Citat:
I stort håller jag om dina resonemang men just här tror jag att du går bort dig en smula. Ryssland är en aggressiv, kreativ, fattig och tekniskt föråldrad stormakt. Ryssarna jobbar med vad de har för att nå sina mål. De väljer sina strider.
Den ryska skiten har sedan länge passerat fläkten och virvlar redan runt i rummet. Giftmord, valpåverkan, militär intervention, legoknektar, listan kan göras lång. Men, och här kommer min invändning. Det här är inte unikt för Ryssland. Den nya normalbilden är redan här och den handlar extremt sällan om att en stat förklarar krig mot en annan.
När vi försöker bedöma en situation och vad den kan tänkas leda till i framtiden gör vi det ofta(st) genom att titta i backspegeln. Hur har den här typen av situationer eskalerat tidigare? Det har funkat någorlunda bra under den moderna människans historia – men när vi befinner oss i ett utvecklingssprång, exempelvis tekniskt eller informationsmässigt, är det en vansklig metod.
Ryssarna har stackat upp en redig mängd personal och materiel på sin egen sida gränsen till Ukraina. En typ av uppladdning som för 60 år sedan hade kunnat hållas någorlunda hemlig. Idag går inte det. Att hemlighålla förberedelser av en storskalig invasion av en annan stat är i princip omöjligt. Att med gammaldags strid lyckas erövra och hålla fientligt territorium för att nå politiska mål är otroligt svårt (för referens, fundera på hur väl USA lyckades i Irak och Afghanistan). Militära manöverförband har fortfarande en viktig roll att spela – som påtryckningsmedel. Jag vill påstå att det klassiska kriget, det vi med WW2 som referens ägnade åren 1945-1990 till att frukta och planera för, har lyst med sin frånvaro allt sedan Iran/Irak och Falklandsöarna.
Jag tror att ryssarna med sitt vapenskrammel redan har lyckats uppnå merparten av det de strävade efter. Något traditionellt krig blir det inte, och det var heller inte meningen.