Ja, en del av straffarna går att diskutera... Även försvarsspelet. Angående Uniteds straff, fick jag en känsla av att inlägget var lite för högt för att Ronaldo skulle kunna nå den eller göra ett bra avslut (jag kan ha fel...), men alltid riskabelt när försvararen håller i anfallaren, ibland bör försvararen nog tänka som i hockey att låta anfallaren ta ett svårt avslut och lita på målvakten... Citys straff, hmmm. Jag kan inte reglerna helt, men helt klart touchade bollen armen lite, men han gjorde sig inte större till bredden utan armen var framför kroppen, och hade bollen inte nuddat armen så hade bollen ändå stoppats av kroppen...
Intressant att så många av de stora lagen hade så svårt mot de mindre lagen, vilket nog är bra för ligan.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Ganska kontroversiella beslut på det stora hela får man säga. Straffar som tippar vågen i favör till storklubbarna. Mina tankar kring situationerna:
Liverpool: Mings är på Salahs lår bakifrån, och Salah lägger sig. Korrekt men visst lägger sig Salah. Hade han inte gjort det hade han inte fått den.
Robertson kunde fått straff i 28e när Nakamba sparkar honom, men domaren friar (och Villa-spelarna hävdar filmning). Villa kunde fått straff i slutet när Matip och Alisson strular till det, men domaren bedömde inte Alissons agerande mot Ings som tillräckligt. Inte tre klockrena situationer direkt. Det är små marginaler på denna nivå.
Segern rättvis till sist men man önskar ju att Liverpool inte ska göra det så svårt för sig. När Salah, Jota och Mane får komma ensamma mot en back ska det vara mål, put the game to rest. Men Salah, för all hans briljans kan han ibland bränna enkla grejer. Skjut i första läget! Gillar dock att han visar sin osjälviska sida både när han släpper bra skottläge till Trent mellan benen, och även att han söker passning när han har fritt skottläge.
Chelsea: Får en straff emot sig som inte är så mycket att snacka om. Sen fixar Rudiger inte en utan två straffar. Om vi bortser från hans shithousery-filmande köper jag dem. Raphinha är för vårdslös på den första och den andra är bara klantigt av Klich att sparka Rudiger på benet.
Man City: Här är jag mer tveksam. Visst är Moutinho uppe och vevar med armen men träffar den på arm? Från vinklarna jag sett säger jag nej.
Lägg på Jimenez ofattbara agerande på hans röda kort och hade jag inte vetat bättre hade jag trott på mutor och matchfix. Helt ofattbart.
Man United: Denna är minst sagt tveksam. Aarons och Ronaldo i närkamp när inlägget kommer där den förre har armarna uppe kring axlarna på Ronaldo. Den senare väljer då att lägga sig när han känner kontakt och sen veva för att få beslutet, vilket han får.
Jag kan köpa att armarna från Aarons inte ska vara där, men känns ändå tveksamt då Ronaldo så uppenbart söker den. Jag har sett betydligt värre ryggsäckar som inte ens varit nära att bli straff på.
All in all, en helg där de som menar att storlagen har stora fördelar får vatten på sin kvarn.