Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Det kan selvsagt ha skjedd et uhell under en planlagt kidnapping. F.eks. et fall ned trappen, eller skader som følger av fallet.
Fikk du ikke med deg serien "Forsvinningen på Lørenskog"? Her ble det hevdet at sporene i S4 tyder på at drapet ikke skjedde med overlegg.
Jeg er nysgjerrig på hvordan man kan se på sporene i S4 om drapet var overlagt eller ikke.
Jeg regner da med at det er snakk om såkalte situasjons- og handlingsrelaterte spor.
Rettsdefinisjonen av "overlegg" innebærer at den som utfører drapet har hatt rimelig
tid til å overveie konsekvensene av sin handling.
Sitat fra Store Norske Leksikon v. John Christian Elden:
I at en handling er overlagt, ligger det at motforestillinger måtte ha hatt anledning til å gjøre seg gjeldende på en slik måte at de kunne ha innvirket på beslutningen. Et lovbrudd begått etter øyeblikkets innskytelse er ikke overlagt. Det kan bli spørsmål om overlegg selv om ikke lovbruddet på forhånd var planlagt og uttenkt i alle detaljer.
Det jeg tenker er at sporene kan ha indikert at noe uforutsett skjedde, f.eks. det som
er foreslått om at hun prøvde å flykte fra badet i 2. etasje, men falt ned trappen i forsøket.
Ikke utenkelig har drapsmannen sett for seg at drapet skulle begås på badet i 2. etasje.
Så har kanskje et fluktforsøk ført til at det istedet ble begått nede i 1. etasje.
Drapet vil da uten tvil være overlagt. Får håpe retten får en sjanse til å vurdere dette konkret.
Jeg tror personlig at det ikke vil være fnugg av tvil om overlegg.