2021-12-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Nu när LF tänker införa kortavgift för bankkort vilket gratis kort finns där ute som ni kan rekommendera?

Om du inte bryr dig jättemycket om bonus så kan jag nog rekommendera Bank Norwegian och deras kreditkort. Än så länge är det inget ränta på kontantuttag och bonusprogrammet som är standard är cashpoints i Norwegian airs bonusprogram. Det finns även just nu möjlighet till cashback på 0,5% men jag vet inte hur länge den kommer gälla, det var någon slags nödlösning när flygbolaget Norwegian air hade problem ekonomiskt.

Bank Norwegian stödjer även Google och Apple pay.

Ska dock sägas att Bank Norwegian precis har blivit uppköpt av Nordax så det är ju svårt att sia om hur framtiden för kortet är.
Citera
2021-12-07, 05:03
Avslutad
Uppgradera till AMEX Gold kampanj, kan få extra poäng värda 2150kr. Är det värt? Man måste dock spendera 36k till slutet av mars. Jag brukar inte spendera så mycket i månaden men ska faktiskt köpa en dator etc i vinter så kanske kan vara värt det ändå.
Citera
2021-12-07, 12:52
Medlem
Citat:
Nu när LF tänker införa kortavgift för bankkort vilket gratis kort finns där ute som ni kan rekommendera?
Tror det där kan bli lite komplicerat. Av erfarenhet så var det väldigt besvärligt att säga upp bankkortet och bli "kortlös", eller det gick inte ens. Så lösningen till slut var att bli guldkund och således få ett gratis kreditkort, då gick bankkortet att säga upp. Kan säkert skilja sig åt mellan de olika länsbolagen dock.
Omständigt värre, så lycka till!
Citera
2021-12-07, 15:25
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ty80
Tror det där kan bli lite komplicerat. Av erfarenhet så var det väldigt besvärligt att säga upp bankkortet och bli "kortlös", eller det gick inte ens. Så lösningen till slut var att bli guldkund och således få ett gratis kreditkort, då gick bankkortet att säga upp. Kan säkert skilja sig åt mellan de olika länsbolagen dock.
Omständigt värre, så lycka till!

Men belopp du köper med kreditkortet dras ju inte förrän månadens slut? Och då måste man ha belopp som täcker den dragningen? Kreditkortet verkar fungera helt annorlunda mot bankkkortet.
Citera
2021-12-07, 20:53
Medlem
Citat:
Men belopp du köper med kreditkortet dras ju inte förrän månadens slut? Och då måste man ha belopp som täcker den dragningen? Kreditkortet verkar fungera helt annorlunda mot bankkkortet.
Nej precis, kreditkortet fungerar som ett vanligt fristående kreditkort, med faktura vid månadsslut osv. Men mitt lokala länsförsäkringsbolag vägrade avsluta bankkortet när de införde avgift, för man var tvungen att ha något kort.
Citera
2021-12-07, 22:41
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ty80
Nej precis, kreditkortet fungerar som ett vanligt fristående kreditkort, med faktura vid månadsslut osv. Men mitt lokala länsförsäkringsbolag vägrade avsluta bankkortet när de införde avgift, för man var tvungen att ha något kort.

Helt sjukt! Så nu när de inför bankavgift så kan man inte avsluta bankortet men innan när det var gratis gick det?

Visar ju bara att LF är ute efter pengarna inget annat! Jag kollar redan efter ny bank.
Citera
2021-12-08, 22:17
Medlem
Jag kommer åka till staterna i början av februari. Jag har inte bokat resan själv utan ett annat företag som har gjort det, så behöver inget reseskydd och kan ju ändå inte betala flygbiljetten med mitt kort.

Men jag kommer stanna ett tag och kommer göra alla inköp med kort. Kommer säkert också behöva ta ut pengar då och då. Vilket kreditkort skall jag ha för att minska alla avgifter i form av växlingskurs, uttagsavgifter med mera?

Vill kunna spendera 50 000 SEK och kanske ta ut 1000 dollar. Och gärna hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Vilket kort ska jag ha? Är det ens lönsamt att orka hålla på med att skaffa ett kreditkort för detta?
Citera
2021-12-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukra
Jag kommer åka till staterna i början av februari. Jag har inte bokat resan själv utan ett annat företag som har gjort det, så behöver inget reseskydd och kan ju ändå inte betala flygbiljetten med mitt kort.

Men jag kommer stanna ett tag och kommer göra alla inköp med kort. Kommer säkert också behöva ta ut pengar då och då. Vilket kreditkort skall jag ha för att minska alla avgifter i form av växlingskurs, uttagsavgifter med mera?

Vill kunna spendera 50 000 SEK och kanske ta ut 1000 dollar. Och gärna hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Vilket kort ska jag ha? Är det ens lönsamt att orka hålla på med att skaffa ett kreditkort för detta?

Revolut och/eller Curve.

Revolut laddar du på i förväg genom att föra över pengar från andra bankkort/kreditkort. Kortet har gratis valutaväxling på vardagar och en liten avgift på helger. Curve fungerar som så att du kopplar Curve till ett/flera av dina andra bankkort. När du sedan betalar något i annan valuta så använder du Curve-kortet. De sköter då valutaväxlingen och ditt kort som är kopplat till Curve debiteras i SEK.

Vill du ha mer utförlig beskrivning hur det fungerar kan vi ta det via PM.
Citera
2021-12-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Revolut och/eller Curve.

Revolut laddar du på i förväg genom att föra över pengar från andra bankkort/kreditkort. Kortet har gratis valutaväxling på vardagar och en liten avgift på helger. Curve fungerar som så att du kopplar Curve till ett/flera av dina andra bankkort. När du sedan betalar något i annan valuta så använder du Curve-kortet. De sköter då valutaväxlingen och ditt kort som är kopplat till Curve debiteras i SEK.

Vill du ha mer utförlig beskrivning hur det fungerar kan vi ta det via PM.

Så att använda ett revolutkort som är förladdat med pengar gör att jag får minsta möjliga kostnader i form av valutapåslag när jag betalar med kort i restaruranger och butiker. Samt att jag inte har några avgifter när jag tar ut pengar i bankomaten?

Antar att revolutkortet, att man kan bestämma att man betalar med det lokala landets valuta? Dvs USD i kortterminalen? såa tt jag inte betalar i SEK.

Det finns många olika typer av kort från Revolut, vilken ska man ta? Tanken är ju att komma ifrån fler avgifter, inte betala för nya kort.
Citera
2021-12-10, 09:14
Medlem
Vi har en del olika kort, men Amex Platina är väl det jag tycker är bäst. Några orsaker:

- Gå före i köer på flygplatser
- Uppgraderingar på hotell många varianter
- Gratis skidslipning i Åre utan kontroll av hur ofta
- Gratis lounge med gratis mat på flygplatser inkl 1 gäst
- Mkt bra poängsystem för att kreditera inköp eller byta mot annat

Trots att det kostar ca 500kr i månaden så går vi plus på kortet. Bara skidslipen är 400 kr och den nyttjar vi extremt mkt.
Citera
2021-12-10, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
Vi har en del olika kort, men Amex Platina är väl det jag tycker är bäst. Några orsaker:

- Gå före i köer på flygplatser
- Uppgraderingar på hotell många varianter
- Gratis skidslipning i Åre utan kontroll av hur ofta
- Gratis lounge med gratis mat på flygplatser inkl 1 gäst
- Mkt bra poängsystem för att kreditera inköp eller byta mot annat

Trots att det kostar ca 500kr i månaden så går vi plus på kortet. Bara skidslipen är 400 kr och den nyttjar vi extremt mkt.

AMEX Gold har väl liknande förmåner och är billigare?
Citera
2021-12-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
AMEX Gold har väl liknande förmåner och är billigare?

Inte alls samma sak. Amex gold har inte reseservicen med automatisk uppgradering och gratis daglig frukost, tillträde till Amex centurion lounge med mera.

Men om man ens märker av avgiften till Amex platinum så tycker jag inte att man tillhör målgruppen för detta kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in