2021-12-12, 10:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det kan selvsagt ha skjedd et uhell under en planlagt kidnapping. F.eks. et fall ned trappen, eller skader som følger av fallet.

Fikk du ikke med deg serien "Forsvinningen på Lørenskog"? Her ble det hevdet at sporene i S4 tyder på at drapet ikke skjedde med overlegg.

Jeg er nysgjerrig på hvordan man kan se på sporene i S4 om drapet var overlagt eller ikke.
Jeg regner da med at det er snakk om såkalte situasjons- og handlingsrelaterte spor.
Rettsdefinisjonen av "overlegg" innebærer at den som utfører drapet har hatt rimelig
tid til å overveie konsekvensene av sin handling.

Sitat fra Store Norske Leksikon v. John Christian Elden:
I at en handling er overlagt, ligger det at motforestillinger måtte ha hatt anledning til å gjøre seg gjeldende på en slik måte at de kunne ha innvirket på beslutningen. Et lovbrudd begått etter øyeblikkets innskytelse er ikke overlagt. Det kan bli spørsmål om overlegg selv om ikke lovbruddet på forhånd var planlagt og uttenkt i alle detaljer.
Det jeg tenker er at sporene kan ha indikert at noe uforutsett skjedde, f.eks. det som
er foreslått om at hun prøvde å flykte fra badet i 2. etasje, men falt ned trappen i forsøket.
Ikke utenkelig har drapsmannen sett for seg at drapet skulle begås på badet i 2. etasje.
Så har kanskje et fluktforsøk ført til at det istedet ble begått nede i 1. etasje.
Drapet vil da uten tvil være overlagt. Får håpe retten får en sjanse til å vurdere dette konkret.
Jeg tror personlig at det ikke vil være fnugg av tvil om overlegg.
Senast redigerad av Svartediket 2021-12-12 kl. 10:24.
Citera
2021-12-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Manglende interesse for løsepenger og forhandlinger taler imot en reell kidnapping.

Nei, tvert imot. Ved en fingert kidnapping ville dette sannsynligvis vært en del av planen, hvis det ikke var en svært kortsiktig plan. Hvis det er en kidnapping som gikk galt, slik sporene på åstedet kan tyde på, blir det umulig å inngå forhandlinger og gi livsbevis.
Citera
2021-12-12, 10:27
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Nei, tvert imot. Ved en fingert kidnapping ville dette sannsynligvis vært en del av planen, hvis det ikke var en svært kortsiktig plan. Hvis det er en kidnapping som gikk galt, slik sporene på åstedet kan tyde på, blir det umulig å inngå forhandlinger og gi livsbevis.

Så da tabbet de seg rett og slett ut da, ved at kidnappingsbrevet lå igjen, selv om hun døde før de forlot S4?

Men så håpet de at de kunne redde situasjonen og få noe allikevel?
Citera
2021-12-12, 10:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Vi får se. Gjerningspersonen(e) vil sannsynligvis uansett bli tiltalt for drap.
Hvis scenarioet er slik du foreslår, tror jeg likevel det skal være vanskelig
å overbevise retten om dette, siden det er overveiende grunn til å tro at
AE er drept. Det blir nok 21 år i spjeldet for alle involverte.
Citera
2021-12-12, 10:34
Medlem
Citat:

Vi ser jo at bitcoin-kodene ikke er egnet for forhandlinger. Og trusselbrevet må man anta ble skrevet før den angivelige kidnappingen. Før det angivelige "uhellet" du snakker om.

Det peker stert mot at "uhellet" var planlagt da. Og går det egentlig an å planlegge et "uhell"?

Et planlagt dødelig "uhell" som her er vel det som kalles overlagt drap. Altså drap. Forsøkt skjult som kidnapping.
Citera
2021-12-12, 10:36
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Drapet vil da uten tvil være overlagt. Får håpe retten får en sjanse til å vurdere dette konkret.

Jeg tror, og håper, at det er særdeles vanskelig å drepe noen "ved et uhell".

Det er liksom ikke noe som bare skjer.
Citera
2021-12-12, 12:02
Medlem
Citat:
Jeg er nysgjerrig på hvordan man kan se på sporene i S4 om drapet var overlagt eller ikke.
Jeg regner da med at det er snakk om såkalte situasjons- og handlingsrelaterte spor.
Rettsdefinisjonen av "overlegg" innebærer at den som utfører drapet har hatt rimelig
tid til å overveie konsekvensene av sin handling.

Sitat fra Store Norske Leksikon v. John Christian Elden:
I at en handling er overlagt, ligger det at motforestillinger måtte ha hatt anledning til å gjøre seg gjeldende på en slik måte at de kunne ha innvirket på beslutningen. Et lovbrudd begått etter øyeblikkets innskytelse er ikke overlagt. Det kan bli spørsmål om overlegg selv om ikke lovbruddet på forhånd var planlagt og uttenkt i alle detaljer.
Det jeg tenker er at sporene kan ha indikert at noe uforutsett skjedde, f.eks. det som
er foreslått om at hun prøvde å flykte fra badet i 2. etasje, men falt ned trappen i forsøket.
Ikke utenkelig har drapsmannen sett for seg at drapet skulle begås på badet i 2. etasje.
Så har kanskje et fluktforsøk ført til at det istedet ble begått nede i 1. etasje.

Hvis det var planlagt at AE skulle bortføres i live, men hun døde som følge av et fall ned trappen, så vil ikke dette bli definert som et overlagt drap. Det går kanskje an å diskutere om det et forsettlig drap, eller grovt innbrudd med døden til følge, men hvis du sammenligner med Christian Halvorsen-saken, så vil nok også dommen kunne bli grovt uaktsomt drap i denne saken.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Vi ser jo at bitcoin-kodene ikke er egnet for forhandlinger. Og trusselbrevet må man anta ble skrevet før den angivelige kidnappingen. Før det angivelige "uhellet" du snakker om.

Det peker stert mot at "uhellet" var planlagt da. Og går det egentlig an å planlegge et "uhell"?

Et planlagt dødelig "uhell" som her er vel det som kalles overlagt drap. Altså drap. Forsøkt skjult som kidnapping.

Det vil ikke være noe poeng i å planlegge at det skal se ut som et uhell, samtidig som kidnapping. Da kunne man like godt fått drapet til å se ut som AE ble drept som følge av et grovt innbrudd, og sluppet all planleggingen rundt kidnappingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg tror, og håper, at det er særdeles vanskelig å drepe noen "ved et uhell".

Det er liksom ikke noe som bare skjer.

Det skjer forholdsvis ofte at folk dør som følge av et uhell.
Citera
2021-12-12, 12:05
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Det skjer forholdsvis ofte at folk dør som følge av et uhell.

Da tror jeg du tenker på en helt annen type uhell.

Det er vel de færreste som helt tilfeldig kommer i skade for å drepe noen.
Senast redigerad av Niffy 2021-12-12 kl. 12:08.
Citera
2021-12-12, 12:24
Medlem
Citat:
Da tror jeg du tenker på en helt annen type uhell.

Et uhell kan være så mangt:

https://www.nrk.no/osloogviken/christian-ble-drept-i-egen-hage_-mann-i-30-arene-frikjent-for-forsettlig-drap-1.15751612

Mann i femtiårene falt ned en trapp og døde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EdRV5/skulle-spoeke-med-kamerat-skjoet-ham-i-hodet

https://www.tv2.no/a/10610700/
Citera
2021-12-12, 12:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Hvis det var planlagt at AE skulle bortføres i live, men hun døde som følge av et fall ned trappen, så vil ikke dette bli definert som et overlagt drap. Det går kanskje an å diskutere om det et forsettlig drap, eller grovt innbrudd med døden til følge, men hvis du sammenligner med Christian Halvorsen-saken, så vil nok også dommen kunne bli grovt uaktsomt drap i denne saken.

Jeg kommenterte påstanden fra TV2-journalistene du refererte til, om at
spor på åstedet ikke nødvendigvis tydet på overlagt drap. Men politiet sier
spor på åstedet peker mot et drap, ikke mot en bortføring av levende offer.
Så da velger jeg å tro på politiet, enn så lenge, og ikke på journalistene.

Vi får se når de(n) ansvarlige blir stilt for retten. 21 år blir det nok uansett, tror jeg.
Citera
2021-12-12, 12:25
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Et uhell kan være så mangt:

https://www.nrk.no/osloogviken/christian-ble-drept-i-egen-hage_-mann-i-30-arene-frikjent-for-forsettlig-drap-1.15751612

Mann i femtiårene falt ned en trapp og døde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EdRV5/skulle-spoeke-med-kamerat-skjoet-ham-i-hodet

https://www.tv2.no/a/10610700/

Du vet godt hva jeg mener når jeg sier at det er særdeles vanskelig å drepe noen ved et uhell.

De kvelte henne bare litt for hardt, eller litt for lenge, liksom?
Citera
2021-12-12, 12:42
Medlem
Citat:
Jeg kommenterte påstanden fra TV2-journalistene du refererte til, om at
spor på åstedet ikke nødvendigvis tydet på overlagt drap. Men politiet sier
spor på åstedet peker mot et drap, ikke mot en bortføring av levende offer.
Så da velger jeg å tro på politiet, enn så lenge, og ikke på journalistene.

Vi får se når de(n) ansvarlige blir stilt for retten. 21 år blir det nok uansett, tror jeg.

Det var to tidligere kriposetterforskere som sa dette i TV2-serien. Vi får se hva politiet sier fremover. Håper i alle fall at saken snart blir løst, og at de skyldige får den straffen de fortjener.

Citat:
Du vet godt hva jeg mener når jeg sier at det er særdeles vanskelig å drepe noen ved et uhell.

De kvelte henne bare litt for hardt, eller litt for lenge, liksom?

Jo, det er veldig enkelt å drepe noen ved et uhell. Du får lese linkene i mitt forrige innlegg. Trenger du flere eksempler, så skal du få det.

Kvelning er en av hypotesene politiet har. Det trenger nødvendigvis ikke være to hender rundt halsen på offeret. Det er mulig å bli kvalt av sitt eget oppkast, eller hun kan ha fått luftveiene sperret som følge av knebling og forsøk på å holde offeret under kontroll, og for å hindre at hun ropte etter hjelp.
Senast redigerad av Lorentsen 2021-12-12 kl. 12:49. Anledning: Skrivefeil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in