 20 av dessa 100 intensivvårdas enl amerikanska studien pga. myokardit orsakat av vaccinet.

Totalt är antalet IVA-tillfällen 69 st i åldersspannet 10-19 år som intensivvårdats (10-19 år) pga COVID-infektion.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Totalt 4 personer åldern 10-19 år har dött i COVID.

Säger inget mer än att ser du inte det orimliga i att vaccinera friska unga där följden kan bli allvarliga hjärtproblem (plus alla andra biverkningar) när 4 pers av ca. 170 000 smittade i ålderskategorin har dött, vilka garanterat var i riskgrupp pga. samsjuklighet, så kan jag inte se dig som nåt annat än en riktig tok, eller betald.
Senast redigerad av Pafid 2021-12-12 kl. 21:33.
Citera
2021-12-12, 21:11
Medlem
Citat:
Tvångsvaccinering håller jag med om år tveksamt. I övrigt är det väl på samma sätt en våldtäkt när du tvingas blåsa för en rattfyllerikontroll. Det är inte bara din egen säkerhet du äventyrar som ovaccinerad. Vaccinerade gör det också såklart, men i lägre utsträckning, precis som nyktra förare också kan orsaka olyckor.

Då blir säkert vårdpersonalen gladare om de hamnar i situationen att det blir nödvändigt med triagering och uteblivna semestrar. Det drabbar i huvudsak patienterna också som inte får den av covid utkonkurerade vården.

Så det är enbart en fråga om nivåer för att få eller inte få deltaga i samhället.
Är man en vandrande dödsrisk till 78% får man ej deltaga men är man en vandrande dödsrisk till 48% får man deltaga.
Bra grund för ett samhälle.
Och ingen av dessa kommer vara så små risker att faran försvinner så begränsning måste finnas för evigt.
Citera
2021-12-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pafid
Läs mitt inlägg igen så borde du förstå att jag inte alls misstolkar studien. För att jämföra utifrån ditt inlägg med "miljontals":

Enl läkartidningen får 1 av 10 000 unga myokardit av vaccinet. Det är 100 personer på 1 miljon.

20 av 100 av dessa intensivvårdas enligt den amerikanska studien. Hur många tror du i samma ålderskategori (12-15 år) intensivvårdas av COVID-infektion per 1 000 000 smittade? Det vet vi tyvärr inte då inte statistiken säger det fullt ut men här kan vi se att:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Totalt 69st tillfällen av IVA-vård i åldrarna 10-19 pga. COVID-infektion. Tar vi den statistiken och rakt av delar bort åldrarna 12-15 år som står för 4/10 av ålderskategorin (69st IVA x 0,4) får vi 27,6 intensivvårdstillfällen (vissa patienter kan ha flyttats mellan intensivvårdsavdelningar och räknas då två eller fler gånger ). Du ser nu att även om denna statistiken troligen ska skalas ned ytterligare så är antalet IVA-vårdade pga. COVID-infektion ungefär lika många som den amerikanska studien och Läkartidningen säger får IVA-vårdas pga. myokardit orsakad av vaccinet.

Fattar du nu eller behöver du med flit missförstå mig ännu en gång?

Jag fattar men förstår inte riktigt din poäng. Mig veterligen har ingen tonåring intensivvårdats på grund av vaccinering i Sverige.
Citera
2021-12-12, 21:28
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:

Om typ 95 procent blir vaccinerade och det börjar komma flyktingar i flera vågor som 2015 och de tog med sig viruset hit i episoder. Vaccinationstakten där är ju så låg. Skulle du vara emot invandringen då. Ja tror inte
Senast redigerad av calvinclown 2021-12-12 kl. 21:31.
Citera
2021-12-12, 21:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Nästan 38.000 fall i SA idag.
Bra tryck på spridningen kan man säga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem