2021-12-09, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vilket inte är helt oförståeligt p.g.a takhöjd och estetik, men de ska tydligen vara orimligt lyhörda har jag hört.

Lite off topic kanske men ligger inte 100+ år gamla fastigheter så som sekelskifteslägenheter i Sveriges innerstäder i farozonen för ökade kostnader för underhåll och uppvärmning (med tanke på rådande situation). Eller har majoriteten i princip helrenoverats så pass att de utan problem kommer stå hundra år till?

De i Sthlms innerstad har i 99% av fallen fantastiska ekonomier i princip utan belåning och äger marken. Uppvärming och underhåll är inget problem.

Sekelskift är dock otroligt lyhört, om man inte lagt om golven, men vem fan lägger över en fiskbenparkett?

I Sthlm kan en lgh kosta 80 k per kvm eller 140k per kvm I två olika hus som i princip står vägg i vägg. Exakt samma skick, nyrenoverat etc med den enda skillnaden att det ena huset är ett fult 80-tals hus och den andra sekelskifte. Detta trots att 80-tals huset i regel har bättre planlösning, ofta garage (aldrig sekelskifteshus har det) bra stor hiss (som går ned i garaget)

Folk bor generellt hellre i 70 kvm sekelskifte med dålig planlösning än 110 kvm 70/90tals hus med bra planlösning
Senast redigerad av flanders 2021-12-09 kl. 17:59.
2021-12-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De i Sthlms innerstad har i 99% av fallen fantastiska ekonomier i princip utan belåning och äger marken. Uppvärming och underhåll är inget problem.

Sekelskift är dock otroligt lyhört, om man inte lagt om golven, men vem fan lägger över en fiskbenparkett?

I Sthlm kan en lgh kosta 80 k per kvm eller 140k per kvm I två olika hus som i princip står vägg i vägg. Exakt samma skick, nyrenoverat etc med den enda skillnaden att det ena huset är ett fult 80-tals hus och den andra sekelskifte. Detta trots att 80-tals huset i regel har bättre planlösning, ofta garage (aldrig sekelskifteshus har det) bra stor hiss (som går ned i garaget)

Folk bor generellt hellre i 70 kvm sekelskifte med dålig planlösning än 110 kvm 70/90tals hus med bra planlösning
De flesta har bra ekonomi, det finns dock en hel del sekelskifteshus som tidigare var hyreshus som ombildades runt 2000-2010, de kan ha en del lån.
Ja de är lyhörda fast jag tror att 30-50-tals hus är värre, jag bodde ett tag i funkishus byggt på 30-talet, man hörde allt grannen gjorde.
90-tals hus är ofta väldigt plastiga med låg takhöjd, skulle inte bo gratis i ett sådant hus.
Senast redigerad av kroppskultur 2021-12-09 kl. 18:33.
2021-12-09, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
De flesta har bra ekonomi, det finns dock en hel del sekelskifteshus som tidigare var hyreshus som ombildades runt 2000-2010, de kan ha en del lån.
Ja de är lyhörda fast jag tror att 30-50-tals hus är värre, jag bodde ett tag i funkishus byggt på 30-talet, man hörde allt grannen gjorde.
90-tals hus är ofta väldigt plastiga med låg takhöjd, skulle inte bo gratis i ett sådant hus.

Möjligt men ingen av alla de 100-tals sekelskiftslägenheter jag tittat på i Sthlm har haft annat än oerhört god ekonomi. Dåliga ekonomier har ofta nyare hus som ombildats eller byggts från 90 och framåt. Många som ombildades även på 2000 talet fick göra det för spottstyvrar. Har en bekant som bor i en våning som köptes loss runt 2004. Kostade 1.5 msek. Det var ett vrakpris även då. Dagens värde runt 15 msek.
2021-12-10, 10:24
Medlem
Nu säger Annika Winsth från Nordea att det byggs för mycket på sina håll. Hon ifrågasätter också termen bostadsbrist. Precis som jag hävdat här i tråden sedan evigheter. Tyvärr lånar sig inte podden makrorådet till frågor om var det byggs för mycket. Tror inte heller att DI som är en slav åt byggsektorn och Handelskammaren kommer att göra en uppföljning.

Winsths spaning startar strax efter 18 minuter.

https://play.acast.com/s/makroradet/utkast-avsnitt-23

Vilka områden tror ni att det handlar om som bostadsrättsköpare ska undvika nu? Rekommenderar själv att spekulanterna kollar om det ska byggas hyreslägenheter i området eftersom det håller tillbaka prisutvecklingen på bostadsrätter om man tänker sig att göra en vinst på bostaden.

Lidingö verkar värna om sin ö. Där tillåter de färre bostadsbyggen och riskerar även sitt brobidrag. Heja. Låt inte idioterna ta sig över bron. Så har man råd med ”broavgift” så är det ett område att rekommendera om man vill köpa i Stockholmsområdet.

Lidingö stad får 340 miljoner kronor av staten för att klara av att bygga en ny bro för 740 miljoner kronor. Som motprestation lovade staden att bygga 882 bostäder, ett löfte som på några år sjunkit ihop som en illa bakad sufflé. Kvarstår gör ett par hundra bostäder i projekt som ännu inte har påbörjats – fastän flertal fastighetsägare och byggentreprenörer står redo att sätta spaden i backen.

https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/bostader/lidingo-bryter-avtal-om-bostadsbyggande-far-anda-nya-bron-till-halva-priset/
2021-12-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu säger Annika Winsth från Nordea att det byggs för mycket på sina håll. Hon ifrågasätter också termen bostadsbrist. Precis som jag hävdat här i tråden sedan evigheter. Tyvärr lånar sig inte podden makrorådet till frågor om var det byggs för mycket. Tror inte heller att DI som är en slav åt byggsektorn och Handelskammaren kommer att göra en uppföljning.

Vilka områden tror ni att det handlar om som bostadsrättsköpare ska undvika nu? Rekommenderar själv att spekulanterna kollar om det ska byggas hyreslägenheter i området eftersom det håller tillbaka prisutvecklingen på bostadsrätter om man tänker sig att göra en vinst på bostaden.

Lidingö verkar värna om sin ö. Där tillåter de färre bostadsbyggen och riskerar även sitt brobidrag. Heja. Låt inte idioterna ta sig över bron. Så har man råd med ”broavgift” så är det ett område att rekommendera om man vill köpa i Stockholmsområdet.

Lidingö stad får 340 miljoner kronor av staten för att klara av att bygga en ny bro för 740 miljoner kronor. Som motprestation lovade staden att bygga 882 bostäder, ett löfte som på några år sjunkit ihop som en illa bakad sufflé. Kvarstår gör ett par hundra bostäder i projekt som ännu inte har påbörjats – fastän flertal fastighetsägare och byggentreprenörer står redo att sätta spaden i backen.

https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/bostader/lidingo-bryter-avtal-om-bostadsbyggande-far-anda-nya-bron-till-halva-priset/

Färskt om Lidingö. De är inte bidragsberoende där utan väljer att inte bygga sönder ön.

När Lidingö stad nu är klar med markanvisningarna i stadsdelen Högsätra innebär det som mest 161 bostäder, betydligt färre än de 300 som utlovas i det redan krympta stadsmiljöavtalet som finansierar stora delar av nya Lidingöbron. Det riskera att minska bidraget till brobygget ytterligare när det nu förhandlas om en andra gång.

https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/bostader/lidingo-drar-ner-pa-bostadsbyggandet-igen-trafikverket-hotar-med-minskat-stod/
2021-12-10, 11:12
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:

Viktigt att hålla koll på vilken kommun det är, om området är färdigexploaterat, se över detaljplaner, kommunikationer, även översiktsplaner etc.

Själv tror jag att framväxten av kriminalitet kommer bli en avgörande faktor. Man kommer i framtiden i större grad att betala en premie för att bo i ett bra område och undvika kriminalitet, precis som idag. En viktig skillnad kommer dock vara att premien kommer stiga för områden dit kriminaliteten inte "kan" ta sig till. För Stockholmsområdets del kan vi ta Essingeöarna, Lidingö, Värmdö, orter längs med Roslagsbanan/Saltsjöbanan (Fisksätra?) och liknande. Framförallt öar med okej kommunikationer och dåliga "flyktvägar" tror jag kommer få en extra premie i pris.

Betänk bara en sådan sak som att många i Östermalm inte kan skylta öppet med sitt välstånd (i Östermalm!) då risken för rån bedöms vara mycket hög. Och då sitter ändå Östermalm på makten...
2021-12-10, 11:51
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Viktigt att hålla koll på vilken kommun det är, om området är färdigexploaterat, se över detaljplaner, kommunikationer, även översiktsplaner etc.

Själv tror jag att framväxten av kriminalitet kommer bli en avgörande faktor. Man kommer i framtiden i större grad att betala en premie för att bo i ett bra område och undvika kriminalitet, precis som idag. En viktig skillnad kommer dock vara att premien kommer stiga för områden dit kriminaliteten inte "kan" ta sig till. För Stockholmsområdets del kan vi ta Essingeöarna, Lidingö, Värmdö, orter längs med Roslagsbanan/Saltsjöbanan (Fisksätra?) och liknande. Framförallt öar med okej kommunikationer och dåliga "flyktvägar" tror jag kommer få en extra premie i pris.

Betänk bara en sådan sak som att många i Östermalm inte kan skylta öppet med sitt välstånd (i Östermalm!) då risken för rån bedöms vara mycket hög. Och då sitter ändå Östermalm på makten...

Ja jag tror också på en ännu mer växande "områdespremie" i samtliga städer.

Men angående risken för att det spiller över till närliggande stadsdelar så tycker jag rent anekdotiskt att kriminaliteten varit rätt bra på att hålla sig på "sin sida" oavsett korta avstånd till betydligt med välbärgade områden. Undantag är ju t.e.x skjutningen på Einar i Hammarby Sjöstad men det var ju mer en avrättning, utan kopplingar till droghandeln etc.
2021-12-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja jag tror också på en ännu mer växande "områdespremie" i samtliga städer.

Men angående risken för att det spiller över till närliggande stadsdelar så tycker jag rent anekdotiskt att kriminaliteten varit rätt bra på att hålla sig på "sin sida" oavsett korta avstånd till betydligt med välbärgade områden. Undantag är ju t.e.x skjutningen på Einar i Hammarby Sjöstad men det var ju mer en avrättning, utan kopplingar till droghandeln etc.

Det var ju en avrättning på Lidingö också. En brasse som jobbar på något av våra techbolag (tror det var Spotify) hyrde precis i närheten och twittrade om att han flyttat hit för att slippa liknande händelser i Brasilien och nu sköts det utanför hans bostad. Ingen bra reklam för Sverige.

Sedan har vi haft sprängning på Östermalm, avrättning inne på Älvsjö station som traumatiserat några jag känner från medelklassens villaområden runtomkring. Ett par sålde villan där och köpte lägenheter åt sig själva och de vuxna barna på Söder. Tror dock att de fortsätter att rösta grönt trots allt.
2021-12-10, 12:40
Medlem
Här i Gbg har lägenheter i s.k. "utsatta områden" skenat i pris, procentuellt sett (mer start från relativt låga nivåer). I synnerhet under 2010-talets mitt. Tror ni små lägenheter i shady områden kommer vara dom minst resistenta för en priskorrigering ner, om den kommer? Givet då fakta att det byggs enorma mängder små lgh (38 kvm är det "nya" 2 rum och kök) och vi har en avsevärt mindre barnkull som ska ut på bomarknaden i antågande. Och givet hypotesen att en stor del av de som köpt där, egentligen inte vill bo där men har inte haft råd med något annat.

Sedan är man inte fredad i "bra" områden heller. Gäng som rånar, tar sig inte sällan till angränsande, bättre områden och väljer sina offer där. (Dock när dom "gör kaoz"/bränner bilar etc, verkar det mest ske i närområdet/samma förort.) Gäller således att ha koll på kommunikationer. Har blivit lurigare på senare år iom elsparkcykelplågan. Dessa, förutom att förstöra gatubild och miljö, gör visst klientel mer mobila och har de sista åren sett löst pack hänga på ställen de annars aldrig sågs förut.
2021-12-10, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur

När vi flyttade in i vår befintliga våning erbjöd sig familjen under att bekosta omläggning av ny fiskbenparkett i hela våningen med alla övriga kostnader det skulle innebära iom att kök etc skulle behöva justeras. Vi tackade vänligt men bestämt nej. Att täcka över ett vackert över 100 år gammalt golv var inte aktuellt.

Det hade sannolikt kostat miljonbelopp.
2021-12-10, 14:12
Medlem
Lätt att spekulera i områdespremier nu när utvecklingen ser ut som den gör.
Men tänk vilken nit bostadsägare gjorde som flytta ifrån ex midtown på Manhattan på 80-talet när det fortfarande var nergånget för att få ett enormt lyft på 90-talet när snuten började rensa.
Är det helt osannolikt att snuten inte kan stävja utvecklingen med kriminaliteten, speciellt i halvdanna områden som skulle kunna vara attraktiva?
2021-12-10, 14:16
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Det var ju en avrättning på Lidingö också. En brasse som jobbar på något av våra techbolag (tror det var Spotify) hyrde precis i närheten och twittrade om att han flyttat hit för att slippa liknande händelser i Brasilien och nu sköts det utanför hans bostad. Ingen bra reklam för Sverige.

Sedan har vi haft sprängning på Östermalm, avrättning inne på Älvsjö station som traumatiserat några jag känner från medelklassens villaområden runtomkring. Ett par sålde villan där och köpte lägenheter åt sig själva och de vuxna barna på Söder. Tror dock att de fortsätter att rösta grönt trots allt.

Den typer av spektakulära händelser kommer ha liten påverkan på folks boendepreferenser. Få flyttar från Östermalm för att det blivit för otryggt pga. nåt mord eller sprängning. Däremot kommer säkert en del omlokalisera om klockrån och house invasions och dyl. blir allt vanligare.

För en vanlig svensson är det mer om ungarna blir plockade på värdesaker eller om man får cykel stulen och har störigt folk grannskapen som spelar roll. När det gäller sådana faktorer spelar inte bara områdena i sig roll utan även kommunikationerna dit. Det kan vara hur lugnt och hispigt som helst i Sundbyberg eller Telefonplan, men om barnen måste dela t-banan med massa potentiella rånare så fort de ska någonstans så blir även sådana områden problematiska för många att bo i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in