2021-06-03, 23:20
Medlem
MrFolds avatar
Precis 4,5 år sen hon försvann idag. Ett fall som inte fått särskilt mycket uppmärksamhet vare sig här eller i media, trots att det framstår som ett av de mer gåtfulla på senare år. Åtminstone på den information som kommit fram. Det finns inga säkra indikationer på att hon mådde dåligt när hon försvann, men man kan notera att det inte är något som dementerats av dottern heller. Det är också långt ifrån alltid som polisen går ut med den typen av uppgifter, så frånvaron av det är inget bevis heller.

I ett annat uppmärksammat försvinnande av en kvinna som levde under ordnade förhållanden så sas inget om det heller när Expressen tog upp det på de anhörigas begäran. Jag fick dock via kontakt med en journalist på lokaltidningen veta att de hade legat lågt med att skriva om fallet, därför att de via polisen fått säker information på att kvinnan varit deprimerad och mått dåligt en längre tid. (FB) Helsingborg: Maria, 38, försvunnen 120301. Kvinnan har inte heller återfunnits, men är numer dödförklarad efter att alla spår pekar mot att hon hoppade från en färja.

Hittade för övrigt en lite spooky koppling mellan de båda kvinnorna: Julia bär det ovanliga namnet Malika som andra namn. Den försvunna kvinnan - numer dödförklarade kvinnan i det andra fallet hette Maria, men hade som vuxen bytt namn från... Malika.
Citera
2021-06-04, 14:41
Medlem
KanDuInteCyklaElrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Precis 4,5 år sen hon försvann idag. Ett fall som inte fått särskilt mycket uppmärksamhet vare sig här eller i media, trots att det framstår som ett av de mer gåtfulla på senare år. Åtminstone på den information som kommit fram. Det finns inga säkra indikationer på att hon mådde dåligt när hon försvann, men man kan notera att det inte är något som dementerats av dottern heller. Det är också långt ifrån alltid som polisen går ut med den typen av uppgifter, så frånvaron av det är inget bevis heller.

I ett annat uppmärksammat försvinnande av en kvinna som levde under ordnade förhållanden så sas inget om det heller när Expressen tog upp det på de anhörigas begäran. Jag fick dock via kontakt med en journalist på lokaltidningen veta att de hade legat lågt med att skriva om fallet, därför att de via polisen fått säker information på att kvinnan varit deprimerad och mått dåligt en längre tid. (FB) Helsingborg: Maria, 38, försvunnen 120301. Kvinnan har inte heller återfunnits, men är numer dödförklarad efter att alla spår pekar mot att hon hoppade från en färja.

Hittade för övrigt en lite spooky koppling mellan de båda kvinnorna: Julia bär det ovanliga namnet Malika som andra namn. Den försvunna kvinnan - numer dödförklarade kvinnan i det andra fallet hette Maria, men hade som vuxen bytt namn från... Malika.

Det där är nog bara en slump.
Citera
2021-08-26, 22:02
Medlem
Inom kort kommer denna kvinna att kunna dödförklaras, då det snart gått fem år sen hon utan ett ett spår plötsligt försvann. Har polisen verkligen jobbat med fallet med öppna ögon? Vilka är det som påstått att hon varit deprimerad...??? (som verkar fått polisen att tro att hon nog begått självmord någonstans). Bevis för att det verkligen var så? Oavsett om hon var deprimerad eller inte så måste man väl jobba och ha jobbat förutsättningslöst??? Hon kan ha varit deprimerad med blivit mördad! Öh hallå! Bara för att hon mått dåligt är det ju inte självklart på något sett att det är ett självmord det handlar om...Provade polisen luminol i hemmets alla vrår?
Citera
2021-08-28, 03:09
Medlem
Kan nån berätta om hur Julia var? Intressen? Hur hennes förhållande med sin man var? osv Det är väl ingen som på riktigt tror att hon har försvunnit av sej självt?! Förövaren ska hittas! Kom igen nu kristianstadspolisen och alla andra. Förövaren som begått detta mord(?) ska INTE gå fri. Han ska ruttna i fängelset!
Citera
2021-10-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baver2
Vilka är det som påstått att hon varit deprimerad...??? (som verkar fått polisen att tro att hon nog begått självmord någonstans). Bevis för att det verkligen var så? Oavsett om hon var deprimerad eller inte så måste man väl jobba och ha jobbat förutsättningslöst??? Hon kan ha varit deprimerad med blivit mördad! Öh hallå! Bara för att hon mått dåligt är det ju inte självklart på något sett att det är ett självmord det handlar om...Provade polisen luminol i hemmets alla vrår?

http://forsvunnapersoner.blogspot.com/2019/05/julia-marnfeldt.html?m=1

Det här sammanfattar vad som delats officiellt. Det var dottern som talade med media. Inte mannen. Det som gör att många antar att det rör sig om depression och självmord är dotterns uttalande om att Julia hade problem med sömn och stress tiden innan hon försvann kombinerat med bristen på upplysningar. De döljer helt klart något och det kan ju vara sådant som faktiskt är mycket privat. Kanske tror de att de skyddar Julia så här? Men visst har du rätt i att man inte ska anta att någon tagit sitt liv bara för att vederbörande inte varit i mental toppform. Jag tänker ofta på det här fallet. Hon verkar ha varit så ensam. Var är mannen? Vänner? Övrig familj? Det verkar bara vara dottern som ibland öppet önskar att mamma ska komma hem. Det är allt.
Citera
2021-11-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennke
Hej
Teorin med Långtradare känns väldigt långsökt .

Varför?

Inga spår
Förd ut ur landet

Spårlöst försvinnande!

Nu är det snart 5 år sedan och inget har hittats eller nått en lösning.
Citera
2021-11-24, 18:49
Medlem
Detta fallet har varit minst sagt en riktigt gåta att lösa .
En sak som jag har tänkt på är varför man säljer Julias bil ca 1 månad efter hennes försvinnande?
Det kan tyda på att det finns bevis i bilen. Hur kan säljaren av bilen vara så säker på att hon inte kommer tillbaka? Där har ni något att fundera på .
Det sägs att de flesta mord sker i hemmet av en nära anhörig eller som har nära relation med den mördade.

Kan vara nämnvärt att tänka på att svaret finns närmare än vad man tror .

Jag har min hypotes om detta fall .
Inget jag tänker skriva här offentligt.

Maken , brodern , resten deras omgänge. Kolla grannar .
Inre ett ljud från att grannarna har uttalat sig i detta fallet. Klockan 21:00 som de påstår att hon försvann den 20161203 då måste någon granne sett eller hört något .
Jag har gått den grusvägen ett ex antalgånger och den grusvägen är upplyst . Jag har på något papper även en snitt tid på hur långt tid det tar för att gå i olika vinklar.
Jag skulle vilja ha tag i förundersökning så man kan se hur det går i fallet . Sen se hur många missar de har gjort . En sak är klar. Det fanns inga spår efter Julia utanför huset . Ingen av polishundarna har markerat utanför huset . Varför såldes huset så snabbt efter hennes försvinnande ?

Hade jag varit polis hade jag börjar förhöra grannarna samtidigt som jag hade grävt upp hela tomten och grävt ca 2 meter ner i marken. Efter uppgrävadet hade tagit källaren och finkammat den. Du försvinner inte spårlöst från ditt hem frivilligt utan pass mobil och nycklar.
Kan tillägga att låstet på ytterdörren måste låsas med nyckel . Så någon med nyckel har låst efter sig .
Sen en annan sak , hur kan de vara så bergsäkra på att det var den 3 december som hon försvann?
Julia hade jobbat hemma den senaste veckan innan hon försvann och hon mådde då bra och allt var som vanligt .
.
Citera
2021-11-29, 23:37
Medlem
Citat:
En sak som jag har tänkt på är varför man säljer Julias bil ca 1 månad efter hennes försvinnande?
...
...
Klockan 21:00 som de påstår att hon försvann den 20161203 då måste någon granne sett eller hört något .
Jag har gått den grusvägen ett ex antalgånger och den grusvägen är upplyst . Jag har på något papper även en snitt tid på hur långt tid det tar för att gå i olika vinklar.
...
En sak är klar. Det fanns inga spår efter Julia utanför huset .
...
Varför såldes huset så snabbt efter hennes försvinnande ?
...
Du försvinner inte spårlöst från ditt hem frivilligt utan pass mobil och nycklar.
...
Kan tillägga att låstet på ytterdörren måste låsas med nyckel . Så någon med nyckel har låst efter sig .
Sen en annan sak , hur kan de vara så bergsäkra på att det var den 3 december som hon försvann?
.
Ja, det är märkligt att sälja huset så fort. Åtminstone döttrarna väntade sig att hon skulle komma hem igen. Maken tiger. Det har spekulerats om att maken skulle vara inblandad, men jag har för mig att han har alibi för tidpunkten. Måste grannar ha hört eller sett något om Julia faktiskt bara gick ut? Det du nämnde om hundar (som jag lyckades sudda ut), har de alltså sökt i hemmet och strax utanför? Försvunnit spårlöst och lämnat allt bakom sig har flera personer gjort. I ett fall jag känner till återfanns personen avliden efter att ha begått självmord. I övriga fall finns det anledning att tro att de försvunna dött på samma vis. Att hon försvann just 3 december är nog lätt att komma fram till genom att tala med personer hon varit i kontakt med fram till den dagen.

Du verkar bekant med området och kanske också människorna? Känner du till något om Julias tigande man? Han rev ju inte precis upp himmel och jord för att leta rätt på sin försvunna livskamrat.
Citera
2021-12-10, 20:52
Medlem
Majornapacks avatar
Jag har ända från dag 1 misstänkt att mannen absolut är inblandad på något sätt.
Citera
2021-12-11, 13:21
Medlem
Citat:
Detta fallet har varit minst sagt en riktigt gåta att lösa .
Det kan tyda på att det finns bevis i bilen. Hur kan säljaren av bilen vara så säker på att hon inte kommer tillbaka? Där har ni något att fundera på .
Det sägs att de flesta mord sker i hemmet av en nära anhörig eller som har nära relation med den mördade.

Jag har min hypotes om detta fall .
Inget jag tänker skriva här offentligt.

Maken , brodern , resten deras omgänge. Kolla grannar .
Inre ett ljud från att grannarna har uttalat sig i detta fallet. Klockan 21:00 som de påstår att hon försvann den 20161203 då måste någon granne sett eller hört något .
Jag skulle vilja ha tag i förundersökning så man kan se hur det går i fallet . Sen se hur många missar de har gjort . En sak är klar. Det fanns inga spår efter Julia utanför huset . Ingen av polishundarna har markerat utanför huset . Varför såldes huset så snabbt efter hennes försvinnande ?

Hade jag varit polis hade jag börjar förhöra grannarna samtidigt som jag hade grävt upp hela tomten och grävt ca 2 meter ner i marken. Efter uppgrävadet hade tagit källaren och finkammat den. Du försvinner inte spårlöst från ditt hem frivilligt utan pass mobil och nycklar.
Julia hade jobbat hemma den senaste veckan innan hon försvann och hon mådde då bra och allt var som vanligt .
.

Vad jobbade hon hemma med?

Hade de inte ett tvätteri i Kristianstad ihop?
Citera
2022-01-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliemolly
Vad jobbade hon hemma med?

Hade de inte ett tvätteri i Kristianstad ihop?
Hon skötte tvätteriets fakturor.
Citera
2022-01-19, 20:29
Medlem
Var tror ni har hänt?

Jag har svårt att släppa detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem