Citat:
Ursprungligen postat av
GaussBonnet
Föräldrarna i ditt exempel gjorde helt rätt.
Ungar leker med alla möjliga tänkbara roller. Ibland vill de låtsas vara enhörning, prinsessa, kejsare, fågel, ninja turtles eller vad som helst. Finns ingen anledning att haka upp sig på just könet.
Som du påpekar så är det för de allra flesta en tillfällig fas. Sedan är det inte roligt längre och då leker de nåt annat.
Det är inte sådana lekar som är problematiska. Och det torde inte finnas någon vettig mänska som föreslår vare sig hormonbehandling eller operation i dylika fall. Låt ungarna leka, tröttna och sedan hitta på nåt annat.
Problemen uppstår först när det inte längre kan betecknas som en övergående fas, utan visar sig vara beständigt över längre tid. När barnet ihärdigt håller fast vid sin övertygelse.
Vad föreslår du att man ska göra då?
Du behöver knappast vara orolig. De psykiatriker som hanterar dylika utredningar tar inte till hormoner och kirurgi lättvindigt.
Hade exempelvis föräldrarna i rocknrollswindels exempel ovan dragit med tösen till en psykiatrisk klinik så hade läkaren sagt att det bara än en fas, vänta och se. Och det var ju just vad de gjorde.
Så det är ingen ko på isen i de fall som är ekvivalenta med rocknrollswindels exempel.
I det exempel jag berättade om är jag framför allt glad att man valde att hantera det själva
och inte kopplade in kuratorer eller psykologer hade dom hamnat hos fel personer ,
kunde det lika gärna slutat i en katastrof.
Visst när en person är myndig kan ju denne utsätta sig för vilka experiment den vill
Men låt barn vara barn och om dom vill experimentera får det stanna vid kläder och
accessoarer låt dom inte göra något som är oåterkalleligt , det kommer jag aldrig
tycka är ok
Och skall man vara krass är man nog inte mogen att fatta livsavgörande beslut
förrän man är åtminstone lite över 20 om man ser tillbaka på sitt eget liv.