Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Det är verkligen ett nöje att följa cirkusen på plattformar såsom Twitter och andra sociala medier. Nu har snart varenda vänsterprofil erkänt att de heilat i sin ungdom. Riksmuppen Henrik Arnstad går ut till försvar för civilministern och han är fan inte den som är den annars.
Sen publicerar Samnytt något (bakom betalvägg) som jag tolkar som att
nån idiot i C i princip sympatiheilar för att visa sitt stöd till S-ministern.
https://samnytt.se/c-topp-backar-heilande-s-minister-ida-ar-min-civilminister/
Det här blir fan bara bättre och bättre.
Mitt intryck är inte att just han verkligen sympatiheilade, men faktum är att en S-kvinna (tror jag?) från Haparanda pretty much gör just det i Expressen-TV:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/haparanda-borna-forsvarar-ida-karkiainen-en-orattvis-bild-/
Hon försöker göra det lite nonchalant, och hävdar att det ska visa att Karkiainen kanske bara ville visa att "så här hög var den", men en Hitlerhälsning är förstås en Hitlerhälsning. Inte ens Ida själv vågar egentligen förneka det, även om några av de mest skamlösa försvararna nu verkligen försöker torgföra den helt barocka idén.
Klart som fan det var en Hitlerhälsning. Ida vet det, alla vet det.
Sen var det där försök till haschtag bara patetiskt, #mincivilminister, eller vad det var. Det signalerar att man förbehållslöst stöder IK, medan en mycket mer sansad respons vore att säga att
ja, det är förstås olyckligt, och säkerligen inte helt oproblematiskt, men det var länge sen och vi har trots allt all anledning att tro att hon nu är socialdemokrat hela vägen.
Sen tycker jag det är lite löjeväckande att Expo har sagt typ att Raubtier
använder sig av högerextremt tankegods, men att de ändå på något sätt väl inte är det, då de förnekat det. Tror knappast man sagt det om Ultima Thule, även om de också tagit avstånd från rasism och sånt. De texter av Raubtier som citerats här är vad jag kan se betydligt fränare än vad vi har från Ultima Thule. Glorifiering av Waffen-SS eller Wehrmacht i Achtung Panzer, tex. Eller kodat språk om judar. Rätt starkt att ha en minister som är sambo med en sån jeppe.
Tror dock inte mer kommer fram om IK, då jag tvivlar på att hon någonsin varit en övertygad rasist/nynazist. Hon är snarast typen av en komplett karriärist som sökt sig till S för att hon såg sin chans att ta sig fram där. Tror inte hon har några djupare övertygelser alls: inte S-märkta sådana, och heller inte nazistiska sådana.