2021-12-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502

Bara ett försök att etablera en ny normalbild eller är kommer skiten att träffa fläkten nu?

I stort håller jag om dina resonemang men just här tror jag att du går bort dig en smula. Ryssland är en aggressiv, kreativ, fattig och tekniskt föråldrad stormakt. Ryssarna jobbar med vad de har för att nå sina mål. De väljer sina strider.

Den ryska skiten har sedan länge passerat fläkten och virvlar redan runt i rummet. Giftmord, valpåverkan, militär intervention, legoknektar, listan kan göras lång. Men, och här kommer min invändning. Det här är inte unikt för Ryssland. Den nya normalbilden är redan här och den handlar extremt sällan om att en stat förklarar krig mot en annan.

När vi försöker bedöma en situation och vad den kan tänkas leda till i framtiden gör vi det ofta(st) genom att titta i backspegeln. Hur har den här typen av situationer eskalerat tidigare? Det har funkat någorlunda bra under den moderna människans historia – men när vi befinner oss i ett utvecklingssprång, exempelvis tekniskt eller informationsmässigt, är det en vansklig metod.

Ryssarna har stackat upp en redig mängd personal och materiel på sin egen sida gränsen till Ukraina. En typ av uppladdning som för 60 år sedan hade kunnat hållas någorlunda hemlig. Idag går inte det. Att hemlighålla förberedelser av en storskalig invasion av en annan stat är i princip omöjligt. Att med gammaldags strid lyckas erövra och hålla fientligt territorium för att nå politiska mål är otroligt svårt (för referens, fundera på hur väl USA lyckades i Irak och Afghanistan). Militära manöverförband har fortfarande en viktig roll att spela – som påtryckningsmedel. Jag vill påstå att det klassiska kriget, det vi med WW2 som referens ägnade åren 1945-1990 till att frukta och planera för, har lyst med sin frånvaro allt sedan Iran/Irak och Falklandsöarna.

Jag tror att ryssarna med sitt vapenskrammel redan har lyckats uppnå merparten av det de strävade efter. Något traditionellt krig blir det inte, och det var heller inte meningen.
2021-12-11, 12:13
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Berätta för mig vart alla dom finskspråkiga folken i Karelen, Petsamo-området och Kola tog vägen.

Återigen, detta är vid sidan av frågan och inget som relaterar vare sig till den eller vad jag sagt.
2021-12-11, 12:44
Medlem
COV-NL63s avatar
Här är kartan över området i Azovska sjön utanför Ukraina där Ryssland ska ha artilleriövningar en månad med start 21 december https://twitter.com/ELINTNews/status/1469305679773147136

Mycket ovanligt, både att det är en månad och att det är innanför Ukrainas vatten. Om man var konspiratorisk skulle man gissa att det blir utökat pangande på juldagen för att Ryssland ska återställa vad som hände för 30 år sedan (Sovjetunionens sönderfall)
2021-12-11, 13:17
Medlem
COV-NL63s avatar
Den ryske utrikesministern Lavrov ställer in ett flertal besök, bl.a. till Marocko, Algeriet och Israel https://www.cameroonmagazine.com/actualite-internationale/cm-sergey-lavrov-annule-son-voyage-au-maroc/

Han tror dessutom att folk vill ladda ner en rysk app till telefonen
https://twitter.com/Andy_Scollick/status/1469596763510218755
2021-12-11, 14:20
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Återigen, detta är vid sidan av frågan och inget som relaterar vare sig till den eller vad jag sagt.

Du påstod att det systematiska ryska utplånandet av nationella identiteter i områden dom ockuperat, etnisk rensning oftast kallat, var en "fantasi".

Förutom när det inte är det dock, men då är det alltså inte relevant istället? Väldigt ryskt sätt att se på saken.
2021-12-11, 21:03
Medlem
HEDP502s avatar
I förrgår:
”Part of a $60 million security assistance package, including small arms and ammunition, was delivered to Ukraine on Thursday, according to a State Department official in the Bureau of Political-Military Affairs, but a final delivery containing four counter mortar radars is still scheduled for early next year.

President Joe Biden approved the package on September 1 as Ukrainian President Volodymyr Zelensky visited the White House. The assistance included lethal elements, such as Javelin anti-tank missiles, as well as nonlethal elements...”

(Källa)
• USA har hittills i år givit Ukraina 4 072 miljoner SEK i det man kallar ”security assistance”.

• Enbart i oktober fick Ukraina bland annat 30 Javelin-system och 180 missiler.

• Javelins har funnits i Ukraina sedan 2018, då USA godkände att vapen skulle ingå i biståndet till Ukraina.
Första batchen uppgick till 210 missiler och 37 eldenheter.
I oktober 2019 godkände den amerikanska administrationen försäljningen av 150 missiles and 10 eldenheter.

Roligt att veta om Javelin:
En enda missil kostar ≈ 1,5 miljoner SEK.
Stridsspetsvikt: 8,4 kg
Stridsavstånd: 75 – 2500 meter
Penetration: > 750 mm homogent pansar
> 600 mm homogent pansar bakom reaktivt pansar (missilen har tandemladdning)
2021-12-11, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
NATO införlivar ingenting. Det är frivilligt att gå med där. Eller i alla fall så länge man inte frågar Ryssarna. Om Ryssarna bara höll sig till att spela med sina egna pjäser skulle det gå rätt bra, men nu ska de vara med och styra i överallt, trots att de är #11 i världen, ganska långt utanför prispallen så att säga.
Du kan leka med ord men införliva är det, men sådana som dig är det nog ingen mening att diskutera med misstänker jag.
2021-12-11, 21:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
I förrgår:
[indent][i]”Part of a $60 million security assistance package, including small arms and ammunition, was delivered to Ukraine on Thursday, according to a State Department official in the Bureau of Political-Military Affairs, but a final delivery containing four counter mortar radars is still scheduled for early next year.
Så länge vapnen inte går till islamister, så är jag nöjd.

Det vore trevligt om Putin såg till att inga av vapnen han levererar till separatisterna i Ukraina går till islamister as well.
Citat:
Roligt att veta om Javelin:
En enda missil kostar ≈ 1,5 miljoner SEK.
Stridsspetsvikt: 8,4 kg
Stridsavstånd: 75 – 2500 meter
Penetration: > 750 mm homogent pansar
> 600 mm homogent pansar bakom reaktivt pansar (missilen har tandemladdning)
Dvs vapnen har noll chans att hota Rysslands nationella integritet.
2021-12-11, 23:07
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGraslok
I stort håller jag om dina resonemang men just här tror jag att du går bort dig en smula. Ryssland är en aggressiv, kreativ, fattig och tekniskt föråldrad stormakt. Ryssarna jobbar med vad de har för att nå sina mål. De väljer sina strider.

Den ryska skiten har sedan länge passerat fläkten och virvlar redan runt i rummet. Giftmord, valpåverkan, militär intervention, legoknektar, listan kan göras lång. Men, och här kommer min invändning. Det här är inte unikt för Ryssland. Den nya normalbilden är redan här och den handlar extremt sällan om att en stat förklarar krig mot en annan.

När vi försöker bedöma en situation och vad den kan tänkas leda till i framtiden gör vi det ofta(st) genom att titta i backspegeln. Hur har den här typen av situationer eskalerat tidigare? Det har funkat någorlunda bra under den moderna människans historia – men när vi befinner oss i ett utvecklingssprång, exempelvis tekniskt eller informationsmässigt, är det en vansklig metod.

Ryssarna har stackat upp en redig mängd personal och materiel på sin egen sida gränsen till Ukraina. En typ av uppladdning som för 60 år sedan hade kunnat hållas någorlunda hemlig. Idag går inte det. Att hemlighålla förberedelser av en storskalig invasion av en annan stat är i princip omöjligt. Att med gammaldags strid lyckas erövra och hålla fientligt territorium för att nå politiska mål är otroligt svårt (för referens, fundera på hur väl USA lyckades i Irak och Afghanistan). Militära manöverförband har fortfarande en viktig roll att spela – som påtryckningsmedel. Jag vill påstå att det klassiska kriget, det vi med WW2 som referens ägnade åren 1945-1990 till att frukta och planera för, har lyst med sin frånvaro allt sedan Iran/Irak och Falklandsöarna.

Jag tror att ryssarna med sitt vapenskrammel redan har lyckats uppnå merparten av det de strävade efter. Något traditionellt krig blir det inte, och det var heller inte meningen.

Delar mycket av din bild. Några tillägg, bara:
• Vi är långt bort från den tid då nationer förklarade varandra krig, det är mycket sant.

• Det vi ser hända nu, är i princip motsatsen till de omärkta gröna småpojkarna 2014-2015.
Allt sker in plain sight, och vi verkar vara överens om att förbandens huvudsakliga uppgift är att agera påtryckningsmedel.

• Däremot tror jag inte att Kim-Jong Put är färdig. Han har uppnått ett par saker med sin truppnärvaro (direktdiskussion med Biden, t ex = ”titta Ryssland är också en stormakt”). Min tro är, att han kommer att se till att försöka uppnå mer än så.

• De flesta verkar se Den Botox-Fyllde KGB-Agenten som en superstrateg... och utan tvekan kan han spela en underlägsen hand skickligt. En dos fräckhet ingår även i grundpaketet. Däremot är min spaning, att han är betydligt mer fåfäng och irrationell än vad flertalet tror.
Och i just det här fallet, har det gått så mycket prestige i uppladdningen, att han inte gärna vill låta förbanden återvända utan att på något sätt ha agerat.
• Sinkomies pekade på något jag tycker är viktigt:
”Ryssland har haft dessa stora styrkor nära gränsen mer eller mindre konstant sedan 2014.”

• Normalbilden är i praktiken redan etablerad. Det nya är graden av kommunikation.
Ingenting av det Kreml och rysk militär kommunicerar, sker av en slump.
Målgruppen? Den finns i första hand på hemmaplan:

https://ria.ru/20211206/voyska-1762311153.html

Det är sabre-rattling på hög nivå, och ett sammanhang som man annars troligen hade kunnat hålla tyst om: 300 högre militära chefer (inkl. generaler) i Södra Militärdistriktet ägnar sig åt ett krigsspel med inslag av namngivna vapensystem. Del av Google-översättning från artikeln:

”This approach, for example, will make it possible to ensure that divisions of Iskander operational-tactical complexes, Bal coastal missile systems or Tornado-S MLRS rocket battalions appear in a threatened direction.”

För att vara tydlig: Artikeln berättar om ett virtuellt krigsspel. Vilket gör detta till kostnadseffektiv men avancerad intern-/extern-PR. ”Titta vad vi kan sätta in. Nu ska de darra, bögarna i Kiev, Bryssel och Washington.”

• Pukin följer upp en upplevd framgång i anfallsriktningen. Väst talar om detta. Nato är oroade. Ukraina är (med rätta) nervösa. Så länge han inte hejdas av ett direkt hot om militär konfrontation med andra än ukrainska förband, så kommer han att fortsätta.

Det är mina fem kopek.
2021-12-11, 23:12
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så länge vapnen inte går till islamister, så är jag nöjd.

Det vore trevligt om Putin såg till att inga av vapnen han levererar till separatisterna i Ukraina går till islamister as well.

Dvs vapnen har noll chans att hota Rysslands nationella integritet.

Precis.
• Om ryssarna gnäller, så beror det på att Ukraina får fyra artillerilokaliseringssystem - vilket gör insatser med ryskt artilleri mer riskfyllda.

• Och varje chef i pansarförbanden har troligen mer handsvett när de vet att en mycket kapabel missil kan komma farande och penetrera torntaket.

• Men effekten av båda ovanstående ukrainska system förutsätter ju att Ryssland har agerat och skjutit först, alt. rullat in med sina tunga förband.

• Ukraina ägnar sig åt försvar. Ryssland ägnar sig inte åt försvar. Vilket vatniks i den här tråden verkar ha oändligt svårt att förstå.
2021-12-12, 15:34
Medlem
COV-NL63s avatar
Rubriken på denna tråd är: Allt fler ryska trupper vid Ukraina - hur länge dröjer det innan Ryssland går in?

MEN, Memo to the international media: Putin has already invaded Ukraine

Citat:
Putin himself has openly admitted to ordering the February 2014 invasion of Ukraine’s Crimean peninsula, while the Kremlin’s increasingly absurd denials have failed to prevent his subsequent invasion of eastern Ukraine from becoming the world’s worst-kept secret. Indeed, as the global media debates whether Putin may be poised to invade Ukraine, the war he launched in 2014 continues with around 7% of the country already under Russian occupation.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/memo-to-the-international-media-putin-has-already-invaded-ukraine/
2021-12-12, 19:58
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Rubriken på denna tråd är: Allt fler ryska trupper vid Ukraina - hur länge dröjer det innan Ryssland går in?

MEN, Memo to the international media: Putin has already invaded Ukraine

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/memo-to-the-international-media-putin-has-already-invaded-ukraine/

Sant. Jag borde ha satt rubriken:
Allt fler ryska trupper vid Ukraina - hur länge dröjer det innan Ryssland går in och ockuperar en större del av landet? Eller hela?
• Nyckelmeningen i artikeln du länkar till:
”What Putin is currently threatening is not the invasion of Ukraine, but rather the escalation of an invasion that has been underway since February 2014. The fact that this needs to be stated after almost eight years of Russian aggression tells you all you need to know about the remarkable success of the Kremlin’s information war in distorting international perceptions of the conflict.”
• Min bild är att Vladimir Vladimirovitj Botoksnyj inte nöjer sig med vad han fått (internationell uppmärksamhet + prata med Biden i två timmar). Han kommer att ta en kakbit till. Och en till. Och till slut har han roffat åt sig hela jävla bageriet.

• Det du pekar på, är ju dessvärre en konsekvens av dramaturgin i nyhetsflödet. Att saker som inte är nya försvinner ur flödet efter ett tag, även om de är stora tragedier, olagliga eller absurda (Krim är allt detta, samtidigt). Alternativt så ersätter man något som inte är till fördel för en själv, med en ny nyhet, så att diskussionen förskjuts i en annan riktning.

• Man kan bara imponeras av ryssarnas desinformationsapparat. Vilken verkar vara i fin form, att döma av en del postare i den här tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in